Lägg till ett tecken i början och slutet av... [LÖST]
Lägg till ett tecken i början och slutet av... [LÖST]
Jag behöver ett kommando som lägger till ett speciellt tecken i början och i slutet av en textfil. I slutet av en texfil lägger jag till ett tecken med sed -i 's/$/a/' men hur gör jag för att samtidigt eller på motsvarande sätt lägga till ett tecken i början av varje rad i en textfil?
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 8 gång.
Re: Lägg till ett tecken i början och slutet av rader i textfil
Vill du enbart lägga till ett tecken i början utav varje rad så torde sed -i 's/^/a/' fungera.
Att lägga till både i början och på slutet samtidigt kan göra med sed -i -r 's/(.*)/a\1a/'
Att lägga till både i början och på slutet samtidigt kan göra med sed -i -r 's/(.*)/a\1a/'
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Tråden flyttad till terminaltavlan.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ok, låter bra det. Jag ska göra ett test, återkommer om jag inte får kläm på det. Tack!andol skrev:Vill du enbart lägga till ett tecken i början utav varje rad så torde sed -i 's/^/a/' fungera.