Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:
janne-5011 skrev:Föga förvånande har en Ledare därifrån erbjudit sig som envåldshärskare här (se tråden "ett sista försök")
Länk? referera inte till trådar som inte går att hitta.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=41368
farmfield skrev:
janne-5011 skrev:Urban Anjar har visat insikt i detta och hållt i att man särar på de två organisationerna.
Och en majoritet av användarna här har röstat för hans avgång.
Nej. 23 st (45% av de röstande) tyckte att han skulle avgå.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Det är en högst besynnerlig diskussion i denna tråd, enligt min uppfattning.

Jag har svårt att tro, att det kan vara i enlighet med Ubuntu.coms anda, att medlemmar i något av deras nationella locos Ubuntuforum
skall sätta upp hinder för egna medlemmar i den nationella gemenskapen, enbart av det skälet att de därtill driver, eller engagerar sig
i andra ubuntuforum i samma land.

I grunden står Ubuntu för något helt annat. Enande, medmänsklighet.

Inte splittring.

Inte ens försök därtill, utan acceptans för medlemmar som är bröder och systrar i Ubuntu. Oavsett om de sedan själva kör ubuntu på den
egna datorn, eller ej.

För mig känns det som att det mer är ett uttryck för en omedveten känsla av svaghet och dålig tilltro till det egna forumets kapacitet,
att läsa om att medlemmar där, räds andra medlemmar i samma forum, bara för att de samtidigt är företrädare för ett systerforum.

Så länge den enskilde medlemmen gör det den skall, på den position denne för stunden befinner sig och i en sann ubuntuanda, arbetar för
ubuntus utveckling nationellt, kan det knappast råda några tveksamheter för sådana sammankopplingar inom ubunturörelsen i stort.

I vart fall kan nog inte någon hos Ubuntu.com ha något att invända. Inte så länge verksamheten i sig, bedrivs på det förmodade och
förväntade sättet inom det officiella forumet. Det är det, som räknas. Inte vad vi själva, lokalt, kan ha för tveksamheter eller dubier
om det ena eller andra.

Några av tidigare inlägg som jag själv har fastnat för och tycker visar på väsentliga saker, kommer här:
Skunken skrev:Jag har svårt att hänga med i resonemanget här. Många som är med i Ubuntu.se är också med i Ubuntu-se.
Det ena forumet är inte ett officiellt ( canonicalunderstött) forum..... det andra är det.
Om inte personer som har en ledande roll på det ena... också få ha en ledande roll på det andra.... så undrar jag vilka andra forum man heller inte få vara medlem i .... Om man ska ha en ledande roll i Ubuntu-se ?
Alla andra Linux-forum måste då diskvalificera för ledande roll i Ubuntu-se ....... eftersom då de kan anses slåss om medlemmarna. Frågan är då vilka andra, icke linux-forum som kan diskvalificera enligt ovanstående.. Eftersom de också då kan anses slåss om medlemmar och med det då en jävsituation.
Betyder då att "ledare" i Ubuntu-se icke bör ha en ledande roll i andra forum alls.

Det officiella ( canonicalunderstödda) forumet Ubuntu-se är ju något annat än privata och det måste anses diskriminerande att utestänga folk bara för att de också tillhör något annat. :o
En skrivning som jag delar, helt och fullt. Jag har svårt att tro att detta skulle kunna vara i Ubuntu.coms anda. För mig, är det orimligt.

barzam skrev:Bara för skojs skull, kan inte alla i ledningen här redogöra för sina åtaganden både privat och i sitt yrkesliv? Så att vi inte riskerar en jävssituation från deras sida menar jag :-\
Det blir onekligen en naturlig följd av det resonemang som förs i tråden. Hur mycket dolt jäv gentemot andra företeelser där ute, kan det inte döljas bakom våra företrädares nick? ;) Det är inte så lustigt som det i förstone kan tyckas, men fakta är, att det kan leda oss vidare in på liknande frågeställningar.

Nu har vi inte de problemen hos oss ännu. Finns det någon relevans i, att vi skulle kunna få det, enbart av det skäl som denna tråd grundar sig på? Tänk, jag tror inte det. Delar inte ens tankegången.
Harlekin33 skrev:Vad säger Canonicals regler då?
Det har nämnts tidigare och får kanske nämnas igen. Canonical detaljstyr inte sina nationella gemenskaper. Det finns inget sådant "regelverk".
ycc skrev:
Jag har bestämt för mig att ni pekat ut "ledningen för ubuntu.se" i denna fråga.
Eftersom ubuntu.se och ubuntu-se är uppenbara konkurrenter om medlemmar så blir ju forumen (och deras ledningar) s.a.s. ömsesidigt utpekade. (Men bara som konkurrenter och inte på något nedsättande vis.)

Det behövs inte tas hänsyn till moraliska kvaliteter hos de nuvarande ledningsgupperna. Det räcker att konstatera att konkurrenssituationen är så uppenbar att det är olämpligt att samma personer styr båda verksamheterna.
Konkurrenssituation? Om vad? Medlemmar?

