Var/Hur börjar vi?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Harlekin33

Var/Hur börjar vi?

Inlägg av Harlekin33 »

Omröstningen är ju klar och det är väl dags att börja bilda grupper?

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=231&t=40795

Det här går nog att göra parallelt med nomineringarna till TL resp.TC?

???
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Var/Hur börjar vi?

Inlägg av Urban Anjar »

Helt klart, det är bara att sätta igång. Vettiga initiativ kommer att få det stöd de behöver.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ok...vem ska hålla i bildandet av grupper? Eller är det upp det var och en?

???
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Alltså, det är ju ingen vits med att starta en radda med grupper bara för sakens skull.

Man måste ju ha en ide eller en ambition att vilja ta tag i någonting som man vill engagera sig i och därefter starta en dedikerad grupp som jobbar med just det som denne någon kläckt en ide runt. Lämplig gruppledare är väl då initiativtagaren som då per automatik blir även drivkraften och motorn i den gruppen.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Kattskrället skrev:Alltså, det är ju ingen vits med att starta en radda med grupper bara för sakens skull.

Man måste ju ha en ide eller en ambition att vilja ta tag i någonting som man vill engagera sig i och därefter starta en dedikerad grupp som jobbar med just det som denne någon kläckt en ide runt. Lämplig gruppledare är väl då initiativtagaren som då per automatik blir även drivkraften och motorn i den gruppen.
Det har du rätt i men jag pratade precis med Dagon om han var intresserad av att starta en supportgrupp.

Och sen inom den gruppen så utser dom gruppmedl. själva en GL.

Den andra fasta gruppen kan ju vara en dokumentationsgrupp!

Men dom grupperna kan ju vara bra att börja med.

Vi har ju röstat om det.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Vad är det tänkt att man ska åstadkomma med att bilda dessa grupper? Bättre support och dokumentation? Varför skulle en grupp bidra med det?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

barzam skrev:Vad är det tänkt att man ska åstadkomma med att bilda dessa grupper? Bättre support och dokumentation? Varför skulle en grupp bidra med det?
I första hand är det väl gemenskapen med gemensamma intressen och en samhörighet med andra som gillar samma sak.
Alla vil kanske inte sitta och översätta eller hålla på med support utan göra nåt annat som att skapa en utb.video eller annat.
Vi har ju olika intressen.
Därför är olika grupper bra för att lätt och enkelt kunna hitta det man själv vill hålla på med efter tid, ork, vilja.
Sen om det blir bättre vette tusan...ingen är oersättlig!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

En sak i taget. Nu håller vi på att välja en ledning för vårt LoCo.

Det ligger sedan under deras ansvar att vidareutveckla vårt LoCo. Behövs en specifik supportgrupp så kommer den också att skapas förutsatt att det finns medlemmar som vill engagera sig och arbeta för att supporten blir bättre och effektivare.

Sen som du säger så ska vi ha kul och få möjlighet att odla våra intressen men det ser jag mer som saker som görs i olika mindre/större projekt. Detta tror jag är en väldigt viktig del i att engagera medlemmar, framför allt de som inte bara vill syssla med support.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Du menar att det finns en risk att den nya ledningen river upp omröstningarna och går en annan väg?

???
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev:En sak i taget. Nu håller vi på att välja en ledning för vårt LoCo.

Det ligger sedan under deras ansvar att vidareutveckla vårt LoCo. Behövs en specifik supportgrupp så kommer den också att skapas förutsatt att det finns medlemmar som vill engagera sig och arbeta för att supporten blir bättre och effektivare.

Sen som du säger så ska vi ha kul och få möjlighet att odla våra intressen men det ser jag mer som saker som görs i olika mindre/större projekt. Detta tror jag är en väldigt viktig del i att engagera medlemmar, framför allt de som inte bara vill syssla med support.
Nu tror jag du har en väl hierarkisk syn på det hela. Synsättet funkar kanske i ett företag eller nåt.
Givetvis kommer den nya ledningen, hur den nu kommer att se ut, att uppskatta att det finns grupper som redan
är igång och jobbar med saker - och medlemmarna har ju beslutat att sådana grupper ska finnas, så det
är bara för den nya ledningen att acceptera. Vi har inte heller TID att vänta på nominering och val. Grupperna
är beslutade och ska dras igång så snart det går.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Jag håller verkligen inte med här.

Det kommer att finnas ett antal nominerade som kommer att ställa upp i en skönhetstävling, där de talar om vad de vill göra och hur, vilket också innefattar grupperna. Att gå händelserna i förväg vad gäller detta är inte juste, tycker jag. Bowmore har rätt, imho.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

OK!

KRÄVER jag att få veta i förväg om den jag nominerar/röstar på kommer att riva upp omröstningarna och kommer gå en helt egen väg!

Eller ska vi ha det som i IRL att dom säger en sak före valet och gör en helt annan efter?

:o
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 24 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Nu tror jag du har en väl hierarkisk syn på det hela. Synsättet funkar kanske i ett företag eller nåt.
Givetvis kommer den nya ledningen, hur den nu kommer att se ut, att uppskatta att det finns grupper som redan
är igång och jobbar med saker - och medlemmarna har ju beslutat att sådana grupper ska finnas, så det
är bara för den nya ledningen att acceptera. Vi har inte heller TID att vänta på nominering och val. Grupperna
Jag har inte sett något beslut på att t.ex en arbetsgrupp ska införas.

Det jag sett är
Exempel på tänkbara fasta grupper är:
* Supportgrupp
* Forumadministration
* Dokumentation
osv
alltså tänkbara grupper.

Anser fortfarande att den nya ledningen ska få vara med i förändringen av organisationen.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag ser inget fel alls i att det bildas AG som gör olika saker som dom medl. som vill själva vill kan gå med i!

Ska den nya ledn. riva upp det?

???
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:Nu tror jag du har en väl hierarkisk syn på det hela. Synsättet funkar kanske i ett företag eller nåt.
Jag har inte sett något beslut på att t.ex en arbetsgrupp ska införas.

Det jag sett är
Exempel på tänkbara fasta grupper är:
* Supportgrupp
* Forumadministration
* Dokumentation
osv
alltså tänkbara grupper.

Anser fortfarande att den nya ledningen ska få vara med i förändringen av organisationen.
Det där med "tänkbara" får du nog ta upp med Vulfgar tror jag vad hon menade med den formuleringen!
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

håller med No1Viking .Vettigt är väl att kandidaterna blir utsedda, dom får erbjuda sitt valfläsk, visa upp hur snygga dom är, stå ut med lite stygga frågor :) och så röstar vi.
En sak i taget.
No1Viking skrev:Jag håller verkligen inte med här.

Det kommer att finnas ett antal nominerade som kommer att ställa upp i en skönhetstävling, där de talar om vad de vill göra och hur, vilket också innefattar grupperna. Att gå händelserna i förväg vad gäller detta är inte juste, tycker jag. Bowmore har rätt, imho.

Micke
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag sprang nog händelserna lite i förväg men jag hade så bråttom med att få i gång grupperna.

(ivrig vettu)

Men det är nog lika bra att vänta tills TL och TC är valda.

Grupperna finns ju kvar och jag har väldigt svårt att tänka mig att nån river upp dom.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Frågan kan anses vara besvarad. Låser tråd

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"