Hur gör jag en rektangel i gimp
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Hur gör jag en rektangel i gimp
En korkad fråga kanske men hur gör jag en rektangel som inte är ifylld i gimp utan bara har en tunn kant?
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Hur gör jag en rektangel i gimp
Jag googlade "gimp rectangle" och hittade direkt. http://pbs01.wordpress.com/2007/09/30/145/.Tallrot skrev:En korkad fråga kanske men hur gör jag en rektangel som inte är ifylld i gimp utan bara har en tunn kant?
- perab
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Hur gör jag en rektangel i gimp
Hej, Tallrot!
Nu kör jag GIMP på engelska, så jag är osäker på termerna i den svenska versionen, men jag försöker ändå ge dig ett svar.
Du börjar med att rita upp rektangeln som en markering (utval? eng. selection). Det skulle även kunna vara en oval, eller en komplex markering. Välj önskad förgrundsfärg. Under redigera-menyn (eng. Edit) finns (ungefär tre fjärdedelar uppifrån) ett menyalternativ som på engelska heter "Stroke Selection". I den dialogruta som kommer upp kan du välja linjetjocklek i pixels. Prova gärna att "labba" med inställningarna. Det ska gå att rita urvalskonturen även med olika mönster, och även med ritverktygen.
Tyvärr har jag inge bra svar på hur man gör för att rotera urvalsrektangeln.
Per
Nu kör jag GIMP på engelska, så jag är osäker på termerna i den svenska versionen, men jag försöker ändå ge dig ett svar.
Du börjar med att rita upp rektangeln som en markering (utval? eng. selection). Det skulle även kunna vara en oval, eller en komplex markering. Välj önskad förgrundsfärg. Under redigera-menyn (eng. Edit) finns (ungefär tre fjärdedelar uppifrån) ett menyalternativ som på engelska heter "Stroke Selection". I den dialogruta som kommer upp kan du välja linjetjocklek i pixels. Prova gärna att "labba" med inställningarna. Det ska gå att rita urvalskonturen även med olika mönster, och även med ritverktygen.
Tyvärr har jag inge bra svar på hur man gör för att rotera urvalsrektangeln.
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!