Förteckning av flaggor till rsync på svenska!?
Förteckning av flaggor till rsync på svenska!?
Jag skulle villja ha en lista på användbara flaggor i rsync, med beskrivning på svenska!
-
Re: Förteckning av flaggor till rsync på svenska!?
Flagg-sammanfattningen i man-sidan översatt med hjälp av google translate och lätt handpåläggning. Om du kan se den med konstant teckenbredd så kommer kolumnerna i rad.
Här beskrivs fyra flaggor på svenska: http://clement.durand.se/?p=99
Kod: Markera allt
-v, --verbose öka ordrikedom
-q, --quiet undertrycka icke-felmeddelanden
--no-motd undertrycka daemon-läge MOTD (se varning)
-c, --checksum överhopp bygger på kontrollsumma, inte mod-tid & storlek
-a, --archive arkivläge, samma som -rlptgoD (inte -H,-A,-X)
--no-OPTION stänga ett underförstått OPTION
-r, --recursive rekursera i mappar
-R, --relative använd relativ sökväg
--no-implied-dirs skicka underförstådda mappar med --relative
-b, --backup göra säkerhetskopior (se --suffix & --backup-dir)
--backup-dir=DIR göra säkerhetskopior i hierarki baserad i DIR
--suffix=SUFFIX backup tillägg (standard ~ utan --backup-dir)
-u, --update hoppa över filer som är nyare på mottagaren
--inplace uppdatera destinationsfiler på plats
--append append data till kortare filer
--append-verify append med gamla data i filen kontrollsumma
-d, --dirs överföring mappar utan rekursering
-l, --links kopia symlinks som symlinks
-L, --copy-links omvandla symboliska länkar till refererad fil/mapp
--copy-unsafe-links bara "osäkra" symlinks omvandlas
--safe-links ignorera symlinks den punkten utanför träd
-k, --copy-dirlinks omvandla symbolisk länk till mapp till refererad mapp
-K, --keep-dirlinks behandla symlinkad mapp på mottagaren som mapp
-H, --hard-links bevara hårda länkar
-p, --perms bevara tillstånd
-E, --executability bevara executability
--chmod=CHMOD påverka fil- och/eller mapp-behörigheter
-A, --acls bevara ACL (antyder -p)
-X, --xattrs bevara utvidgade attribut
-o, --owner bevara ägaren (superanvändare enbart)
-g, --group bevara grupp
--devices bevara enhetsfiler (superanvändare enbart)
--specials bevara speciella filer
-D samma som --devices --specials
-t, --times bevara modifieringstider
-O, --omit-dir-times utelämna mappar från --times
--super mottagare försöker vara superanvändare
--fake-super spara/återvinna privilegierade attrs genom xattrs
-S, --sparse hantera glesa filer effektivt
-n, --dry-run utföra provkörning utan ändringar
-W, --whole-file kopiera filer hela (utan delta-xfer algoritm)
-x, --one-file-system korsa inte filsystemgränser
-B, --block-size=SIZE tvinga en fast kontrollsummablockstorlek
-e, --rsh=COMMAND specificera fjärrskalet att använda
--rsync-path=PROGRAM ange vilket rsync att köra på fjärrdatorn
--existing hoppa över skapa nya filer på mottagaren
--ignore-existing hoppa över uppdatera filer som finns på mottagaren
--remove-source-files avsändaren tar bort synkroniserade filer (icke-mapp)
--del ett alias för --delete-during
--delete ta bort ovidkommande filer från dest.mappar
--delete-before mottagare stryks innan överföring (standard)
--delete-during mottagare stryks under överföring, inte före
--delete-delay hitta borttaganden under, bort efter
--delete-after mottagare stryks efter överföring, inte innan
--delete-excluded också radera uteslutna filer från dest.mappar
--ignore-errors ta bort även om det finns I/O-fel
--force tvinga borttagning av mapp även om inte tom