Hur kan det vara en konkurrenssituation om medlemmar, när de har sin egen fria vilja? Är det i så fall rätt väg att hindra flödet av medlemmar, genom att särbehandla somliga av de befintliga medlemmarna, till att "förbjuda dem" till att kunna få ha rätten till förtroendeposter på ett av de forum de är medlemmar i? Vilken form av signaler kan det ge, till övriga medlemmar?

Med sådana företrädare som rangordnar medlemmarna på detta sätt, behöver vi inga konkurrerande forum som "stjäl" medlemmar. De medlemmar som ser sådant och tänker efter före, söker sig kanske annorstädes mest av skäl som detta.
No1Viking skrev:
ycc skrev:Micke. Jag läste länken du skickade till ditt eget inlägg. Jag menar att inlägget inte motsäger påståendet att det t.ex. finns en konkurrenssituation om medlemmarna.
Snälla ycc. Medlemmar finns här och där eller bara på en av platserna. Det tycker vi är ok och bra. Det ska vara så, helt enkelt. Om du på nåt sätt tror att någon som har en ledande position på ubuntu.se skulle hamna som ledare här för att manipulera över folk till ubuntu.se kan du inte ha mer fel. Det vore hur imbecillt som helst att ens försöka, för det skulle upptäckas på mindre än 5 sekunder.

Nu undrar jag: Vad är du och janne rädd för egentligen?

Micke
mcNisse skrev:Om det sitter samma personer i ledningen för ubuntu-se.org och ubuntu.se, känner jag att det inte är någon mening med att ha dubbla sajter och organisationer. Men man behöver inte ta ut något i förskott...

Jag tycker däremot att ingen ska uteslutas från att ställa upp i val till ledningsgruppen. De personer som har störst förtroende kommer att bli framröstade.
Så är det. Varför oroa sig? Varför hindra fullvärdiga medlemmar från att kunna ställa upp till ett val i ett officiellt ubuntuorgan? Låt gemenskapens medlemmar, alla och envar, få säga sitt och ta avgörandet i sina egna händer. Hindra ingen från att deltaga på det sätt de vill. Eller att låta sig få nomineras till de tjänster som lyses ut i gemenskapen.

barzam skrev:Jag tror ingen från ubuntu.se är intresserad av att sitta i ledningen här, jag tycker bara det är viktigt att slå fast att alla är välkomna att delta i styrelsen för det officiella Ubuntu-forumet i Sverige. Jag tycker det är ett konstigt resonemang att generellt utesluta folk från ett forum, men godkänna andra generellt (se yccs formulering om "Jäv måste betraktas från fall till fall").
Kan inte annat än att hålla med.
Skunken skrev: . . .
Enligt mitt ringa förstånd så tror jag att många av "utvandrarna" har sina sympatier väl så mycket här som där, om bara förhållanderna vore de rätta. Dessutom är de fullvärdiga medlemmar här också och bör ha samma rättigheter att kandidera, som de andra har. Något annat är otänkbart ur demokratisk synvinkel. :)
janne-5011 skrev:@No1Viking.
. . . Vanligt hyfs kräver att ni drar er tillbax och väntar in en ny ledning som kanske, kanske inte vill er nåt.
Baserat på det som ubuntu kan förväntas stå för? :-X

Jag citerar mig själv, från inledningen i inlägget:
För mig känns det som att det mer är ett uttryck för en omedveten känsla av svaghet och dålig tilltro till det egna forumets kapacitet,
att läsa om att medlemmar där, räds andra medlemmar i samma forum, bara för att de samtidigt är företrädare för ett systerforum.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:
janne-5011 skrev:Föga förvånande har en Ledare därifrån erbjudit sig som envåldshärskare här (se tråden "ett sista försök")
Länk? referera inte till trådar som inte går att hitta.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=41368
@HakanS

Tack.

@Jane5011

Ja, få du det till något negativt. Hade CF gjort samma sak - (Vilket han i princid gjorde väl?) - så hade ingen sagt ett pip, hehe... Dubbelmoral så det skriker om det...
farmfield skrev:
janne-5011 skrev:Urban Anjar har visat insikt i detta och hållt i att man särar på de två organisationerna.
Och en majoritet av användarna här har röstat för hans avgång.
HakanS skrev:Nej. 23 st (45% av de röstande) tyckte att han skulle avgå.
Asså, vi kan svamla 'total demokrati' och det där in i all oändlighet. hade folk velat ha kvar honom så hade dom väl inte röstat blankt då... Fler ville ha bort honom än kvar honom, det är inte svårare än så.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

En fascinerande tråd...........................INTE!
Visst, alla har rätt att tycka. Frågan är om de för liv och pina måste trycka in sina åsikter om och om och om igen?
Jag kan säga som såhär: Jag såg dem första gången ni skrev ned dem. Nu är det mest bara repeat repeat repeat....................
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

ok en del motargument mot, mot :) att skilja ledningsgruperna har skrivits här sen jag skrev sist men jag ser inga avgörande argument att bemöta och ta ett andra varv i samma fråga vill jag inte.

