visa antal filer och under-kataloger i en katalog!?
Hoppas jag inte rörde till de nu

Kod: Markera allt
find log | wc -l
jakob@debian:~# find log | wc -l
4
Därför kan man använda -A istället.KiviE skrev: Det man dock bör tänka på är att den även kommer räkna nuvarande katalog (.) och föregående katalog (..} med.
dmz skrev:Därför kan man använda -A istället.KiviE skrev: Det man dock bör tänka på är att den även kommer räkna nuvarande katalog (.) och föregående katalog (..} med.
Räknar alla filer och kataloger som finns i nuvarande katalog eller i underkataloger till denna:fashoin skrev:Har provat mig lite av era tips men är inte riktigt nöjd!
Jag står i en mapp med 7 mappar och totalt 140 filer sammanlagt (med underkataloger och filer i dessa).
Men när jag kör kommandona ni tipsar om får jag svaret : 9
Och de stämmer ju inte alls med något av varken antal filer eller kataloger
find | wc -l
find -mindepth 1 | wc -l
find -type f | wc -l
find -mindepth 1 -type d | wc -l
Konservburk skrev:Räknar alla filer och kataloger som finns i nuvarande katalog eller i underkataloger till denna:fashoin skrev:Har provat mig lite av era tips men är inte riktigt nöjd!
Jag står i en mapp med 7 mappar och totalt 140 filer sammanlagt (med underkataloger och filer i dessa).
Men när jag kör kommandona ni tipsar om får jag svaret : 9
Och de stämmer ju inte alls med något av varken antal filer eller kataloger
Samma sak, fast räknar inte med nuvarande katalog:Kod: Markera allt
find | wc -l
Räknar bara vanliga filer:Kod: Markera allt
find -mindepth 1 | wc -l
Räknar bara underkataloger:Kod: Markera allt
find -type f | wc -l
find -mindepth 1 -type d | wc -l
Jag tror nog att han förstod det.fashoin skrev:dmz skrev:Därför kan man använda -A istället.KiviE skrev: Det man dock bör tänka på är att den även kommer räkna nuvarande katalog (.) och föregående katalog (..} med.
Man kan inte bara skriva att man ska använda -A istället!
Det är bra om man förklarar till vilket kommando av dom som näms som man ska använda flaggan -a till
dmz skrev:Jag tror nog att han förstod det.fashoin skrev:dmz skrev:Därför kan man använda -A istället.KiviE skrev: Det man dock bör tänka på är att den även kommer räkna nuvarande katalog (.) och föregående katalog (..} med.
Man kan inte bara skriva att man ska använda -A istället!
Det är bra om man förklarar till vilket kommando av dom som näms som man ska använda flaggan -a till