Program som funkar med Ubuntu
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Program som funkar med Ubuntu
Hej
Är en fullständigt oerfaren Linuxanvändare som mer och mer börjar snegla åt Ubuntu-hållet. Då tänkt som ersättare till mitt allt tröttare Vista.
Undrar dock först hur/om ett antal program kommer att fungera i Linux/Ubuntu.
1. Photoshop?
2. Spotify?
3. Msn?
4. Dreamweaver?
Är en fullständigt oerfaren Linuxanvändare som mer och mer börjar snegla åt Ubuntu-hållet. Då tänkt som ersättare till mitt allt tröttare Vista.
1. Photoshop?
2. Spotify?
3. Msn?
4. Dreamweaver?
- DeepThought
Re: Program som funkar med Ubuntu
Välkommen, sorna!
Så här ligger det till: program som är skapade för Windows går inte att köra i GNU/Linux (Ubuntu). Däremot finns det flera program (t.ex. "Wine") som skapar ett slags kompabilitetslager, som möjliggör körning av vissa, inte alla, Windowsprogram. Hur bra det går skiljer väldigt mycket mellan olika program, men det brukar finnas en lista över de vanligaste programmen på Wines hemsida - de har en s.k. applikationsdatabas, AppDb, som du når på http://appdb.winehq.org.
Vad gäller just de program du frågar om så skall jag svara så gott jag kan:
Spotify: går utmärkt att köra med hjälp av Wine.
MSN: det program (den "klient") du använder i Windows, som kommer från Microsoft, kommer med väldigt stor sannolikhet inte att fungera. Däremot finns det många andra program ("klienter") som kan hantera det protokoll (MSNP) som används av "MSN". Så, ja, du kommer att kunna ha kontakt med dina vänner via MSN, men vissa specifika funktioner kan strula (filöverföringar, webcam), eller finns inte alls (webcam, spel).
Photoshop: jag vet att vissa versioner av Photoshop fungerar, men är osäker på att alla gör det. Det går enklast att kolla i Wines applikationsdatabas.
Dreamweaver: ingen aning.
Tänk även på att det finns flera program med liknande funktionalitet som är både gratis och fungerar i Ubuntu. Dock anser många som använder t.ex. de kommersiella mediaprogram du nämner (ex: Photoshop) att de motsvarigheter som finns till GNU/Linux (ex: GIMP) inte riktigt håller måttet. Men allt beror på vilka krav du ställer, vilka funktioner du eftersöker etc.
Så här ligger det till: program som är skapade för Windows går inte att köra i GNU/Linux (Ubuntu). Däremot finns det flera program (t.ex. "Wine") som skapar ett slags kompabilitetslager, som möjliggör körning av vissa, inte alla, Windowsprogram. Hur bra det går skiljer väldigt mycket mellan olika program, men det brukar finnas en lista över de vanligaste programmen på Wines hemsida - de har en s.k. applikationsdatabas, AppDb, som du når på http://appdb.winehq.org.
Vad gäller just de program du frågar om så skall jag svara så gott jag kan:
Spotify: går utmärkt att köra med hjälp av Wine.
MSN: det program (den "klient") du använder i Windows, som kommer från Microsoft, kommer med väldigt stor sannolikhet inte att fungera. Däremot finns det många andra program ("klienter") som kan hantera det protokoll (MSNP) som används av "MSN". Så, ja, du kommer att kunna ha kontakt med dina vänner via MSN, men vissa specifika funktioner kan strula (filöverföringar, webcam), eller finns inte alls (webcam, spel).
Photoshop: jag vet att vissa versioner av Photoshop fungerar, men är osäker på att alla gör det. Det går enklast att kolla i Wines applikationsdatabas.
Dreamweaver: ingen aning.
Tänk även på att det finns flera program med liknande funktionalitet som är både gratis och fungerar i Ubuntu. Dock anser många som använder t.ex. de kommersiella mediaprogram du nämner (ex: Photoshop) att de motsvarigheter som finns till GNU/Linux (ex: GIMP) inte riktigt håller måttet. Men allt beror på vilka krav du ställer, vilka funktioner du eftersöker etc.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Hej,
Det finns i princip för allt i Ubuntu/Debian och det kanske inte är exakt samma mjukvara som till Windows.
Men:
1. Photoshop CS2 skall fungera med Wine, men det finns en programvara i linux som heter GIMP och är bättre och enklare
2. Spotify fungerar klockrent under Wine (jag kör själv)
3. Msn finns inte eftersom det är en ren microsoftprodukt, men däremot en klon som ser nästintill likadan ut som heter Amsn. Denna klon stöder både webkameror och allt lull lull som önskas. Förutom spel!
4. Dreamweaver har jag inte kollat om det går under Wine, men däremot finns en lika enkel mjukvara som heter KompoZer.
Antar att du undrar vad Wine är då, det är en form av emulator som tillåter Ubuntuanvändaren att köra Windowsbaserade produkter i Linux. Det finns en rejäl uppsjö med program som stöds under wine. Läs på http://www.winehq.org för mer info
Sorry såg nu att du redan fått svar men postar ändå då inte allt är likadant!!!!
Det finns i princip för allt i Ubuntu/Debian och det kanske inte är exakt samma mjukvara som till Windows.
Men:
1. Photoshop CS2 skall fungera med Wine, men det finns en programvara i linux som heter GIMP och är bättre och enklare
2. Spotify fungerar klockrent under Wine (jag kör själv)
3. Msn finns inte eftersom det är en ren microsoftprodukt, men däremot en klon som ser nästintill likadan ut som heter Amsn. Denna klon stöder både webkameror och allt lull lull som önskas. Förutom spel!
4. Dreamweaver har jag inte kollat om det går under Wine, men däremot finns en lika enkel mjukvara som heter KompoZer.
Antar att du undrar vad Wine är då, det är en form av emulator som tillåter Ubuntuanvändaren att köra Windowsbaserade produkter i Linux. Det finns en rejäl uppsjö med program som stöds under wine. Läs på http://www.winehq.org för mer info
Sorry såg nu att du redan fått svar men postar ändå då inte allt är likadant!!!!
Senast redigerad av 1 roggerooster, redigerad totalt 22 gånger.
1. Skall gå via wine, men annars finns gratis alternative som The Gimp,sorna skrev:Hej
1. Photoshop?
2. Spotify?
3. Msn?
4. Dreamweaver?
2. Funkar tydligen via wine (ej testat själv)
3. Finns bra alternativ som kan köra bla protokollet till msn , kopete, gaim
4. funkar via wine (ej testat själv) alternativa program aptana , amaya, nvu, bluefish eller kompozer ,kan något av dessa funka ?
nån som testat de två jag inte vet något om ?
Du kan använda Pidgin som följer med Ubuntu. Du hittar det i Ubuntu-menyn -> Program -> Internet -> Pidgin Meddelandeklientsorna skrev: ...
3. Msn?
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag kan bekräfta att åtminstone Dreamweaver MX fungerar klockrent under Wine (för övrigt det enda Windowsprogram jag kör). KompoZer... *host*, jag vill helst av allt använda det istället för DW, men i ärlighetens namn så håller det inte riktigt måttet.roggerooster skrev:
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Tack så mycket för svaren, har börjat prova Ubuntu lite smått vid sidan om.
Undrar även vad ni tycker man bör använda för brännarprogram, bittorrent, film och musikspelare?
Undrar även vad ni tycker man bör använda för brännarprogram, bittorrent, film och musikspelare?

