Min några år gamla laptop har börjat strula. Ibland, utan förvarning och utan någon urskiljbar regelbundenhet, slocknar bakgrundsbelysningen på skärmen. Den går inte att få på igen utan att man stänger av och startar upp datorn igen.
Min fråga är: finns det något sätt att veta om det är 1) belysningen eller 2) kortet som styr belysningen som är trasigt?
Laptop-skärm slocknar ibland, vad göra? [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- ddaavviidd
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Laptop-skärm slocknar ibland, vad göra? [LÖST]
Senast redigerad av 1 ddaavviidd, redigerad totalt 9 gånger.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Laptop-skärm slocknar ibland, vad göra?
Jag hade också en bärbar som strulade lite. Testa med ctrl+alt+F1 för att gå ut i konsollen och sedan ctrl+alt+F7 för att gå tillbaka, det återställer eventuellt grafikkortet.
- ddaavviidd
Nej det är knappast grafikkortet. Och ingen mjukvaru-fråga heller. Man kan se att allt visas som vanligt om man tittar nära på skärmen, det är bara det att lcd-skärmens bakgrundsbelysning lägger av, så att allt är mörkt.
Det här verkar vara ett ganska vanligt problem. Vad folk gör är antingen att lämna in datorn för reparation om de har garanti, eller kasserar den om de inte har garanti. Men om det bara är styrkortet till bakgrundsbelysningen * (kommer inte ihåg vad de kallas nu) som strular, så ska det tydligen gå att byta själv (finns att köpa nya billigt på ebay). Frågan är hur man vet vad som är paj bara.
ps. * inverterkort på svenska, inverter board på engelska, heter de.
Det här verkar vara ett ganska vanligt problem. Vad folk gör är antingen att lämna in datorn för reparation om de har garanti, eller kasserar den om de inte har garanti. Men om det bara är styrkortet till bakgrundsbelysningen * (kommer inte ihåg vad de kallas nu) som strular, så ska det tydligen gå att byta själv (finns att köpa nya billigt på ebay). Frågan är hur man vet vad som är paj bara.
ps. * inverterkort på svenska, inverter board på engelska, heter de.
Senast redigerad av 1 ddaavviidd, redigerad totalt 9 gånger.
- ddaavviidd
Knappen som stänger av skärmbelysningen när man stänger locket slutade fungera för några dagar sedan, och sen dess har inte skärmen slocknat av sig själv. Jag drar slutsatsen att det var den funktionen som strulade, och i och med att den nu gett upp helt så är problemet löst.
- zorro_ac
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Laptop-skärm slocknar ibland, vad göra? [LÖST]
hakar på denna tråd då även jag har samma problem med en Amilo laptop som är en 4-5 år gammal.. funkar problemfritt i windows men med ubuntu 8.10 så slocknar ibland bakgrundsbelysningen på skärmen.
så nog skulle jag säga att det är mjukvarumässigt eftersom det inte händer i windows och hade inte detta problem med 7.10
jag får trycka CTRL-ALT-ERASE för att få igång skärmbelysningen igen, dock så stängs ju alla program o fönster ner...
så nog skulle jag säga att det är mjukvarumässigt eftersom det inte händer i windows och hade inte detta problem med 7.10
jag får trycka CTRL-ALT-ERASE för att få igång skärmbelysningen igen, dock så stängs ju alla program o fönster ner...