Ny på det här med Ubuntu och lite irriterad är man allt i början när det är en hel del som man inte är van vid. Det mesta är dock roligt att utforska utan de här problemen som är otroligt irriterande.
1. Tangentbordet och exempelvis "snabel a" fungerar inte likt jag är van vid. Hur gör jag för att det skall bli ett snabel a när jag trycker ner alt+2?? Jag har varit inne på system-inställningar-tangentbord men inte hittat något vettigt. Tangentbordets "layout" där inne är Sverige och standard. Tangentbordsmodell allmän 105-tangenters (internationell) PC. Har testat att ändra tangentbordsmodellen utan lyckat resultat. Så hur gör man för att få det att fungera? Har för övrigt ett *host* Microsoft Wireless Desktop Elite tangentbord...
2. Knapparna på vänster sidan om musen som man bläddrar fram och tillbaks med när man surfar mellan sidorna får jag inte heller att fungera. Hur fan löser jag det? Har även här varit inne på inställningarna för musen men där finns inget matnyttigt.
Tangentbord + mus fungerar inte riktigt
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Tangentbord + mus fungerar inte riktigt
I terminalen skriver du sudo apt-get install keytouch keytouch-editor
Läs instruktioner här: https://help.ubuntu.com/community/Hotkeys
Pink Panther
Läs instruktioner här: https://help.ubuntu.com/community/Hotkeys
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hittade även det här gällande sidoknapparna:
First sudo to root:
sudo -s -H
Then, open your xorg.conf, which, in most cases is in /etc/X11/:
(Use whatever editor you like; vi is a personal preference. replace 'vi' with 'gedit' for a presumably more familar feel to you newbies)
vi /etc/X11/xorg.conf
Find the section labeled
Section "InputDevice"
Include, at least, the following lines in that section. Change whatever needed. You dont need to insert the comments:
Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ExplorerPS/2" #new explorer protocol...even works with usb mice
Option "Buttons" "7" #tells X11 the number of buttons on the mouse
Option "ZAxisMapping" "4 5" #tells X11 which buttons to use for scrolling, 4 is up, 5 is down (i think)
EndSection
I would also recommend commenting the Emulate3DButtons line. Its a feature for old mice, which Intellimouse is not:
# Option "Emulate3Buttons" "true"
Then restart Gnome (assuming that's your desktop. sorry KDEers):
/etc/init.d/gdm restart
And viola! Now your sidebuttons work!!! Test it out in firefox. That was simple and easy, wasn't it?

Löst, tack för hjälpen.
vad bra!markera tråden som löst bara! 
redigera ditt första inlägg och välj gröna bocken som trådikon , och lägg till texten [LÖST] på slutet av rubriken...

redigera ditt första inlägg och välj gröna bocken som trådikon , och lägg till texten [LÖST] på slutet av rubriken...