Mobilt bredband (3G via HTC Touch Pro)

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
tomcar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Mobilt bredband (3G via HTC Touch Pro)

Inlägg av tomcar »

Hej!

Jag har problem med internetkopplingen med min HTC Touch Pro kopplad via USB. När jag precis installerat nyaste Ubuntu (9.04) fungerade det bra, men efter bara några dagar började det krångla. Nu fungerar det lika dåligt även om jag kör Live-CD'n...

När jag stoppar i USB-sladden hoppar allt igång imponerande enkelt, anslutningen blir Auto ETH1 (eller liknande).
Problemet är att det bara fungerar att surfa till vissa sidor, de flesta andra sidor verkar bli kontaktade (DNS-uppslagning fungerar + lite till verkar det som), men sen står webbläsaren bara och väntar.
Sidor som fungerar är t ex mitt företags webbmail (extern server), google.se, mobil.hitta.se, superstart.se + några till. Sidor som inte fungerar är aftonbladet.se, www.hitta.se, dn.se, expressen.se osv osv

Går jag in med SSH nånstans fungerar allt tills jag ska ta emot en lite större mängd data på en gång, t ex en fillistning. Då tvärlåser sig sessionen efter c:a 2 rader ( med ls -l )!

Jag hade detta problem tidigare med en annan Ubuntu-version, men då fungerade det bättre när jag hade bra mottagning (HDSPA jmf 3G).
Provar jag med ett annat USB-modem (t ex Tele2) fungerar allt utan problem (imponerande enkelt att få igång även här!)

Bifogar en TCP-dump från Wireshark när jag försöker ansluta till ubuntu-se.org.

Vad är felet? Var/hur felsöker jag?

Mvh - Tomas

Tillägg:
Telefonen fungerar utmärkt när jag kör Windoze, och när jag kör WMWifiRouter i telefonen (en för övrigt mycket bra programvara, http://www.wmwifirouter.com) fungerar det i Ubuntu utan problem... Måste vara nånting med USB-anslutningen som gör att de flesta webbsidor inte fungerar...
Bilagor
ubuntu-se.dmp.gz
TCP-dump från Wireshark
(988 Bytes) Nerladdad 120 gånger

Återgå till "Internet"