Byta från Kubuntu till Ubuntu? [Löst ]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Byta från Kubuntu till Ubuntu? [Löst ]
Jag kör Kubuntu 9.04 nu och har funnits med sedan version 7. Jag märker här på forumet att dom flesta frågorna berör Ubuntu och funderar därför på att byta till det. Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på fördelarna att göra det och även om det finns någon hake. Dessutom vill jag gärna veta hur jag ska gå tillväga.
Senast redigerad av 1 Anjalis, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Byta från Kubuntu till Ubuntu?
Det som skiljer dem åt är utseendet och programutbudet. Det enklaste sättet att byta är att installera paketet ubuntu-desktop och sedan logga ut och välja Ubuntu under "sessioner". Det här är ett helt kosmetiskt val: inga förändringar på något viktigt sker och om du inte gillar Ubuntu med Gnome är det bara att byta tillbaka till Kubuntu/KDE. Personligen tycker jag Gnome är riktigt jobbigt, och föredrar KDE alla gånger om jag nu måste välja mellan de två.
Senast redigerad av 1 barzam, redigerad totalt 21 gånger.
-
Tack Barzam.
Jag ska testa när jag kommer hem till min egen dator. Är på jobbet nu. Hör av mig om frågor dyker upp på vägen...det brukar göra det oftast.
Jag ska testa när jag kommer hem till min egen dator. Är på jobbet nu. Hör av mig om frågor dyker upp på vägen...det brukar göra det oftast.
Jag kör själv Kubuntu och de flesta av trådarna här är precis som du säger baserade på att man kör ubuntu.
dock har jag har inte haft speciellt stora problem med att anpassa lite av informationen så den passar för kubuntu istället
men det funkar ju naturligtvis inte om man kör något annat program tex kate istället för gedit , amarok istället för rhytmbox Osv.
men om man däremot ska köra något i terminalen så är det precis samma sak då båda bygger på debian.
jag kör kubuntu för att jag tycker det är snyggare från start ,en del program som jag gillar mer bygger på kde (amarok, k3b, ktorrent mm)och av gammal vana,
utöver detta saknar gnome tex det helt steglösa sättet (utan kvalitetsförlust) att visa ikoner mm.
Jag slår ett slag för Kubuntu (iaf tills vidare).
dock har jag har inte haft speciellt stora problem med att anpassa lite av informationen så den passar för kubuntu istället
men det funkar ju naturligtvis inte om man kör något annat program tex kate istället för gedit , amarok istället för rhytmbox Osv.
men om man däremot ska köra något i terminalen så är det precis samma sak då båda bygger på debian.
jag kör kubuntu för att jag tycker det är snyggare från start ,en del program som jag gillar mer bygger på kde (amarok, k3b, ktorrent mm)och av gammal vana,
utöver detta saknar gnome tex det helt steglösa sättet (utan kvalitetsförlust) att visa ikoner mm.
Jag slår ett slag för Kubuntu (iaf tills vidare).
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Som andra redan har skrivit så är Ubuntu & Kubuntu exakt samma system förutom att utseendet skiljer sig åt och en del av de förinstallerade programmen. Utseendet är totalt subjektivt.Anjalis skrev:...Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på fördelarna att göra det och även om det finns någon hake.
Estetik, i sig själv, kan aldrig ha en fördel eller nackdel. Däremot kan man tala om den utifrån användarvänlighet, funktion, etc, och då kan man även där nå olika slutsatser beroende på vad man själv är ute efter som användare. Det är viktigt att poängtera att både Gnome & KDE kan fås att se ut precis hur du vill nästan. Därför brukar återkommande "argument" om att något är snyggt eller fult oftast falla bort - utseendet blir vad du gör det till oavsett miljö.
På samma sätt kan du fortsätta köra KDE program som t.ex. Amarok i Gnome (och säkert vice versa) om du skulle vilja. Man behöver m.a.o. inte begränsa sig till enbart vissa program p.g.a. att man kör KDE eller Gnome, men det är av bl.a. prestandaskäl i regel bra att hålla sig till program som är skrivna för den miljö man valt. Att t.ex. bara köra KDE program inne i Gnome verkar onödigt.
Är du ny i Gnome kommer det ta en stund innan du hittar runt. Känner mig själv fortfarande väldigt vilse i KDE när jag testar det emellanåt, men det beror mest på ens egen vana och vilja att lära sig.
Precis så som du skriver om att du känner dej vilse känner jag när jag kör gnome,men som sagt du har rätt i att det beror på vad man är van vid, båda alternativen är utomordentliga, speciellt om man bara vill stödja öppna alternativ då allt annat är avstängt per default.eyerouge skrev:Är du ny i Gnome kommer det ta en stund innan du hittar runt. Känner mig själv fortfarande väldigt vilse i KDE när jag testar det emellanåt, men det beror mest på ens egen vana och vilja att lära sig.Anjalis skrev:...Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på fördelarna att göra det och även om det finns någon hake.
Det finns ju en hel del annat än Gnome/KDE att välja på om man är ute efter öppna alternativ. Själv använder jag awesome som är släppt under GPLv2.
Smaken är ju olika men jag tycker väl kanske inte att namnet passar den fönsterhanterarenbarzam skrev:Det finns ju en hel del annat än Gnome/KDE att välja på om man är ute efter öppna alternativ. Själv använder jag awesome som är släppt under GPLv2.

