Ställa in statisk IP på lokalt nätverk [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Sabbath
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ställa in statisk IP på lokalt nätverk [LÖST]

Inlägg av Sabbath »

Jag försöker ställa in en statisk IP i det lokala nätverket till min server (detta för att kunna få rätt port till rätt lokal IP). Efter lite googlande hittade jag http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-980367.html. När jag försöker med dessa inställningarna (med ändring för att passa min maskin) och sedan startar om datorn så lägger min eth0 ner, det vill säga att den visar medelandet "device not managed".

I Network Tools (vet inte vad menyn heter på svenska) så har jag bestämt en lokal IP som är 192.168.0.200, vilket är precis det jag sa åt den att vara. Dock så visar den att IPv6 är fe80::20b:6aff:fecc:3e24 med nätmasken 64, vilket är det jag tror orsakar problemet.

Hur löser jag detta, så att både den globala (tror den kallas så IPv6) och den lokala IP addresserna funkar?

Offtopic: Hur ändrar jag vilka portar som tilllåts att komma igenom brandväggen när jag kör via terminalen, vilken fil ska jag ändra i?
Senast redigerad av 1 Sabbath, redigerad totalt 2 gånger.
Mighty

Re: Ställa in statisk IP på lokalt nätverk

Inlägg av Mighty »

Sabbath skrev:Jag försöker ställa in en statisk IP i det lokala nätverket till min server (detta för att kunna få rätt port till rätt lokal IP). Efter lite googlande hittade jag http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-980367.html. När jag försöker med dessa inställningarna (med ändring för att passa min maskin) och sedan startar om datorn så lägger min eth0 ner, det vill säga att den visar medelandet "device not managed".

I Network Tools (vet inte vad menyn heter på svenska) så har jag bestämt en lokal IP som är 192.168.0.200, vilket är precis det jag sa åt den att vara. Dock så visar den att IPv6 är fe80::20b:6aff:fecc:3e24 med nätmasken 64, vilket är det jag tror orsakar problemet.

Hur löser jag detta, så att både den globala (tror den kallas så IPv6) och den lokala IP addresserna funkar?

Offtopic: Hur ändrar jag vilka portar som tilllåts att komma igenom brandväggen när jag kör via terminalen, vilken fil ska jag ändra i?
sudo nano /etc/network/interfaces
Där skriver du in dina nätverksinställningar.
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.200
netmask 255.255.255.0

Är ett exempel på inställningar som borde fungera för dig.

Offtopic: Hur ändrar jag vilka portar som tilllåts att komma igenom brandväggen när jag kör via terminalen, vilken fil ska jag ändra i
Det finns egentligen ingen brandvägg i Ubuntu för det behövs egentligen inte. Men vill man ha en så får man hacka lite iptables.
Det är kanske inte alltid det enklaste att göra. Men om du kör med Gnome så har du ett gui som heter Firestarter. Det är rätt enkelt att använda.
Sabbath

Inlägg av Sabbath »

Den lösningen funkade inte, det är fortfarande samma problem. Det verkar som att efter man gjort dessa ändringarna så slutar gnome hantera ethernetkortet, dock har jag ju fortfarande en lokal IP.

Kan det vara något med routern, att den inte tycker om att man sätter egna addresser? Om inte, hur kan man tvinga gnome att ta hand om ethernetkortet?
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Starta ett terminalfönster och gör:

prompt> sudo ifconfig
prompt> cat /etc/network/interfaces

och posta resultatet här så blir det enklare att se vad som kan vara fel.

Det du kallar den "globala" adressen är en IPV6 adress. Den behöver du antagligen inte och kan med fördel slås av tills vidare. Hursomhelst är det troligtvis inte den som spökar för dig, utan något är fel i konfigurationen av IPV4.

