Datorn piper vid avslut [LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
pixel
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Datorn piper vid avslut [LÖST]

Inlägg av pixel »

Hej!

Är nybliven Ubuntu-användare och gillar det än så länge. Har försökt sökt så gott det går efter en liknande tråd men hittar inget som passar in på just mitt problem.

Jag har en Dell Inspiron 6400 (Laptop) och mitt stora problem är att varje gång jag ska avsluta datorn eller starta om den ger den interna högtalaren från sig ett pip, alltså inte de vanliga högtalarna som sitter på laptopen utan systemhögtalaren inne i datorn. Har även samma problem när man suddar och det är blank, även om jag nog hittade en lösning för det.

Men vad kan det vara som gör att datorn piper? Har prövat att mutea allting under Volymkontroll utan någon framgång. Finns inte heller någon möjlighet att stänga av alarmljudet i bios då Dell har ett väldigt lås bios.

Någon där ute som vet?
Senast redigerad av 1 pixel, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Datorn piper vid avslut

Inlägg av TweekiE »

min ubuntudator piper också alltid när jag stänger av...
jag vet inte varför men jag har hört att man kan stänga av pipljudet.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Enklast är väl att stänga av den högtalaren, högerklicka på volymkontrollen och öppna sen, gå in på inställningar och avmarkera PC-högtalare
pixel

Inlägg av pixel »

Problemet är att jag inte har något som heter PC-högtalare. Har som sagt prövat att stänga av precis allting utan lycka.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-dump.png är det jag har. PCM är bara de vanliga högtalarna och mutar jag dem får jag inget vanligt ljud. Vill bara döda den inbyggda systemhögtalaren. Mutear jag PCM piper det ändå.
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Du borde kunna stänga av den inbyggda högtalaren genom att svartlista kärnmodulen som aktiverar den vid boot:

Avaktivera den på en gång:

Kod: Markera allt

sudo modprobe -r pcspkr
Gör ändringen permanent:

Kod: Markera allt

sudo echo "blacklist pcspkr" >> /etc/modprobe.d/blacklist.conf
vanum est vobis ante lucem surgere
pixel

Inlägg av pixel »

Jag har prövat det också. Googlade runt lite och hittade den på en annan sida, men när jag skriver in det i terminalen får jag "åtkomst nekas" som svar vilket resulterar i att det inte fungerar.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

pixel skrev:Jag har prövat det också. Googlade runt lite och hittade den på en annan sida, men när jag skriver in det i terminalen får jag "åtkomst nekas" som svar vilket resulterar i att det inte fungerar.
skriv sudo framför kommandot och sen enter och sedan skriver du in ditt lösenord och tryck på enter igen.
pixel

Inlägg av pixel »

Perfekt!

Tack för hjälpen! Nu förblir datorn tyst! Sjukt skönt att slippa det förbannade pipandet :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"