simple vore nog mer passande
Nej, det passar faktiskt utmärkt. Den är nämligen awesome och jag är en awesome user.
Installera ubuntu-desktop och ta bort allt som har med Xubuntu att göra (Om du har 9.04:)
sudo apt-get remove a2ps abiword abiword-common abiword-help abiword-plugin-grammar abiword-plugin-mathview abiword-plugins app-install-data-commercial aumix catfish cupsys-driver-gutenprint exo-utils fortune-mod fortunes-min gigolo gnumeric gnumeric-common gnumeric-doc gnumeric-gtk gpicview gtk2-engines-xfce imagemagick imagemagick-doc latex-xft-fonts libaiksaurus-1.2-0c2a libaiksaurus-1.2-data libaiksaurusgtk-1.2-0c2a libdiscid0 libexo-0.3-0 libfftw3-3 libgda3-3 libgda3-bin libgda3-common libgdl-1-0 libgdl-1-common libgdome2-0 libgdome2-cpp-smart0c2a libgoffice-0-6 libgoffice-0-6-common libgoffice-gtk-0-6 libgsf-gnome-1-114 libgtkmathview0c2a liblink-grammar4 libloudmouth1-0 libmad0 libmpcdec3 libnotify-bin libofa0 libots0 librecode0 libt1-5 libtagc0 libthunar-vfs-1-2 libtunepimp5 libwv-1.2-3 libxfce4menu-0.1-0 libxfce4util4 libxfcegui4-4 libxfconf-0-2 link-grammar-dictionaries-en listen mousepad mozilla-thunderbird orage oss-compat psutils python-gnome2-extras python-musicbrainz2 python-mutagen python-ogg python-pymad python-pyogg python-pysqlite2 python-pyvorbis python-tunepimp scim-modules-table scim-tables-additional tango-icon-theme tango-icon-theme-common tcl8.4 thunar thunar-archive-plugin thunar-data thunar-media-tags-plugin thunar-thumbnailers thunar-volman thunderbird vim-runtime wdiff xchat xchat-common xfce4-appfinder xfce4-battery-plugin xfce4-clipman-plugin xfce4-cpugraph-plugin xfce4-dict xfce4-dict-plugin xfce4-fsguard-plugin xfce4-governor-plugin xfce4-mailwatch-plugin xfce4-mixer xfce4-mount-plugin xfce4-netload-plugin xfce4-notes-plugin xfce4-panel xfce4-places-plugin xfce4-quicklauncher-plugin xfce4-screenshooter xfce4-session xfce4-settings xfce4-smartbookmark-plugin xfce4-systemload-plugin xfce4-terminal xfce4-utils xfce4-verve-plugin xfce4-weather-plugin xfce4-xkb-plugin xfconf xfdesktop4 xfdesktop4-data xfprint4 xfswitch-plugin xfwm4 xfwm4-themes xubuntu-artwork xubuntu-artwork-usplash xubuntu-default-settings xubuntu-desktop xubuntu-docs && sudo apt-get install ubuntu-desktop
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bra hund om det nu inte vore för att han hade Kubuntu och inte xubuntu eller funkar detta iaf ?Hund skrev:Installera ubuntu-desktop och ta bort allt som har med Xubuntu att göra (Om du har 9.04:)
Se den här länken:
http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome
Den tror jag mer på om han nu fortfarande vill ta bort det.barzam skrev:Se den här länken:
Läste fel, fick för mig att det var Xubuntu.RicchiH skrev:Bra hund om det nu inte vore för att han hade Kubuntu och inte xubuntu eller funkar detta iaf ?Hund skrev:Installera ubuntu-desktop och ta bort allt som har med Xubuntu att göra (Om du har 9.04:)

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Självklart , bra att vi hjälps åt så alla blir nöjda 

-
Det blev mycket konversation över mitt huvud, men lite gav det mig och kul att ni är så engagerade. Jag provade iaf förslaget här ovanför och det verkar funka, så nu ska jag kolla in gnome lite grand.barzam skrev:Det som skiljer dem åt är utseendet och programutbudet. Det enklaste sättet att byta är att installera paketet ubuntu-desktop och sedan logga ut och välja Ubuntu under "sessioner". Det här är ett helt kosmetiskt val: inga förändringar på något viktigt sker och om du inte gillar Ubuntu med Gnome är det bara att byta tillbaka till Kubuntu/KDE. Personligen tycker jag Gnome är riktigt jobbigt, och föredrar KDE alla gånger om jag nu måste välja mellan de två.
Tack alla som velat hjälpa.