Sen behöver du definitivt en brandvägg nånstans i ditt nät, att det inte skulle behövas i Ubuntu är nys (ursäkta Mighty, men så är det), om inte din router har det så ska du absolut ha en på din maskin, och Firestarter funkar säkert bra för att konfa den.

/zw
Mighty

Inlägg av Mighty »

zoombywoof skrev: Sen behöver du definitivt en brandvägg nånstans i ditt nät, att det inte skulle behövas i Ubuntu är nys (ursäkta Mighty, men så är det), om inte din router har det så ska du absolut ha en på din maskin, och Firestarter funkar säkert bra för att konfa den.

/zw
Har du inget som svarar på portarna så behöver du ingen brandvägg.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Mighty skrev:
zoombywoof skrev: Sen behöver du definitivt en brandvägg nånstans i ditt nät, att det inte skulle behövas i Ubuntu är nys (ursäkta Mighty, men så är det), om inte din router har det så ska du absolut ha en på din maskin, och Firestarter funkar säkert bra för att konfa den.

/zw
Njaa, i ursprungsfrågan antyddes det att han vill ha listen-ports så...
+ att om du inte anstränger dig så kommer ditt system att lyssna på ett antal portar by default (eller får du 0 svar på 'sudo netstat -anp | grep LISTEN' ?), så en brandvägg är aldrig fel i dessa dagar. Dessutom kan det vara bra att skydda sin omgivning också, OM du skulle råka få in något elakt som vill sprida sig, så en brandvägg är inte enbart till för att skydda incoming, allt beror på vilken nivå man vill lägga sig på

/zw
Mighty

Inlägg av Mighty »

zoombywoof skrev:
Mighty skrev:

/zw
Njaa, i ursprungsfrågan antyddes det att han vill ha listen-ports så...
+ att om du inte anstränger dig så kommer ditt system att lyssna på ett antal portar by default (eller får du 0 svar på 'sudo netstat -anp | grep LISTEN' ?), så en brandvägg är aldrig fel i dessa dagar. Dessutom kan det vara bra att skydda sin omgivning också, OM du skulle råka få in något elakt som vill sprida sig, så en brandvägg är inte enbart till för att skydda incoming, allt beror på vilken nivå man vill lägga sig på

/zw
Korrekt, jag kör med iptables för att skydda mina andra burkar inom LAN:et.
Sabbath

Inlägg av Sabbath »

i /etc/network/interfaces står det:

Kod: Markera allt

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.200
netmask 255.255.255.0
ifconfig ger:

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0b:6a:cc:3e:24  
          inet addr:192.168.0.200  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::20b:6aff:fecc:3e24/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:6 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:13 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:726 (726.0 B)  TX bytes:468 (468.0 B)
          Interrupt:17 Base address:0xee00 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:800 (800.0 B)  TX bytes:800 (800.0 B)
Jag kommer vara borta ett par dagar nu och kan kanske inte svara, i alla fall inte testa om det funkar, men ni får gärna skriva ändå så kollar jag när jag kommer tillbaka.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

alltså, det ser ju bra ut...(?), borde funka. När du får ditt "device not managed" meddelande nånstans...så verkar det som om ditt grafiska verktyg inte tycker att nätet finns, men ditt interface (eth0) lever. Dock har det hänt extremt lite på det vilket är lite oroande...hur ser din route ut ? /etc/hosts, resolv.conf ?

<prompt> route # kan ta en liten stund innan den svarar
<prompt> cat /etc/hosts
<prompt> cat /etc/resolv.conf
<prompt> ping localhost
<prompt> ping 'ditt hostname'

/zw
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

ifconfig eth0 192.168.0.200
edit: detta kommer att ge dig två adresser, både den du har nu och den nya. Om det inte är önskvärt så får du glömma detta inlägg.
Sabbath

Inlägg av Sabbath »

