När skall trådar låsas?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
dmz

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av dmz »

En liten intressant notis är att på bbs.archlinux.org så har vi ~25k medlemmar och jag har aldrig sett någonting modereras överhuvudtaget. Är det så att folk helt enkelt är 'snällare' där eller vad är det som gör att detta är ett så stort problem här?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Exry skrev:Dessutom så är det upp till de personer som 'ser' rött att handskas med deras ilska och inte förstöra en seriös debatt.
Javisst, men när de inte klarar det då?
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, ni är för fega med att faktiskt banna folk efter tillräckligt många förseelser. Att stänga av någon i 24h är inte att banna någon...
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Exry skrev:Alltså, det tycker jag beror helt på vad ämnet handlar om och hur trådskaparen presenterar problemet. Uttrycker man sig bra och försöker hålla diskussionen på en bra nivå så ser kanske färre personer rött? Dessutom så är det upp till de personer som 'ser' rött att handskas med deras ilska och inte förstöra en seriös debatt.

Man kan inte förbjuda ungarna för alltid från sandlådan för att Petter kommer och slåss med spaden, då måste man prata som en mogen vuxen till Petter. Ajja bajja!
Ponera då att det handlar om att "Jag tycker att modereringen här är skit, jag vet bättre hur det ska skötas" eller det senaste "Jag vill inte bli påhoppad av fundamentalister i supportdelen!"

Efter drygt tre år på det här forumet känner jag till vilka som kommer att nappa på sådana här trådar. De har alltid nappat, och kommer alltid att nappa. Ämnena har dessutom tagits upp gång efter annan över årens lopp, det mesta har sagts förut och jag kan nästan med 100% säkerhet säga vem som kommer att ha vilken ståndpunkt.

Då tycker jag att detta ämne antingen ska flyttas till en Återkommande diskussioner-tavla, Debatt-tavlan eller helt och hållet låsas. Alla som är med i de där trådarna har ändå Debatt-rutan ikryssad i 99 fall av 100.

Sätter man ribban för vad som är acceptabelt att tjata om, kommer det att tjatas så mycket. Efter en tid kommer de allra flesta att acceptera nivån man ligger på och anpassa sig efter den, vare sig den ligger lågt eller högt. Här ligger ribban på tok för högt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev:
Exry skrev:Alltså, det tycker jag beror helt på vad ämnet handlar om och hur trådskaparen presenterar problemet. Uttrycker man sig bra och försöker hålla diskussionen på en bra nivå så ser kanske färre personer rött? Dessutom så är det upp till de personer som 'ser' rött att handskas med deras ilska och inte förstöra en seriös debatt.

Man kan inte förbjuda ungarna för alltid från sandlådan för att Petter kommer och slåss med spaden, då måste man prata som en mogen vuxen till Petter. Ajja bajja!
Ponera då att det handlar om att "Jag tycker att modereringen här är skit, jag vet bättre hur det ska skötas" eller det senaste "Jag vill inte bli påhoppad av fundamentalister i supportdelen!"

Efter drygt tre år på det här forumet känner jag till vilka som kommer att nappa på sådana här trådar. De har alltid nappat, och kommer alltid att nappa. Ämnena har dessutom tagits upp gång efter annan över årens lopp, det mesta har sagts förut och jag kan nästan med 100% säkerhet säga vem som kommer att ha vilken ståndpunkt.

Då tycker jag att detta ämne antingen ska flyttas till en Återkommande diskussioner-tavla, Debatt-tavlan eller helt och hållet låsas. Alla som är med i de där trådarna har ändå Debatt-rutan ikryssad i 99 fall av 100.

Sätter man ribban för vad som är acceptabelt att tjata om, kommer det att tjatas så mycket. Efter en tid kommer de allra flesta att acceptera nivån man ligger på och anpassa sig efter den, vare sig den ligger lågt eller högt. Här ligger ribban på tok för högt.
Ligger mycket i detta. Tycker att flyttning till en Återkommande diskussioner-eller Debatt-tavla är en bra lösning.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Exry »

CryingFreeman skrev:Ponera då att det handlar om att "Jag tycker att modereringen här är skit, jag vet bättre hur det ska skötas" eller det senaste "Jag vill inte bli påhoppad av fundamentalister i supportdelen!"
Det var inte en sådan debatt jag menade. En debatt som du gestaltar här är dömd att misslyckas, ifall man inte startar tråden seriöst. Trådar som du beskriver tycker jag också att de borde låsas på stört.