--max-delete=NUM ta inte bort mer än NUM filer
--max-size=SIZE överföra inte filer större än SIZE
--min-size=SIZE överföra inte filer mindre än SIZE
--partial behåll delvis överförda filer
--partial-dir=DIR sätta delvis överförda filer i DIR
--delay-updates sätt alla uppdaterade filer på plats i slutet
-m, --prune-empty-dirs beskär tomma mappkedjor från fil-lista
--numeric-ids avbilda inte uid/gid värden av användare/gruppens namn
--timeout=SECONDS uppsättning I/O-timeout i sekunder
--contimeout=SECONDS ställa daemon samband-timeout i sekunder
-I, --ignore-times hoppa inte över filer som matchar storlek och tid
--size-only bara hoppa över filer som stämmer i storlek
--modify-window=NUM jämföra mod-tider med nedsatt precision
-T, --temp-dir=DIR skapa temporära filer i mappen DIR
-y, --fuzzy hitta liknande fil som bas om ingen dest.fil
--compare-dest=DIR också jämföra mottagna filer förhållande till DIR
--copy-dest=DIR ... och ta med kopior av oförändrade filer
--link-dest=DIR hardlink till filer i DIR vid oförändrad
-z, --compress komprimera fildata under överföring
--compress-level=NUM uttryckligen ange kompressionsnivå
--skip-compress=LIST hoppa över komprimera filer med ändelse i LIST
-C, --cvs-exclude automatiskt ignorera filer på samma sätt CVS gör
-f, --filter=REGEL lägga till en fil-filtrering REGEL
-F samma som --filter='dir-merge /.rsync-filter'
upprepad: --filter='- .rsync-filter'
--exclude=PATTERN utesluta filer som matchar mönster
--exclude-from=FIL läsa utesluta-mönster från FIL
--include=PATTERN uteslut inte filer som matchar mönster
--include-from=FIL läsa omfatta-mönster från FIL
--files-from=FILE läsa listan över käll-filnamn från fil
-0, --from0 alla *från-/filtrer-filer avgränsas av 0-or
-s, --protect-args ingen blank-delning, jokertecken bara
--address=ADDRESS binda adress för utgående socket till daemon
--port=PORT ange dubbel-kolon suppleant portnummer
--sockopts=OPTIONS ange anpassade TCP-optioner
--blocking-io använda blockerande I/O för fjärrskal
--stats ger lite filöverföringsstatistik
-8, --8-bit-output lämna hög-bitarstecken o-escapade i produktionen
-h, --human-readable visa nummer i en läsbar form
--progress visa utvecklingen under överföringen
-P samma som --partial --progress
-i, --itemize-changes visa en förändring-sammanfattning för alla uppdateringar
--out-format=FORMAT visa uppdateringar i det angivna formatet
--log-file=FILE logga vad vi gör att den angivna filen
--log-file-format=FMT logga uppdateringar i det angivna formatet
--password-file=FILE läsa daemon-tillgång lösenord från FILE
--list-only lista filerna i stället för att kopiera dem
--bwlimit=KBPS begränsa I/O-bandbredd; KBytes per sekund
--write-batch=FILE skriva en batch-uppdatering till FILE
--only-write-batch=FILE som --write-batch men utan att uppdatera dest
--read-batch=FILE läsa en batch-uppdatering från FILE
--protocol=NUM tvinga en äldre protokollversion som ska användas
--iconv=CONVERT_SPEC begäran charset-omvandling av filnamn
--checksum-seed=NUM sätt block-/file-checksum frö (avancerad)
-4, --ipv4 föredra IPv4
-6, --ipv6 föredra IPv6
--version print version
(-h) --help visa denna hjälp
Tack så mycke! tänkte inte på google 
Någon som har lite fler beskrivningar på flaggorna i rsync på svenska!??

Någon som har lite fler beskrivningar på flaggorna i rsync på svenska!??
-
Varken du eller jag verkar ha hittat så mycket i google, så vi får översätta här.