Rasmus skrev:

edit: detta kommer att ge dig två adresser, både den du har nu och den nya. Om det inte är önskvärt så får du glömma detta inlägg.
Låter jätte bra, det enda jag måste fixa är ju så att datorn får rätt lokal IP när den startar sen är det sak samma om den har en till, den blockerar jag bara i brandväggen. Ska testa detta så fort jag kommit hem från semestern.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Sabbath skrev:
Rasmus skrev:

Låter jätte bra, det enda jag måste fixa är ju så att datorn får rätt lokal IP när den startar sen är det sak samma om den har en till, den blockerar jag bara i brandväggen. Ska testa detta så fort jag kommit hem från semestern.
Enligt din utskrift tidigare så har ditt eth0 interface redan rätt address, 192.168.0.200, och borde funka, så ovanstående ifconfig kommando är fel i detta sammanhang.

/zw
Sabbath

Inlägg av Sabbath »

Grejen är bara den att jag inte kommer åt något utanför det lokala nätverket när jag gör på de andra sätten, vet inte varför men det funkar inte. Hade det bara varit det att den skulle ha rätt adress lokalt så hade det aldrig varit något problem, men nu är ju grejen att jag vill kunna fjärrstyra den via internet plus köra server på den, vilket gör det rätt viktigt att den har en IPv6 adress också.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Sabbath skrev:Grejen är bara den att jag inte kommer åt något utanför det lokala nätverket när jag gör på de andra sätten, vet inte varför men det funkar inte. Hade det bara varit det att den skulle ha rätt adress lokalt så hade det aldrig varit något problem, men nu är ju grejen att jag vill kunna fjärrstyra den via internet plus köra server på den, vilket gör det rätt viktigt att den har en IPv6 adress också.
IPv6 har i princip ingenting med att du vill köra servertjänster att göra, överhuvudtaget. IPv6 är den nya kommande versionen av TCPIP, men som inte slagit igenom än. Att du skulle behöva IPv6 är väldigt osannolikt.....glöm IPv6 så länge...

Hur ser din nättopologi ut ? Har du en router efter bredbandsmodem/adsl-router ? Att din burk inte hittar ut , speciellt om interfacet ser ut som det gör när man ser din utskrift av ifconfog, beror nog snarare på något annat än att interfacet inte är rätt konfat, det ser nämligen rätt ut.

Posta output från följande så man ser om något är helt åt h*vete

<prompt> sudo ifconfig
<prompt>sudo route # kan ta en liten stund innan den svarar
<prompt> cat /etc/hosts
<prompt> cat /etc/resolv.conf
<prompt> ping localhost
<prompt> ping 'ditt hostname'

/zw
Mighty

Inlägg av Mighty »

Ja ipv.6 har inget med saken att göra.
Jag undrar också hur ditt LAN ser ut. Har du ställt in rätt ip till gateway t.ex.?
Att komma åt din server utifrån är inga problem, det är bara att ställa in din router/gateway korrekt.
Sabbath

Inlägg av Sabbath »

Jag bör kanske nämna att jag använder No-IP.com's dns tjänst om det har någon påverkan (vilket jag inte tror att det har, den skickar bara min IP till deras server vare 30:e minut)
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Sabbath skrev:Jag bör kanske nämna att jag använder No-IP.com's dns tjänst om det har någon påverkan (vilket jag inte tror att det har, den skickar bara min IP till deras server vare 30:e minut)
nä, det spelar bara roll för inkommande, inte utgående.
Kan du posta det jag bad om tror du? Blir svårt att ge något svar överhuvudtaget utan det köttet på benen

/zw
Sabbath

Inlägg av Sabbath »

Jag kan berätta att allt funkar nu. Så här gjorde jag:

System->Preferences->Network Connections

Väljer eth0 sedan Edit...

I fliken IPv4 Settings väljer jag Method: Manual, och ställer sedan in önskad lokal IP. Sedan använder jag routern för att få rätt port att hamna på rätt ställe.

Ville bara säga tack för hjälpen allihopa.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"