Gröngöling här på Ubuntu. Nu är det såhär att mitt ljudkort fungerar inte alls här inne, vad skall jag göra?
Jag har kollat upp så den hittar mitt ljudkort i "terminalen", men det hörs inte ett skit när jag spelar upp en låt. Nu har jag suttit här och bläddrat runt bland massa trådar och det är en riktig djungel. Skall det vara så svårt att få ett ljudkort att fungera? Första dagen här så just nu är jag aningen irriterad, ursäkta för det, för det har varit problem med att fixa i stort sett allt här inne:). Började titta i någon tråd om att ladda ner Alsa Mixer, sedan ägnade man ett tag och läsa på deras sida och beslutade sig för att ladda ner det.
Men när man skall installera program, är det alltid ett sådant jävla jobb rent ut sagt? Inte direkt som i windovs att man bara trycker på en install ikon då man packat upp det. Här stod det en installationsmanual på 4 st a-sidor. Ska det verkligen vara så komplicerat att installera grejer? Nu bryr jag mig visserligen inte om det utan vill bara få det här att fungera så hjälp med mit ljudkortsproblem är huvudsaken här. Nu orkade jag läsa igenom de där 4 sidorna av installationsanvisningar eftersom jag är aningen trött i huvudet efter allt. Så tror ni det är något som kan hjälpa eller är jag helt ute och cyklar i Linux cykeln?
Får inget ljud i Ubuntu
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Får inget ljud i Ubuntu
Följer du den här engelska instruktionen bör ljudet funka för dig också http://www.ubuntugeek.com/sound-solutio ... users.html
Det första du bör kontrollera är volymkontrollen i panelen.
Hoppas jag!
Pink Panther
Det första du bör kontrollera är volymkontrollen i panelen.
Hoppas jag!
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
det skulle kunna vara så enkelt att du bara inte har nivåerna rätt på alla kanaler, kolla det först.
jag har varit utför just detta, och det var bara att klicka i alla på högsta nivå starta ljudet och sen klicka ur en efter en som man inte ville ha tills ljudet tystnade, då klickar man bara i den igen.
vet dock inte hur man ställer detta i ubuntu eftersom jag själv kör Kubuntu.
nån annan som kan hjälpa till ?
jag har varit utför just detta, och det var bara att klicka i alla på högsta nivå starta ljudet och sen klicka ur en efter en som man inte ville ha tills ljudet tystnade, då klickar man bara i den igen.
vet dock inte hur man ställer detta i ubuntu eftersom jag själv kör Kubuntu.
nån annan som kan hjälpa till ?
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, nästan jämt, om du inte hittar ett .deb paket eller använder Synaptic, MEN! Nu var det inte det som var frågan.Locos skrev:Men när man skall installera program, är det alltid ett sådant jävla jobb rent ut sagt?
Alsa Mixer följer med i 9.04, så den ska du inte behöva ladda ner. Hur ser det ut i dina inställningar i "Volymkontroll"?

HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Ljudinställningarna är det inget fel med, har kollat upp dem och satt allt på fullt ljud men inget händer ändå.
Började testa den där guiden igår men jag råkade nog kryssa i något paket man inte skulle kryssa i:). För när datorn skulle startas om så blev något fel. Skärmen blinkade till några gånger och sedan blev skärmen helt blandad med färger och det såg ut som fan.
Men nu har jag kommit på att jag klarar mig utan ljud här ändå. Jag har beställt en ny dator och tanken var från början att jag skulle köra Ubuntu även på den. Men med tanke på att jag beställde en lite bättre dator än det var tänkt från början så blir det till att spela en hel del spel där med. Så då passade jag på att beställa Vista också. Men givetvis kommer jag inte överge Ubuntu. Det kommer vara installerat på den här datorn som skall vara en reserv/surf dator:).
Man jag tackar så mycket för hjälpen jag har fått!
Började testa den där guiden igår men jag råkade nog kryssa i något paket man inte skulle kryssa i:). För när datorn skulle startas om så blev något fel. Skärmen blinkade till några gånger och sedan blev skärmen helt blandad med färger och det såg ut som fan.
Men nu har jag kommit på att jag klarar mig utan ljud här ändå. Jag har beställt en ny dator och tanken var från början att jag skulle köra Ubuntu även på den. Men med tanke på att jag beställde en lite bättre dator än det var tänkt från början så blir det till att spela en hel del spel där med. Så då passade jag på att beställa Vista också. Men givetvis kommer jag inte överge Ubuntu. Det kommer vara installerat på den här datorn som skall vara en reserv/surf dator:).
Man jag tackar så mycket för hjälpen jag har fått!