I stället för att översätta några på måfå så kan jag väl få lite ledtrådar. Några specifika flaggor, eller en viss funktionalitet, eller allmänt vad du tänkt använda rsync till?
I stället för att översätta några på måfå så kan jag väl få lite ledtrådar. Några specifika flaggor, eller en viss funktionalitet, eller allmänt vad du tänkt använda rsync till?
David Andersson skrev:Varken du eller jag verkar ha hittat så mycket i google, så vi får översätta här.
Jag använder rsync främst för att göra backup på mina digitalbilder!
Använder rsync mest internt då jag får lite små felmeddelanden vid körning över ssh.
Eftersom filerna blir överförda så har jag inte tänkt på vad för felmeddelande de handlar om!
Men finns det några speciella flaggor man ska använda när man kör rsync över ssh?
någon speciell flagga som är bra vid backup åxå?
Flaggorna jag använder ida är:
-a -v --delete
Vet inte om det behövs mer!? de beror ju iof på vad man vill ska bli gjort!
Jag känner mig nöjd med vad som blir gjort men undrar om man kan lägga till fler flaggor så att backuperna blir
ännu säkrare och bättre!!
Backup säger du...
Tja, flaggan -a fixar i stort sett så rubbet kommer med. Möjligtvis att man i specialfall vill komplettera med -H (hårda länkar), -A (ACL:er, åtkomstlistor) och/eller -X (utökade attribut). Känns dock inte överdrivet aktuellt då det enbart är bilder som synkas.
Vad gäller -v så ser den ju som bekant till att skriva ut vad som händer. Kör du rsync interkativt så kan det även vara intressant att ange --progress för att kontinuerligt statusuppdatering. Notera att --progress även implicit ger dig -v.
Att köra --delete är ofta användbart, även om det är något man vill vara lite försiktig med. Antar att du har någon form utav rotering/versionshantering på mottagarsidan? Annars får du ju situationen att en utav misstag borttagen fil även försvinner från backupen vid nästa körning.
Notera förövrigt gärna de felmeddelanden du får via ssh. Kanske kan någon av oss här hjälpa dig tyda dem.
Tja, flaggan -a fixar i stort sett så rubbet kommer med. Möjligtvis att man i specialfall vill komplettera med -H (hårda länkar), -A (ACL:er, åtkomstlistor) och/eller -X (utökade attribut). Känns dock inte överdrivet aktuellt då det enbart är bilder som synkas.
Vad gäller -v så ser den ju som bekant till att skriva ut vad som händer. Kör du rsync interkativt så kan det även vara intressant att ange --progress för att kontinuerligt statusuppdatering. Notera att --progress även implicit ger dig -v.
Att köra --delete är ofta användbart, även om det är något man vill vara lite försiktig med. Antar att du har någon form utav rotering/versionshantering på mottagarsidan? Annars får du ju situationen att en utav misstag borttagen fil även försvinner från backupen vid nästa körning.
Notera förövrigt gärna de felmeddelanden du får via ssh. Kanske kan någon av oss här hjälpa dig tyda dem.
Senast redigerad av 1 andol, redigerad totalt 14 gånger.
-
(off topic)fashoin skrev: Jag använder rsync främst för att göra backup på mina digitalbilder!
Vad använder du för program att organisera bilder? (kommentarer, taggar, beskärningar, etc)
En del program sparar informationen om bilderna i dolda filer i hemmamappen, så om man bara backar upp /home/mitt_namn/Bilder kan man efter en krash förlora all möda man lagt ner på att organisera dem. Det enklaste och säkraste är att backa upp allt i /home/mitt_namn (och eventuellt bara excludera mapparna Musik och Film, eftersom de kan återskapas från cd- och dvd-skivor man har på vinden).
-
Jag antar att Fashoin faktisk inte har det, men det är ett jättebra tips och ganska enkelt att göra, och en av styrkorna med rsync (och rdiff och andra).andol skrev:Antar att du har någon form utav rotering/versionshantering på mottagarsidan. Annars får du ju situationen att en utav misstag borttagen fil även försvinner från backupen vid nästa körning.
