Batteri laddas ej, och hackig/seg sidvisning. (youtube mfl.)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
ellanbellan

Re: Batteri laddas ej, och hackig/seg sidvisning. (youtube mfl.)

Inlägg av ellanbellan »

1. Nepp, inge CD eller Usb-minne. Bara vanligt.

2. ESC-knappen ger två stycken identiska devices, HDD:SM-ASUS-PHISON SSD. Jag brukar trycka enter på den första, den som är markerad, och då slipper jag Grub Error. Gör jag dock inte denna procedur, utan låter datron starta själv utan ESC så får jag Grub Error.

3. BIOS såg bra ut, 1st var HDD:SM-ASUS-PHISON, medan andra var CD-ROM och tredje var Removable.

Jag ändrade första och andra för att testa men samma problem kom då med, Grub Error 15 alltså.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Ellanbellan!

Jag laddade ner och installerade Eeebuntu på en exakt likadan Asus (901) som du har brottats med. Dock har jag aldrig (inte heller under mina många år som Macanvändare) riktigt förstått poängen med att partitionera diskar, så det gjorde jag inte nu heller.

Jag har inga som helst problem, allt funkar som det ska. Jag skriver inte detta för att strö salt i såren, men om du testar att installera utan att partitionera manuellt så kanske dina problem försvinner?

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Poängen är att diskarna är redan uppdelat i två, en mindre och en större. Jag kommer inte kunna använda den ena om jag inte partionerar och fixar under installation. Eller?

När jag installerade Eeebuntu på den stora disken så bootade det jättelångsamt. Installerade jag på den andra tog platsen slut direkt,

Hur menar du att "inte" partionera?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Jo, med "inte partitionera" menar jag att du väljer "använd hela disken" som alternativ när du installerar från din USB-sticka. Då gör installeraren jobbet åt dig (ställer in allting automatiskt, storlek på SWAP-filer med mera).
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Jo och det har jag testat men då måste man fortfarande välja vilken disk. Väljer jag den mindre disken hamnar /home där och då blir det fullt väldigt snabbt. Väljer jga den större disken så tar det en jädra lång tid att starta datorn plus att den lilla disken inte används.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

ellanbellan skrev:Jo och det har jag testat men då måste man fortfarande välja vilken disk. Väljer jag den mindre disken hamnar /home där och då blir det fullt väldigt snabbt. Väljer jga den större disken så tar det en jädra lång tid att starta datorn plus att den lilla disken inte används.
Som jag ser det så har du en hårddisk med 2 partioner beteckningen sda betyder att det är en hårddisk , se till att du tar bort alla partioner med hjälp av en liveskiva med ubuntu på och starta om sen med ubuntu och startar sen en installation.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Med andra ord (för oss noobs):
Rasmus skrev:Det du ska göra är alltså att starta med en live cd och öppna gparted (System>Administration>Partion Editor) Med hjälp av den kan du flytta/förminska/förstora partioner, du kan även ta bort och skapa nya.
Om jag förstår Rasmus rätt (saxat från en annan tråd), så kan du alltså ta bort dina partitioner enligt ovanstående. Efter det borde det (rimligtvis) fungera att installera, välja "använd hela disken" och låta installeraren göra jobbet åt dig.

GE INTE UPP!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"