Problem - Ubuntu login [LÖST]
Problem - Ubuntu login [LÖST]
Av ngn anledning så startade Ubuntu inte direkt till grafiska miljön för inloggningen.
Vid uppstart så stannade systemet till:
9.04 ubuntu tty1
ubuntu login:
Har försökt med dessa användarnamn och lösenord som jag brukar använda vid inloggningen (grafisk miljön)
Men får felmeddelande Login incorrect.
Hur göra?
Vid uppstart så stannade systemet till:
9.04 ubuntu tty1
ubuntu login:
Har försökt med dessa användarnamn och lösenord som jag brukar använda vid inloggningen (grafisk miljön)
Men får felmeddelande Login incorrect.
Hur göra?
Senast redigerad av 1 skje53, redigerad totalt 20 gånger.
Re: Problem - Ubuntu login
Vad händer om du skriver
byt ut dittanvändarnamn till din användare då såklart
Kod: Markera allt
sudo - dittanvändarnamn
Var kan jag skriva in sudo - anv.namn ?
Ty prompten visar ju direkt efter raden ubuntu login:
Så även om jag skriver sudo med mitt anv.namn i login raden och sen med mitt lösenord - får jag dock felmeddelande Login incorrect.
Ty prompten visar ju direkt efter raden ubuntu login:
Så även om jag skriver sudo med mitt anv.namn i login raden och sen med mitt lösenord - får jag dock felmeddelande Login incorrect.
Vad händer om du trycker CTRL+ALT+F7 ?
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Det händer ingenting... ngn annan lösning?Sundberg skrev:Vad händer om du trycker CTRL+ALT+F7 ?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Först loggar du in med ditt användarnamn och lösenord sen skriver du
Du skulle gärna få beskriva problemet lite mer, vad har du för grafikkort? vad använder du för grafikdrivrutiner? vad gjorde du innan det blev såhär? (uppdateringar, installerat program m.m.)
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Ja men jag kan inte logga in - det är det som är problemet.Rasmus skrev:Först loggar du in med ditt användarnamn och lösenord sen skriver duDu skulle gärna få beskriva problemet lite mer, vad har du för grafikkort? vad använder du för grafikdrivrutiner? vad gjorde du innan det blev såhär? (uppdateringar, installerat program m.m.)Kod: Markera allt
Det som hände ngt var att jag avinstallerade CUPS - och sen vid omstart blev det textbaserad uppstart (istället för grafisk) - och systemet stannade med ubuntu login: där jag försökte logga in med mitt anv namn men får felmeddelande med incorrect login.
Det enda jag kan komma in är via FTP med en annan datorn.
Hoppas att Ni kan hitta ngn fiffig problemlösning ...
Starta ubuntu i recovery mode. Då hamnar du i en konsol inloggad som root. Skriv därefter:
för att ändra lösenord
passwd dittanvändarnamn
Det löste sig men jag fick skriva in roots lösenord för att kunna komma in terminalen ... och som väl så gissade jag rätt lösenord och har efteråt skrivit med passwd mittanvändarnamnm!rage skrev:Starta ubuntu i recovery mode. Då hamnar du i en konsol inloggad som root. Skriv därefter:för att ändra lösenordKod: Markera allt
passwd dittanvändarnamn
Det gick bra att logga in - men fortfarande på textbaserad miljön. Vad skriver man i terminalen för att komma till grafisk miljön?
- Rasmus
startx
sudo /etc/init.d/gdm start
Provade att skriva in startx för att komma till X server.
Fick tyvärr felmeddelande som säger "No screen found"
xinit: No such file or directory (ernno2): unable to conncect to X server
xinit: No such process (ernno 3) : Server error
Finns det möjlighet att använda terminalen med att hämta och uppgradera så att jag kan komma in till X server ?
Fick tyvärr felmeddelande som säger "No screen found"
xinit: No such file or directory (ernno2): unable to conncect to X server
xinit: No such process (ernno 3) : Server error
Finns det möjlighet att använda terminalen med att hämta och uppgradera så att jag kan komma in till X server ?
- Rasmus
Testa med
Du skulle gärna få beskriva problemet lite mer, vad har du för grafikkort? vad använder du för grafikdrivrutiner?
Provade med sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
De första frågorna som dök upp handlade om tangentbordet.. och sen när jag kom fram till dialogrutan som handlade om Tangentbordsalternativ o klickade på OK...
därefter kom terminalen in med följande text:
xserver-xorg postinst warning: overwrite possibly-customised configuration file ; backup in /etc/X11/Xorg.config,.20090718202022
sen nästa rad mittanvändarnamn@ubuntu:
Vad skall jag göra - för den kom ju aldrig fram till ex fråga om grafik o sånt...
Du frågade efter mitt grafikkort o drivrutin.... faktum jag minns inte.. pinsamt!
Ngn lösning?
De första frågorna som dök upp handlade om tangentbordet.. och sen när jag kom fram till dialogrutan som handlade om Tangentbordsalternativ o klickade på OK...
därefter kom terminalen in med följande text:
xserver-xorg postinst warning: overwrite possibly-customised configuration file ; backup in /etc/X11/Xorg.config,.20090718202022
sen nästa rad mittanvändarnamn@ubuntu:
Vad skall jag göra - för den kom ju aldrig fram till ex fråga om grafik o sånt...
Du frågade efter mitt grafikkort o drivrutin.... faktum jag minns inte.. pinsamt!
Ngn lösning?
vad händer om du startar upp som vanligt alternativt skriver
i terminalen?
startx
- Rasmus
(svaret är en fortsättning på Ricchi's svar) grafik och sånt sköter den nu för tiden automatisk, alt struntar i (tycker det verkar bero på vad den är på för humör) grafikkort kan du se med
lspci | grep vga
Av oförklaring anledning så gick det att få GUI - och det gjordes direkt efter omstart.
Så tack för all hjälp jag har fått av Er samt inte minst fått en del matnyttig information som kan vara bra att veta om det skulle hända igen framöver.
Så tack för all hjälp jag har fått av Er samt inte minst fått en del matnyttig information som kan vara bra att veta om det skulle hända igen framöver.
Lycka till och välkommen med fler frågor.
Vi ska försöka bistå med vår hjälp så gott det går.
Markera också gärna tråden som löst i ditt första inlägg genom att välja edit och sen kryssa i den gröna bocken samt skriva [LÖST] i ämnesraden.
Vi ska försöka bistå med vår hjälp så gott det går.
Markera också gärna tråden som löst i ditt första inlägg genom att välja edit och sen kryssa i den gröna bocken samt skriva [LÖST] i ämnesraden.
du menar ändra?RicchiH skrev:edit
Re: Problem - Ubuntu login [LÖST]
beror väl på om man har det ställt som svenska eller engelska skulle jag tro