Videoredigering av DVB-T

Problem med att spela musik, film osv.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Videoredigering av DVB-T

Inlägg av Lars »

Jag har ett digitalt TV-kort som jag spelar in en del program och filmer med. Kaffeine producerar .m2t-filer som enkelt kan konverteras till mpg-filer med mencoder. Så långt allt väl.

Men jag vill gärna klippa lite i början och slutet av filmerna, och kanske även ta bort reklam mitt i. Hur gör jag det smidigast? Lives verkar bra men det är ju lite småtrisst att det tar runt 10 minuter att bara läsa in en film.

Helst vill jag naturligtvis slippa att koda om flera GiB data, dels för att det tar tid och dels för att jag vill ha samma kvalitet som i orginalfilen.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Videoredigering av DVB-T

Inlägg av Ulsak »

Vare inte en tråd om Kdenlive som såg lovande ut?
Lars

Inlägg av Lars »

Jo, Kdenlive verkar kunna öppna stora filer på ett vettigare sätt. Men hur gör man för att spara resultatet? Jag hittar bara "Export to DVD", men det är inte det jag vill göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Först och främst bör du installera0.7.x-versionen, sen finns det en fin liten "Render"-knapp där du kan välja en hel massa olika format.

Vad är det du vill göra?
Lars

Inlägg av Lars »

Jag vill inte välja format, listan i 0.6 är obegriplig för mig :) Allt jag vill göra är att klippa bort en del i början och slutet av en mpg-fil, utan att ändra eller koda om resten av filen.
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

avidemux är som klippt (hahaha) för jobbet.
Det går att markera områden man vill ta bort och sedan bara välja copy på ljud och video vilket inte brukar ge någon omkodning.
Däremot vet jag inte om det finns stöd för det aktuella formatet.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Lars

Inlägg av Lars »

Tack Henrik, det verkar vara precis vad jag letade efter :)
Lars

Inlägg av Lars »

Avidemux fungerar visserligen, men tyvärr så hamnar ljud och bild i osynk. Ljudet i orginalfilen använder VBR och enligt Avidemux wiki så ska man då köra "Build VBR Time Map" innan man börjar redigera. Men det verkar inte hjälpa. Vad kan man göra åt det?
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Jag har exakt samma behov - jag vill kunna klippa bort marginalerna i början och slutet av program jag har spelat in. Har provat med kdenlive, men lyckas inte. Jag har provat Render-knappen, men när datorn har stått och tuggat i ett par timmar för att rendera ett program på 40 minuter, och kommit till 99%, så slutar den. Den renderade filen är då 0 byte stor och föga användbar... Precis som du tycker jag egentligen att det verkar vara en omväg att koda om hela filen och det känns som att någon borde ha tänkt ut en lösning redan. Har du hittat någon vid det här laget?
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Nu har jag gått igenom en massa program i jakt på en lösning... Hittills har jag haft otur med Kdenlive, GOPChop, Open Movie Editor, Pitivi Video Editor, Project X och Avidemux. Några av programmen verkar vara tänkta att kunna göra det vi vill - frisera mpg-filer utan att behöva koda om dem - men jag har stött på andra problem som det har strandat på. Avidemux verkade till exempel fungera väldigt smidigt, men det visade sig att den färdigediterade filen hade ljud och bild i total osynk, vilket tycks vara ett välbekant problem med det programmet (och som ju gör det helt oanvändbart). Jag har för mig att även ett par av de andra verkade ha den rätta funktionen, men då föll det på att de inte kunde öppna mina ursprungsfiler (jag spelar in TV med Kaffeine som ger m2t-filer och de var tydligen för svåra).

Till sist hittade jag Kino. Den version man får om man laddar hem programmet via Pakethanteraren Synaptic fungerade inte för mig, men det finns en senare utgåva som man kan ladda hem på egen hand. Med hjälp av den kan jag klippa bort de delar av filerna jag inte vill ha och spara om dem i mpeg-format. Tyvärr slipper man inte ifrån renderandet (ett TV-program på en halvtimme tar någon timme att tugga igenom), men det blir i alla fall en användbar slutprodukt och det har jag inte lyckats åstadkomma på något annat sätt.

Men visst känns det fortfarande som att det borde finnas en bättre lösning! Hoppas att den som hittar den vill dela med sig.
Mighty

Inlägg av Mighty »

Har ni testat LiVES?
http://lives.sourceforge.net/

Filmeditors suger på Linux tyvärr.
Lars

Inlägg av Lars »

Nu har jag hittat en förklaring på varför det blir problem med DVB-T, och också en lösning. Programmet project-x fungerar bra tillsammans med avidemux, även om det kanske krävs lite fler moment än man hade önskat.

Så här gjorde jag:
  • Spelade in en m2t-fil med Kaffeine
  • Körde project-x fil.m2t
  • Körde mplex -f 8 -o fil.mpg fil.m2v fil.mp2
  • Redigerade fil.mpg i Avidemux
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Blenders Sequence Editor fixar .m2t-filer med hjälp av ffmpeg. Kanske funkar enklare med den? Säg till om du vill prova och behöver tips på hur man redigerar video med Blender.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"