Grundinfo om partitionering [Löst]
Re: Grundinfo om partitionering
Fungerade utmärkt att minska sda1 med GParted när jag startade med live CD.
Har funderingar på att skapa en partition med ext4-format för att testa och lära
Någon som har erfarenhet av ext4 och vill dela med sig?
Har funderingar på att skapa en partition med ext4-format för att testa och lära
Någon som har erfarenhet av ext4 och vill dela med sig?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ext4 fungerar mycket bra, om du har kärna 2.6.30 eller senare går det bra fort dessutom 

Jag har också bra erfarenheter av ext4. Inga dåliga iaf, däremot vet jag inte om det har blivit någon prestandaförbättring av att jag bytte eller om det var på grund av jaunty. Men jag har aldrig upplevt det instabilt eller så om det var det du menade
Vet inte om jag har märkt nån större skillnad för ext4 mellan kärnorna -28 och -31 men märkbart snabbare än ext3. Sen går ju fsck på några sekunder då man har infört en feature så att endast förändrade data (inodes) kollas.
Enligt denna gamla benchmark denna benchmark så är det mest vid sequencial writing som ext4 är mycket bättre. Å andra sidan var det just den biten som påverkades negativt då man som för ext3 införde flush, dvs överförde data från cashen till disken oftare, ca var 3:e sekund. Anledningen till det var just data loss problemet vid t.ex kraftavbrott.
Enligt denna gamla benchmark denna benchmark så är det mest vid sequencial writing som ext4 är mycket bättre. Å andra sidan var det just den biten som påverkades negativt då man som för ext3 införde flush, dvs överförde data från cashen till disken oftare, ca var 3:e sekund. Anledningen till det var just data loss problemet vid t.ex kraftavbrott.
Har skapat en primär ext4 partition, sda3 med LABEL=Fox10 och lagt in följ rad i fstab
LABEL=Fox10 /media/Fox10 ext4 defaults,relatime 0 0
men den går inte att montera
----
Får meddelandet Hal Device Volume PermissionDenied; Device /dev/sda3 is listed in /etc/fstab
Refuse to mount
-----
när jag försöker montera Fox10 i fillistprogrammet Dolphin.
sda3 finns inte med i fstab
Saknas det något i fstab-raden? Är inte familjär med ingående parametrar (defaults, relatime) i fstab.
LABEL=Fox10 /media/Fox10 ext4 defaults,relatime 0 0
men den går inte att montera
----
Får meddelandet Hal Device Volume PermissionDenied; Device /dev/sda3 is listed in /etc/fstab
Refuse to mount
-----
när jag försöker montera Fox10 i fillistprogrammet Dolphin.
sda3 finns inte med i fstab
Saknas det något i fstab-raden? Är inte familjär med ingående parametrar (defaults, relatime) i fstab.
- Rasmus
Snälla redera detta inlägg
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 16 gånger.
Att använda både defaults och relatime är lite kaka på kaka. Du bör bara ange det ena defaultalternativet. Fr.o.m 8.04 används normalt relatime.Kenna skrev:LABEL=Fox10 /media/Fox10 ext4 defaults,relatime 0 0
Om problemet så vad ger
Kod: Markera allt
sudo mount -a
Edit
Jag förutsätter att du skapat monteringspunkten /media/Fox10
Monteringspunkten finns
Jag har tagit bort default i fstab
mount -a
ger svaret: okänd filsystemtyp "ext4"
Jag har tagit bort default i fstab
mount -a
ger svaret: okänd filsystemtyp "ext4"
- Rasmus
Vad har du för kärna?
Kod: Markera allt
uname -r
Kärnan är
2.6.27-11-generic
2.6.27-11-generic
Du behöver .28 för att lättast njuta av ext4.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Re: Grundinfo om partitionering [LÖST]
Kärna .28 är nu installerad och allt fungerar med ext4.
Tack för att ni ställde upp med hjälp.
Betraktar mitt problem som löst.
(Körde min första (inte Linux/Unix eller MSW) dator 1968 (minne=1024 byte!) och på den vägen har det varit. Tillverkaren hette UNIVAC).
Kommer att fördjupa mina kunskaper i Linux ytterligare och då speciellt Terminalkommandon.
Tack för att ni ställde upp med hjälp.
Betraktar mitt problem som löst.
(Körde min första (inte Linux/Unix eller MSW) dator 1968 (minne=1024 byte!) och på den vägen har det varit. Tillverkaren hette UNIVAC).
Kommer att fördjupa mina kunskaper i Linux ytterligare och då speciellt Terminalkommandon.