skärm i energisparläge + annat grafikstrul

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Alriksson
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

skärm i energisparläge + annat grafikstrul

Inlägg av Alriksson »

Min skärm mörknar som att den släcker ner för att spara energi eller liknande vid inaktivitet, och trots att jag sett till att detta inte finns ibockat gör den så, och det händer även vid aktivitet. Jag har lyckats installera Cairo-dock som ser ut som skrot om jag kör det i OpenGL-läge också.

från http://ubuntu-se.org/wiki/FAQ/grafikkort hittade jag två kommandon att köra, detta var resultatet:

glxgears
Running synchronized to the vertical refresh. The framerate should be
approximately the same as the monitor refresh rate.
3605 frames in 5.0 seconds = 720.907 FPS
4045 frames in 5.0 seconds = 808.819 FPS
4019 frames in 5.0 seconds = 803.756 FPS
4007 frames in 5.0 seconds = 801.229 FPS
4005 frames in 5.0 seconds = 800.893 FPS
4033 frames in 5.0 seconds = 806.506 FPS
4021 frames in 5.0 seconds = 804.021 FPS

tydligen inte nått vidare. testade även:

glxinfo | grep OpenGL
OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 965GM GEM 20090326 2009Q1 RC2 x86/MMX/SSE2
OpenGL version string: 2.0 Mesa 7.4
OpenGL shading language version string: 1.10
OpenGL extensions:

och enligt sidan är uttrycket Mesa nått dåligt och inte korrekt. Jag vet inte alls hur man installerar drivrutiner. Min dator är en laptop, acer eMachines E510 KAL10. Jag är usel på datorer och uslare på linux men tycker det är kul och lära sig. Är tacksam för den hjälp jag får :P Mitt djävulska detektivarbete har kommit fram till att det är Intel GMA X3100 som mitt kort heter. Om det kan hjälpa.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: skärm i energisparläge + annat grafikstrul

Inlägg av ycc »

Hej,

jag vill mest hälsa dig välkommen till forum och tacka för att du skrivit ner så mycket relevant information. De i forum som är duktigare än jag på grafikkort kan förhoppningsvis finna en lösning.

Jag ser dock att den senaste versionen av Ubuntu - Jaunty, tydligen ännu har vissa problem med intelgrafiken. Den drivrutin som följde med den tidigare versionen (Intrepid) funkade tydligen bättre ibland och en del användare har gått tillbaka till den.

https://wiki.ubuntu.com/ReinhardTartler ... riverTo2.4

Jag trodde Mesa var den drivrutin som Intelgrafiken körs med, men jag är som sagt ingen grafikkortsexpert.

Välkommen till forum :)

ycc

Tillägg:
I vissa fall har tydligen hela systemet med skrivbordseffekter varit blockerat for x3100 och man har tagit bort den blockeringen genom att ändra i /usr/bin/compiz, man lägger till en # framför en rad så det blir så här.:

Kod: Markera allt

#T="$T 8086:2a02 " # Intel GM965
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Alriksson

Inlägg av Alriksson »

Hej! Tack för svaret, då jag är en en ren windowsanvändare från början och inte heller en särskilt vass sådan så begrep jag inte mycket av det som stod på den sidan, hur jag editerar /etc/apt/sources.list till exempel. Om någon skulle lite snabbt kunna beskriva steg för steg vad jag ska göra för att köra in den gamla drivrutinen som ska användas (?) skulle jag vara mycket tacksam.

Angående compiz, det funkar redan för mig, tror jag i alla fall, det är väl bara att man kan välja om man vill att de ska se lite fräsigare ut när man minimerar och maximerar/öppnar fönster? Eller har jag missat nått helt fantastiskt ? :)

tacksam för all hjälp jag kan få i den här djungeln :D
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Bra att du frågar vidare.

Min förhoppning var att det ev. skulle komma in fler förslag. Gör det inte det så kan vi ju prova den äldre drivrutinsversionen.

Instruktionen börjar så här:
Add the following lines to your /etc/apt/sources.list:
Det betyder att man skall öppna filen sources.list med ett textredigeringsprogram/editor. Eftersom filen är en systemfil så måste man lägga till "sudo" (superuser-do) när man startar editorn. Editorn heter gedit.

Man skriver nedanstaende kommando i "terminalen" for att starta editorn. (I terminalen ger man textkommandon, ungefar som MS-DOS i Windows) Terminalen hittar man under menyn längst upp till vänster. Systemtillbehör heter det väl. (Jag sitter tyvärr inte vid Ubuntu nu.)

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/apt/sources.list
Sedan skriver man in raderna i filen enligt instruktionen och sparar. (Går också att kopiera från instruktionen med ctrl/c och ctrl/v som i Windows.)

Kommandona som sedan följer skrivs rakt in i terminalen. (Dollartecknet skall inte med, det skrivs ut av systemet.)(I terminalen kan man ocksa kopiera, med shift/ctrl/c, v)

(Drivisen hämtas alltså från ett special-arkiv och man anvander en kod-nyckel för att bekräfta att man öppnar rätt arkiv.)

Se till att du har säkerhetskopior av ev personliga data i systemet.

(Ett annat alternativ är förstås att ladda ner den äldre versionen av hela Ubuntu - Intrepid och installera istället.)

Bara att fråga vidare om det är oklart. Det är därför vi har forum :)

(Men när du lärt dig den här proceduren så klarar du att själv läsa de flesta instruktioner. Fast systemet skall val funka sedan hoppas vi.)

Tillägg:
Förresten, du har väl kört systemuppdateringar? Sådana här problem fixas ju ofta av utvecklarna.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Alriksson

Inlägg av Alriksson »

hm, märkligt att min förra post inte kom med. nåja, jag provade den gamla drivisen och den funkerade tusenfalt sämre, så jag gick tillbaka till den "nya" drivrutinen.

så nya tips mottages :) det mest störande är det här "energisläckningen" ibland så är det så man funderar på om man ska få sig ett epelepsianfall.

EDIT: Och hur gör jag systemuppdateringarna?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"