Dåliga fotoutskrifter, superbra i Windows! Canon MP610

Hjälp med installation och användning av program
razkie
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Dåliga fotoutskrifter, superbra i Windows! Canon MP610

Inlägg av razkie »

Hej!

Ni har löst alla mina problem tidigare så nu tänkte jag ge er en hård nöt att knäcka.

Sitter hemma med en Canon MP610 Multifunkionsskrivare som under mitt tidigare windowsfyllda liv skrev ut fantastiskt fina och skarpa fotoutskrifter på glossypapper osv.

Nu under linux blir fotoutskrifterna riktigt kassa och gryniga.

Känns trist att behöva skicka över bilderna till en backupdator med Windows och skriva ut bilderna från den bara för att inte linux fixar sjyssta utskrifter. Sitter med Ubuntu 9.04 skall nämnas.

Har endast testat att skriva ut bilder via vanliga "viewern" och har provat lite olika inställningar för utskrift, vilket bara resulterade i mer gryn jämfört med standardinställningarna.
I Windows använder jag Canons programvara EasyPhoto Print EX som faktiskt fungerar bra för ändamålet.
Jag brukar vara lätt skeptisk till (i mina ögon) bloatware annars.

Annars ger jag såklart stående ovationer till Jaunty då drivrutinsinstallationen var barnsligt enkel och likaså så är fotohantering fantastisk (visar mycket bilder på min HTPC med ubuntu installerat och använder då hellre Ubuntu än XP, då den har dual-boot.)
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Dåliga fotoutskrifter, superbra i Windows! Canon MP610

Inlägg av eyerouge »

1. Vilket filformat är bilderna du skriver ut?
2. Prova skriva ut från GIMP. Är det samma problem?
3. Efter att du misslyckats få ut en bra bild i Linux - skriver skrivaren ut en bra Windows, om du provar direkt efter och med exakt samma fil?
4. Vilka drivrutiner använder du i Ubuntu? Har du testat t.ex. >> http://mp610.blogspot.com/2007/11/new-p ... nting.html

Edit: Skrivaren borde fungera, har läst en massa om den men ingen som klagat på samma problem som dig. Han här verkar t.ex. nöjd >> http://adma7.org/tag/canon-mp610
Bild
onebush
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av onebush »

Jag har en canon pixma mp240 som jag gärna vill få fungerande , ubuntu hittar skrivaren men inget händer
Vad göra ?
Känns som att det kan gå ändå!
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

onebush skrev:Jag har en canon pixma mp240 som jag gärna vill få fungerande , ubuntu hittar skrivaren men inget händer
Vad göra ?
Starta en egen tråd till att börja med, med en lämplig rubrik ;) Folk kommer ha mycket lättare för att hitta dig då och se vad tråden handlar om.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program"