... Aspire one?
lsusb visar /dev/video0, och i Device Manager ser det ut så här:
Alternativt så här när jag körde hwinfo:
46: USB 00.1: 0000 Unclassified device
[Created at usb.122]
UDI: /org/freedesktop/Hal/devices/usb_device_64e_d101_CN0316_M608_OV01_VA_R02_00_00_if1
Unique ID: NwzV.JfaTC4_0NGB
Parent ID: k4bc.9T1GDCLyFd9
SysFS ID: /devices/pci0000:00/0000:00:1d.7/usb1/1-5/1-5:1.1
SysFS BusID: 1-5:1.1
Hardware Class: unknown
Model: "Suyin Acer Crystal Eye webcam"
Hotplug: USB
Vendor: usb 0x064e "Suyin Corp."
Device: usb 0xd101 "Acer Crystal Eye webcam"
Revision: "0.01"
Serial ID: "CN0316-M608-OV01-VA-R02.00.00"
Driver: "uvcvideo"
Driver Modules: "uvcvideo"
Speed: 480 Mbps
Module Alias: "usb:v064EpD101d0001dcEFdsc02dp01ic0Eisc02ip00"
Config Status: cfg=new, avail=yes, need=no, active=unknown
Attached to: #52 (Hub)
Med andra ord så verkar ju det egentligen inte vara något problem, eller??? Hur som helst så har jag ingen aning om hur jag "slår på" kameran.
Någon kunnig själ som har någon idé?
Tacksam för alla tips !
/Eva
Hur får jag webkameran att fungera på min Acer LÖST
- muppen
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hur får jag webkameran att fungera på min Acer LÖST
Senast redigerad av 1 muppen, redigerad totalt 17 gånger.
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur får jag den inyggda webkameran att fungera på min Acer
Först och främst måste jag säga att det är ganska modigt att köra KDE4 på en AAO (Acer Aspire One) 
Du kan kika lite här under Webcam och se om den delen av min guide kan hjälpa dig.
Jag är lite osäker på hur väl den fungerar för Kubuntu men det borde inte spela någon roll tycker jag.

Du kan kika lite här under Webcam och se om den delen av min guide kan hjälpa dig.
Jag är lite osäker på hur väl den fungerar för Kubuntu men det borde inte spela någon roll tycker jag.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- muppen
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tack för det snabba svaret!
Jag följde instruktionerna i guiden både för webcam och trådlös lampa. Webkameran fick jag igång, även om jag inte försår mig på hur man öppnar (hittar det inte ens...) luvcview i GUI? Installerade iaf Cheese och då löste det sig. TACK!
Den trådlösa lampan lyser dock med sin frånvaro
trots att jag följde guiden till punkt och pricka. Är lite ovan vid gedit - skall man skriva in texten utan tecknet # framför? Om jag gjort rätt och lampan ändå inte fungerar, har du någon annan idé om vad jag kan göra?
Min Acer funkar bra med KDE tycker jag
däremot får man begränsa sig när det kommer till mer avancerade effekter, det klarar den inte rikigt. Men KDE är så mycket mer estetiskt tilltalande än Gnome som jag upplever som extremt trist, så jag vill ändå köra det.
Jag följde instruktionerna i guiden både för webcam och trådlös lampa. Webkameran fick jag igång, även om jag inte försår mig på hur man öppnar (hittar det inte ens...) luvcview i GUI? Installerade iaf Cheese och då löste det sig. TACK!
Den trådlösa lampan lyser dock med sin frånvaro

Min Acer funkar bra med KDE tycker jag

- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad bra att det löste sig åtminstonemuppen skrev:Tack för det snabba svaret!
Den trådlösa lampan lyser dock med sin frånvarotrots att jag följde guiden till punkt och pricka. Är lite ovan vid gedit - skall man skriva in texten utan tecknet # framför? Om jag gjort rätt och lampan ändå inte fungerar, har du någon annan idé om vad jag kan göra?
Min Acer funkar bra med KDE tycker jagdäremot får man begränsa sig när det kommer till mer avancerade effekter, det klarar den inte rikigt. Men KDE är så mycket mer estetiskt tilltalande än Gnome som jag upplever som extremt trist, så jag vill ändå köra det.

Alldeles rätt, det ska inte vara nåt # framför det du skriver in.
Kom även ihåg att det ska ligga på rätt plats.
De här raderna
Kod: Markera allt
sysctl -w dev.wifi0.ledpin=3
sysctl -w dev.wifi0.softled=1
Jag provkörde faktiskt min AAO med Kubuntu och KDE4 och det fungerade förvånansvärt bra så jag kanske åter beger mig mot det hållet

JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE