Microsoft bidrar med 20.000 rader kod till Linuxkärnan
Microsoft bidrar med 20.000 rader kod till Linuxkärnan
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Microsoft bidrar med 20.000 rader kod till Linuxkärnan
20000 rader kod, 5 rader vettig kod och 199995 rader fulkod varv 100000 buggar och 20 trojaner. Jag hoppas den där koden granskas NOGA.
-
Microsoft bidrar aldrig med något gratis! Det ligger garanterat en hund begraven här!
det kan du slå dig i backen på!Harlekin33 skrev:Microsoft bidrar aldrig med något gratis! Det ligger garanterat en hund begraven här!

hund ligger du begraven här? Förlåt, jag kunde inte låta bli! 
Nej men seriöst, nåt lurt måste det ju vara.
...Typ ett virus inbäddat i koden som avinstallerar linux och installerar en 24 timmars trail av windows istället!
Förmodligen så är det väl lincenserat under en egen konstig "öppen" licens.

Nej men seriöst, nåt lurt måste det ju vara.
...Typ ett virus inbäddat i koden som avinstallerar linux och installerar en 24 timmars trail av windows istället!

Det behöver du inte spekulera om. Det står i första stycket om du följer länken:whac skrev:
Microsoft has announced it is submitting 20,000 lines of source code to the Linux kernel under the GPL2 licence.
-
Nä. Däremot antydde rubriken att något mer spännande var på gång. Enda anledningen till att de kontribuerar är för att linux ska rulla på bättre i deras egna, givetvis ofria, virtualiseringsplattform.Rasmus skrev:20000 rader kod, 5 rader vettig kod och 199995 rader fulkod varv 100000 buggar och 20 trojaner.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Hur illa man än tycker om Microsoft så måste man medge att en del saker är de bra på och att de bidrar med kod till Linuxkärnan är nog inte så dumt i alla fall eftersom det gynnar alla i slutändan, inklusive dem själva givetvis.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
De har bidragit med kod för att linux ska snurra snabbare under deras hypervisor. Bra för de som kör linux under windows virtualiseringslösningar.
- Rasmus
Jo, men varför skulle dem vilja göra det? Vad har dem för intresse i det?dmz skrev:Nä. Däremot antydde rubriken att något mer spännande var på gång. Enda anledningen till att de kontribuerar är för att linux ska rulla på bättre i deras egna, givetvis ofria, virtualiseringsplattform.Rasmus skrev:20000 rader kod, 5 rader vettig kod och 199995 rader fulkod varv 100000 buggar och 20 trojaner.
Dessutom är microsoft inte kända för att skriva ren, fullt fungerande kod.
Jo, deras möss gillar jag. Annars kan jag nog inte komma på något?Xcore skrev:Hur illa man än tycker om Microsoft så måste man medge att en del saker är de bra på och att de bidrar med kod till Linuxkärnan är nog inte så dumt i alla fall eftersom det gynnar alla i slutändan, inklusive dem själva givetvis.
Egenintresse givetvis.Rasmus skrev:Jo, men varför skulle dem vilja göra det? Vad har dem för intresse i det?dmz skrev:Nä. Däremot antydde rubriken att något mer spännande var på gång. Enda anledningen till att de kontribuerar är för att linux ska rulla på bättre i deras egna, givetvis ofria, virtualiseringsplattform.Rasmus skrev:20000 rader kod, 5 rader vettig kod och 199995 rader fulkod varv 100000 buggar och 20 trojaner.
- Rasmus
Som vad? Är det inte bättre för dem om du först köper en licens till värden och en licens till gästen?dmz skrev: Egenintresse givetvis.
Det säger sig väl självt? Koden ser till så att linux-klienter snurrar snabbare med deras proprietära virtualiseringslösning, vilket möjligen är bra, men jag vet inte riktigt om sådant ska in i kärnan överhuvudtaget.
Det blir väl i formen av en modul som laddas vid behov skulle jag trodmz skrev:Det säger sig väl självt? Koden ser till så att linux-klienter snurrar snabbare med deras proprietära virtualiseringslösning, vilket möjligen är bra, men jag vet inte riktigt om sådant ska in i kärnan överhuvudtaget.
// rancor
Det är ett fult sätt att snika sig in och efterhand ta över. Den stora frågan är om Canonical
lägger in dessa moduler per default i framtiden, eller inte.
Tur man kompilerar kärnan själv.
lägger in dessa moduler per default i framtiden, eller inte.
Tur man kompilerar kärnan själv.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag tycker bara det är bra att kärnan utvecklas, kodkvalitén är väl inte svårt att kontrollera (och evt. förbättra) eftersom allt är släppt under GPL?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Korrekt, gpl v2.barzam skrev:Jag tycker bara det är bra att kärnan utvecklas, kodkvalitén är väl inte svårt att kontrollera (och evt. förbättra) eftersom allt är släppt under GPL?
Det hela känns faktiskt bra tycker jag. Om Microsoft vill se till att Linux fungerar bättre under deras virtualiseringsverktyg, kommer fler windows-nerdar att komma i kontakt med linux och en del av dessa kommer att komma till insikt att linux är bra.
Det är väl bara bra om så mycket som möjligt stöds.
Mångsidighet framför ensidighet.
Mångsidighet framför ensidighet.
-
Jag tycker vi ska sätta stopp för Microsofts planer. Vi behöver inte deras smutsiga hjälp.