Den laddar inte Ubuntu efter installation!!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Locos
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Den laddar inte Ubuntu efter installation!!

Inlägg av Locos »

Hej

Nu har pa forumet och forsta gangen jag anvander mig av Linux grejer. Nu till hela saken, jag installerade Ubuntu 9/04 med lite hjalp av guiden hur man skulle partionera det. Installationen gick i alla fall felfritt och nar den var klar sa sade datorn till mig att ta ut skivan innan den startades om. Jag gjorde givetvtvis det och trodde efter det har att den skulle borja ladda min nya installation, men ICKE. Nu kommer det isallet upp nagra rader om att den ska boota fran CD.n och efter en stund star den please insert boot eller system disc. Jag har andrat first boot device inne i bios sa att den skall boota fran harddisken, men inget hjalper. Vad ar egentligen fel

Alltsa dar datorn stannar ar precis i uppstarten. Likt nar man installerar windows och andrar om att datorn ska boota fran CDn forst sa stannar datorn dar den borjar rakna upp strack och man brukar trycka pa en tangent for att komma in till windows installationen. Ursakta min daliga foklaring men hoppas ni ar med pa noterna. Det jag gjorde nu for att komma in hit var att satta in en skiva som datorn vill och da startar den upp och kor ubuntu fran skivan. Mitt tradlosa tangentbord ville inte heller riktigt fungera vid uppstart da man kunde valja svenska sa darfor inte sista bokstaverna finns med....
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Den laddar inte Ubuntu efter installation!!

Inlägg av Pink Panther »

Skall du bara ha Ubuntu på datorn/hårddisken är mitt förslag att du gör en ominstallation och följer Ubuntu skivans installationsalternativ för formatering av hårdisk. Är enklast så. Den enda nackdelen är att du inte får en separat plats/partition för din home/hem mapp. Jag själv har alltid skitit i detta. Har back upp på allt som är av betydelse.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Locos
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Den laddar inte Ubuntu efter installation!!

Inlägg av Locos »

Tack för hjälpen, installerade om det och sket i "home" katalogen så löste det sig.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"