Begränsa processorns max utnyttjande ?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Begränsa processorns max utnyttjande ?

Inlägg av RicchiH »

Finns det något sätt att begränsa processorn till att tex använda max 95 %
detta hade varit smidigt när det grafiska hänger sej
Man kan då pga av att processorn är fullt upptagen inte kan växla till en av de virtuella terminalerna som man vanligtvis kommer till via CTRL ALT F2
nån som har något bra förslag ?
zoombywoof

Re: Begränsa processorns max utnyttjande ?

Inlägg av zoombywoof »

hmm, vad jag vet så finns det inte nått sätt att tala om för OS:et att "spara 5% cpu till nödutryckningar" typ....

Tycker dock det låter lite skumt att du inte kan köra CTRL-ALT när ditt grafiska hänger...har svårt att tro att det skulle bero på att ditt grafiska plötsligt tar 100% av cpu:n i anspråk, vilket den säkert kan om nån bugg loopar eller så, men du borde ändå kunna CTRL-ALT:a ut...Om det inte är så att keyboard hanteringen totalt flippat ut pga nånting, och isåfall spelar det ingen större roll om du hade kunnat begränsa cpu utnyttjandet till 95%...

I Linux är det grafiska mer separerat från kärnan än vad det är i Windows, så att det grafiska totalt hakar upp maskinen är mer ovanligt.

Du skulle ju kunna sätta ned prioriteringen av KDE/Gnome/eller-vad-nu-använder men det blir nog lite råddigt

Inte mycket hjälp det här, men lite info iallafall

/zw
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Tack för svaret.
jo jag är ju medveten om att x körs ovanpå linux
så det borde ju gå att ALT CTRL F2 ut men icke vad jag än trycker så händer inget
Jag kan ju inte garantera att det är just så att processorn går på 100 % då jag inte kan göra något alls.
sist det hände var när jag glömde att jag hade en session av adept med superkraft öppen och råkade öppna ännu en.
nån som kan ha nån idè.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

nä, verkar klurigt. Du måste nog kolla loggarna i /var/log efter en omboot efter en hängning och se om du kan få några ledtrådar där.
/var/log/messages, /var/log/syslog och /var/log/Xorg loggen kan vara en bra början

/zw
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Tack för tipset ska kolla detta om datorn inte är ominstallerad nu (min svågers).
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"