Flaggan är --link-dest
translation-guide.com skrev:--link-dest=DIR
Den här valen arter lik --copy-dest, utom oförändrat arkivera de/vi/du/ni är hård länkat från DIR till destination adress listen. /.../
translate.google.com skrev:--link-dest=DIR
Detta alternativ fungerar --copy-dest, men oförändrade filer hårt länkade från DIR till målkatalog. /.../
När exakt samma fil finns i GAMMALBACKUP och NYBACKUP så delar de på diskutrymmet och tar ingen extra plats.david skrev:--link-dest=DIR
Med rsync --link-dest=GAMMALBACKUP ORIGINAL NYBACKUP så kommer rsync att kopira filer från ORIGINAL till NYBACKUP, utom filer som redan finns och är lika i NYBACKUP, och utom filer som redan finns och är lika i GAMMALBACKUP. De senare kommer att skapas i NYBACKUP genom att bli hårdlänkar till motsvarande fil i GAMMALBACKUP.
Ett enkelt exempel. Man har två backupper /media/backup/A och /media/backup/B som turas om att backa upp /home/namn/Bilder. Varannan dag kör man
rsync -a --delete --link-dest /media/backup/B /home/namn/Bilder /media/backup/B
rsync -a --delete --link-dest /media/backup/A /home/namn/Bilder /media/backup/A
Exemplet funkar nog men är lite väl enkelt. Det vanliga är att man sparar flera backuper och raderar gamla selektivt så att de som är kvar blir glesare i tiden längre tillbaka. Jag har just nu backupper av /home/david från följande dagar:
2008-07-25
2008-09-11
2008-11-14
2009-01-29
2009-03-26
2009-04-09
2009-05-02
2009-05-06
2009-05-10
2009-05-14
2009-05-19
2009-05-24
2009-06-01
2009-06-02
2009-06-06
2009-06-10
Home är ca 53GB men alla 16 kopior tar tillsammans bara ca 71GB.
andol skrev:Backup säger du...
Vad innebär hårda länkar!?
fungerar flaggorna lika bra till mp3 filer? eller ska ja ha nån extra flagga när det handlar om musik?
Jag använder nästan aldrig något annat än filbläddraren i gnome!!David Andersson skrev:(off topic)fashoin skrev: Jag använder rsync främst för att göra backup på mina digitalbilder!
Vad använder du för program att organisera bilder? (kommentarer, taggar, beskärningar, etc)
En del program sparar informationen om bilderna i dolda filer i hemmamappen, så om man bara backar upp /home/mitt_namn/Bilder kan man efter en krash förlora all möda man lagt ner på att organisera dem. Det enklaste och säkraste är att backa upp allt i /home/mitt_namn (och eventuellt bara excludera mapparna Musik och Film, eftersom de kan återskapas från cd- och dvd-skivor man har på vinden).
Ibland händer det att jag använder pyRenamer för att döpa om filerna men något annat använder jag inte!
Jorå, de där flaggorna torde fungera precis lika bra med dina musikfiler, eller egentligen nästa vilka som helst utav dina filer. Med en normalinstallation utav Ubuntu så nyttjar du egentligen varesig åtkomstlistor eller utökade attribut, såtillvida du inte har gjort ett aktivt val. Vet du inte var det rör sig om är det alltså inget du behöver oroa dig för.
Hårda länkar torde heller inte vara något du behöver förhålla dig till, såtillvida du inte explicit har skapat sådana. Däremot kan det vara lite halvintressant att känna till, om inte att därför att den versionshanterade backup David beskriver nyttjar den principen.