K3b Är ett bra brännarprogram men se till att du installerar de libpaket som finns till den, sök i synaptic på k3b så hittar du de.När det gäller torrentprogram så finns det en hel hög av de, jag använder BitTorrent download för att den är så enkel.sorna skrev:Tack så mycket för svaren, har börjat prova Ubuntu lite smått vid sidan om.
Brännarprogram: Brasero följer med Ubuntu och fungerar bra. K3b är lite mer "avancerat" men i ärlighetens namn har jag aldrig behövt den extra funktionalitet som K3b erbjuder.sorna skrev:Tack så mycket för svaren, har börjat prova Ubuntu lite smått vid sidan om.
Bittorrent: Transmission är ett bra program som följer med Ubuntu. Jag har använt det en hel del, dock kör jag för tillfället det textbaserade rTorrent på servern istället. Om du är van vid µTorrent så kan du köra det i Wine
Filmvisare: Totem följer med Ubuntu men jag tycker det är ganska dåligt så jag kör

Musikspelare: Det finns ett hyfsat program som heter Rhytmbox som, just det, följer med Ubuntu. Själv använder jag

Du vill antagligen installera

-
Då vill jag även slå ett slag för Cinepaint som verkar utomordentligt bra att arbeta med RAW bilder och fotoredigering.
Läs på http://www.cinepaint.org
Läs på http://www.cinepaint.org
- JeyPeyy
Jag spyr av Amsn's utseende. Emesene är mycket stilrenare och innehåller fler funktioner för just msn-protokollet än pidgin. Amsn2 kommer nog bli bra, men det dröjer nog tills att det är klart.roggerooster skrev:3. Msn finns inte eftersom det är en ren microsoftprodukt, men däremot en klon som ser nästintill likadan ut som heter Amsn. Denna klon stöder både webkameror och allt lull lull som önskas. Förutom spel!