Det är ifall man skriver mer ödmjuktoch mer moget. Kanske som:
"Jag har sett att SAK behandlas Si och Så. Jag tror att det skulle vara bättre ifall vi gjorde Så och Si, eftersom bla bla bla seriösa argument fortsätter... Skulle vi göra Så och Si skulle det göra så att händelse1 inte skulle kunna inträffa bla bla."
Det var trådar som det jag anser seriösa och borde inte låsas.
CryingFreeman skrev:Då tycker jag att detta ämne antingen ska flyttas till en Återkommande diskussioner-tavla, Debatt-tavlan eller helt och hållet låsas. Alla som är med i de där trådarna har ändå Debatt-rutan ikryssad i 99 fall av 100.
Om du menar trådar som du gav exempel på så borde de låsas omgående eftersom dem inte har något värde att debatteras över huvud taget. Ska man framföra kritik så ska man göra det snyggt, eller låta bli. Seriösa trådar kan få flyttas till en sådan tavla.
dmz skrev:
Exry skrev:Dessutom så är det upp till de personer som 'ser' rött att handskas med deras ilska och inte förstöra en seriös debatt.
Javisst, men när de inte klarar det då?
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, ni är för fega med att faktiskt banna folk efter tillräckligt många förseelser. Att stänga av någon i 24h är inte att banna någon...
Om de inte klarar av det efter n antal varningar/tillsägelser så har de i min mening inte i forumet att göra. Då borde de, i förhållande till vad de gjort (självklart), bli bannade så att de känner att de gjort fel och inte nästa dag kan fortsätta.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Precis, då är min fråga till er som har hand om detta; Varför bannas aldrig folk?
Xcore

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:Det är definitivt någon som inte har förstått läget. Det räcker med att titta i den hetaste Debatt-tråden för att se att en del av våra användare måste behandlas som småbarn som inte kan diskutera på en normal nivå. Därför att man beter sig som man får lov. Internet avspeglar inte riktigt övriga samhället på det sättet.

De senaste dagarna har jag följt tanken som Xcore och ycc har, våra kära yttrandefrihetsivrare. Till slut har andra moderatorer gått in och låst trådar istället, men först då vi fått en hel massa tjafs och bråk. Inte ens i Debatt-trådarna kan man hålla sig ifrån personangreppen och skitkastningen.

Är det såhär vi vill ha det?

Jag skulle speciellt vilja höra ycc och Xcore uttala sig om detta. Ett inlägg var räcker, för sen brukar ju som bekant argumenten ändå upprepa sig. Men var gärna utförliga.
Okey då

Skall jag ge en helt ärlig åsikt om vad problemet består i?

Oavsett vad folk tycker?

Då kör vi.........

Många är så kallade nördar och förstår vare sig ironi eller humor i annan form än terminalhumor.

1.En del är överseriösa och tar åt sig för minsta lilla
2.En del är naiva och uppför sig barnsligt
3.Några få har glimten i ögat och lite distans (tack och lov)

Hur skall man kunna få en hyfsad miljö här så länge folk tar åt sig för minsta lilla? Folk som tar allt allvarligt som postas? Folk som blir upprörda för att det postas en video om Ballmer som Hitler. Sanslöst, dessa behövde skaffa ett liv och lite distans.

Ta inte åt er för sjutton, ge ett rappt svar tillbaka istället om någon säger nåt. Detta är väl knappast något superseröst tråk-riksdags-forum? ;)

De som ställer till mest problem är de "seriösa" som tar allt som postas på fullt allvar och tar åt sig minsta lilla hela tiden. Det är största problemet här. Lite distans och glimten i ögat, tack. Ta inte allt på fullt allvar som skrivs. Ni skapar en urtråkig miljö med erat tjafs och snyftanden.

Nästa stora problem är de som är naiva, som barn.

Uuuh, min tråd blir inte låst, gråt snyft. Uuuh, han sa så till mig, gråt snyft. Uuuh, Ubuntu är jättebra, snyft gråt.

Lägg ned det där tramset och uppför er som vuxna människor så blir genast det här forumet ett bättre ställe att besöka.

Nu skall jag hänga mig i garderoben tänkte jag.