Låt oss dock börja med ett filnamn. Väldigt förenklat så pekar ett filnamn på en viss mängd sammanhängande data; till exempel den datan som utgör ett dokument, en bild, etc. När du skapar en hård länk utav en fil så skapar du ytterligare en pekare till samma data. Notera där att då har vi två (eller fler) filnamn som pekar på samma fil/data, och att båda är precis lika äkta. Det är alltså ingen skillnad på "orginalfilen" och på "länken". Rent strikt så är även ett vanligt filnamn ett räkna som en (ensam) hård länk till motsvarande fil/data.
Vad gäller lagringsmässigt så spelar det ingen roll om du har en,två eller fler hårda länkar till en fil. Den tar ändå bara upp sin "vanliga" plats i filsystemet. Det spelar heller ingen roll vilka länkar/filnamn du raderar, så länge det finns åtminstone en hård länk kvar som pekar mot filen/datan. Raderas däremot alla länkar, ja då är även filen/datan borta.
(Att jämnföras med mjuka länka, alt. symlänkar, vilka inte pekar på filen/datan, utan hänvisar till ett filnamn.)
Tror du att du hängde med någotsånär där? :)
Vad gäller den metod som David beskriver för att hålla reda på gamla kopior så kan man göra mycket bra med lite enkelt skriptande. Vill man däremot har en lite mer färdig konstruktion så löser
rsnapshot mycket utav magin åt en.
Hårda länkar torde heller inte vara något du behöver förhålla dig till, såtillvida du inte explicit har skapat sådana. Däremot kan det vara lite halvintressant att känna till, om inte att därför att den versionshanterade backup David beskriver nyttjar den principen.
Låt oss dock börja med ett filnamn. Väldigt förenklat så pekar ett filnamn på en viss mängd sammanhängande data; till exempel den datan som utgör ett dokument, en bild, etc. När du skapar en hård länk utav en fil så skapar du ytterligare en pekare till samma data. Notera där att då har vi två (eller fler) filnamn som pekar på samma fil/data, och att båda är precis lika äkta. Det är alltså ingen skillnad på "orginalfilen" och på "länken". Rent strikt så är även ett vanligt filnamn ett räkna som en (ensam) hård länk till motsvarande fil/data.
Vad gäller lagringsmässigt så spelar det ingen roll om du har en,två eller fler hårda länkar till en fil. Den tar ändå bara upp sin "vanliga" plats i filsystemet. Det spelar heller ingen roll vilka länkar/filnamn du raderar, så länge det finns åtminstone en hård länk kvar som pekar mot filen/datan. Raderas däremot alla länkar, ja då är även filen/datan borta.
(Att jämnföras med mjuka länka, alt. symlänkar, vilka inte pekar på filen/datan, utan hänvisar till ett filnamn.)
Tror du att du hängde med någotsånär där? :)
Vad gäller den metod som David beskriver för att hålla reda på gamla kopior så kan man göra mycket bra med lite enkelt skriptande. Vill man däremot har en lite mer färdig konstruktion så löser

andol skrev:Jorå, de där flaggorna torde fungera precis lika bra med dina musikfiler, eller egentligen nästa vilka som helst utav dina filer. Med en normalinstallation utav Ubuntu så nyttjar du egentligen varesig åtkomstlistor eller utökade attribut, såtillvida du inte har gjort ett aktivt val. Vet du inte var det rör sig om är det alltså inget du behöver oroa dig för.
Tror du att du hängde med någotsånär där?
Joda jag hajjade på ett ungefär!!!![]()
Men då kör jag på me mina flaggor![]()
Vad gäller den metod som David beskriver för att hålla reda på gamla kopior så kan man göra mycket bra med lite enkelt skriptande. Vill man däremot har en lite mer färdig konstruktion så löserrsnapshot mycket utav magin åt en.
Jag kör rsync över ssh.fashoin skrev:David Andersson skrev:
Men finns det några speciella flaggor man ska använda när man kör rsync över ssh?
någon speciell flagga som är bra vid backup åxå?
rsync -avr --delete /mappen/du/vill/kopiera user@192.168.1.1:/mappen/på/servern
Går snabbt som blixten.