Förutom två saker som jag inte ens ansett det värt att bemöta men ok:
1.Tror man att man kan bygga en effektiv MS-killer-organisation på grundval av en filosofi som handlar om "vi är vad vi är" etc, och sen ta det som intäkt för att man kan verka utan organsitoriska ramar,kan jag säga att tolka den filosofin ingalunda kan innebära att man bjuder in konkurrenterna när middagsbordet dukats.
Tvärtom ska dom få stå i farstun med mössan i handen och be om en liten allmosa ;)

2. eftersom Farmfield frågar vad jag gjort kan jag säga att en hel del, men aldrig försökt kidnappa forum iaf :P .
Jag är en helt vanlig sketen medlemsjävel.

Jag förväntar mig att nominerade klart uttrycker ett ställningstagande i detta (trådens topic) eftersrom det är en surdeg som måste röjas.Innan valet!
Ge mig valfläsk jag gillar och jag ska äta det :). Fler röster än min lär vänta. :)
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

janne-5011 skrev:ok en del motargument mot, mot :) att skilja ledningsgruperna har skrivits här sen jag skrev sist men jag ser inga avgörande argument att bemöta och ta ett andra varv i samma fråga vill jag inte.
Vad jag undrar är hur ställningstagandet uppkom..? Som att protestera mot båtuthyrningen på toppen av Mt. Sinai - den finns inte, så varför protestera mot den?
janne-5011 skrev:ok en del motargument mot, mot :) att skilja ledningsgruperna har skrivits här sen jag skrev sist men jag ser inga Förutom två saker som jag inte ens ansett det värt att bemöta men ok:
1.Tror man att man kan bygga en effektiv MS-killer-organisation på grundval av en filosofi som handlar om "vi är vad vi är" etc, och sen ta det som intäkt för att man kan verka utan organsitoriska ramar,kan jag säga att tolka den filosofin ingalunda kan innebära att man bjuder in konkurrenterna när middagsbordet dukats.
Tvärtom ska dom få stå i farstun med mössan i handen och be om en liten allmosa ;)
Så det är konkurrensen som är problemet? Men Crying Freeman sitter i styrelsen för SELinux? Andra i styrelsen för FUSE? Vissa är aktiva i andra forum, som jag på retrobike.co.uk... Konkurrens-tänkandet återfinns endast hos ett fåtal medlemmar, vissa väldigt pådrivande i påståendet.
janne-5011 skrev:2. eftersom Farmfield frågar vad jag gjort kan jag säga att en hel del, men aldrig försökt kidnappa forum iaf :P .
Jag är en helt vanlig sketen medlemsjävel.
Så vem försöker kidnappa ett forum? No1Viking som tackade nej till posten som TC? Jag som tackat ja till nominering som TL? Sitter jag i ledningen för Ubuntu.se? Gör LJ det? Vet du det? Hur? Ulsak är moderator på ubuntu.se - anser du det vara en ledningsposition?
janne-5011 skrev:Jag förväntar mig att nominerade klart uttrycker ett ställningstagande i detta (trådens topic) eftersrom det är en surdeg som måste röjas.Innan valet!
Ge mig valfläsk jag gillar och jag ska äta det :). Fler röster än min lär vänta. :)
Eftersom du inte vet så berättar jag.

Jag har ingen befattning av något slag i något forum, inte ens i mitt eget projekt, linux4anyone efter jag satte Ulsak som projektledare där. Jag har ingen som helst titel som kan anses aktuell. Jag är inte inblandad i några projekt som på något sätt skulle kunna anses som jäv.

Jag är en vanlig sketen medlemsdjävel jag med - här, på ubuntu.se, på retrobike.co.uk och mtbr.com, alltså alla forum jag är någorlunda aktiv medlem i... Och min aktivitet rankad blir då 1. Retrobike -> 2. Ubuntu-se.org -> 3. MTBR -> 4. Ubuntu.se... Att ubuntu.se kommer sist beror på att jag är betydligt mindre inne i Linux-forumen än MTB-forumen. Att se.org hamnar så högt har att göra med min aktivitet i dessa trådar gällande LoCo'ts framtid och ledarskapsbiten m.m... Så där har du det rakt av.

Vad jag dock har är en mycket öppen kommunikation med No1Viking och med det kan GARANTERA att dom konspirationsteorierna som florerar här är ren bullshit. Ubuntu.se tar i stort stryk av ett sämre fungerande LoCo, dom vinner inte på det. Och att Viking skulle ha tid och ork att driva en konspiration mot LoCo't, hehe, det kan jag också garantera... Att han ens tog på sig en moderationroll här, det ser jag som totalt vansinne, inte av det skäl som vissa här skulle förespråka utan helt enkelt av den anledningen att han har lite för många grytor på spisen och han har f'n rätt att få sova lite han med, hehe... ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"