(skall inte ens behöva påpekas att den där sista meningen var ironi)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Tamigfan Xcore, jag håller faktiskt med dig.
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:Tamigfan Xcore, jag håller faktiskt med dig.
Har inte sagt det tidigare men det är nog största orsaken till att det blir så mycket bråk här hela tiden. En del tål ju ingenting och tar allt fullt seriöst som skrivs. Då kan det bara bli bråk, tyvärr.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev: Många är så kallade nördar och förstår vare sig ironi eller humor i annan form än terminalhumor.
Vi är alla olika ;)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:
Xcore skrev: Många är så kallade nördar och förstår vare sig ironi eller humor i annan form än terminalhumor.
Vi är alla olika ;)
Visst är vi, men lite distans och tolerans får man nog ha när man postar. ;)

Kolla in DMZ, han verkar kunnigare än de flesta här, han har ett betydligt mer avslappnat sätt.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Xcore skrev:
Visst är vi, men lite distans och tolerans får man nog ha när man postar. ;)

Kolla in DMZ, han verkar kunnigare än de flesta här, han har ett betydligt mer avslappnat sätt.
Visst är det så. Men i rent modereringshänseende, vilket är enklast? Lära folk ironi eller låsa trådar? ;)
Xcore

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:Visst är det så. Men i rent modereringshänseende, vilket är enklast? Lära folk ironi eller låsa trådar? ;)
Ingen lätt situation.

Låsa trådar är enklare, men då blir de sura för det istället.

Tråd 2 startas för att tråd 1 låstes. Sen startas tråd 3 för att tråd 2 låstes, osv osv.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Xcore skrev:
CryingFreeman skrev:Visst är det så. Men i rent modereringshänseende, vilket är enklast? Lära folk ironi eller låsa trådar? ;)
Ingen lätt situation.

Tråd 2 startas för att tråd 1 låstes. Sen startas tråd 3 för att tråd 2 låstes, osv osv.
Du tror med andra ord inte längre på att förklara sig och sina bevekelsegrunder för låsningen?
Xcore

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:Du tror med andra ord inte längre på att förklara sig och sina bevekelsegrunder för låsningen?
Det kommer säkert att bli protester mot låsningar ändå, men gör man den biten rätt och ger en "vettig" motivering till varför tråden låstes så kan man säkert ändå slippa mycket onödigt tjafs och nya trådstarter.

mao, korrekt moderering här är väldigt viktigt med tanke på hur starkt medlemmarna reagerar.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Vilket alternativ är att föredra?

Alternativ 1

Bengt - Du tänker som en påse nötter

Erik - Det var det värsta jag hört, grov personkränkning, jag måste anmäla detta till förtroenderådet om jag inte POLISANMÄLER saken. :'(

Alternativ 2

Bengt - Du tänker som en påse nötter

Uffe - Släng dig i väggen buster 8)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

CryingFreeman skrev:
Xcore skrev:
Ingen lätt situation.

Du tror med andra ord inte längre på att förklara sig och sina bevekelsegrunder för låsningen?
Jag tror till 100% att det går bra att låsa trådar bara man motiverar varför och framförallt att man ger sej till känna.
Det finns moderatorer som moderarar anonymt och det är något som verkligen kan reta upp folk.
Har en moderator inte stake nog att visa sitt nick när han t.ex flyttar en tråd så bör han söka efter en annan hobby.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tycker att själva frågeställningen är ointressant - "När skall trådar låsas?".

För det första ser jag inga problem med att trådar blir långa på kort tid, folk skriver av sig det de tycker ganska snabbt för att det är smidigt. Om tråden sen blir låst eller kastad till debattavlan är det inte lika motiverande att ta sig tid att läsa igenom alla inlägg när tråden lugnat ner sig och eventuellt lyssna mer på varandra.

För det andra bör Debatt-tavlan bli ämnesspecifik, idag definieras "debatt" som tråd-där-folk-skriver-mycket-på-kort-tid-om-upprepade-ämnen-och-där-stämningen-ofta-är-upprörd. Den typen av diskussioner måste få finnas ute i det öppna forumet, jag har inga siffror men jag tänker att ungefär 90% av medlemmarna här inte anmält sig till Debatt-tavlan och då blir sådana diskussioner väldigt dolda på gränsen till censurerade.

Moderera bara bort OT (till nya trådar) och personangrepp mm till papperskorgen så ska ni se att det lugnar ner sig. Vi har varit inne i en turbulent period och då måste man acceptera att folk har mycket att säga om många saker - låt forumet svämma över om det måste. Bättre det än att folk känner sig censurerade och startar ändlösa diskussioner om en eventuellt korrumperad administration?
Skriv svar

Återgå till "Forum"