..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Sortman skrev:
Här borde finnas att bra uppslag för kurser i de många studieförbund som vi har i Sverige.
En sympatisk bieffekt blir att man får möjlighet att propagera för öppen källkod och för Linux.
Vad det gäller gimp så har jag för mig att jag sett nåt plugin eller nåt som får det att se ut och fungera som photoshop. Nån som vet mer? Är väl en idé för inbitna photoshoppare kanske?
Gimpshop gör det möjligt, eller ger sken av att göra det möjligt, att använda Gimp som om det vore Photoshop, vilket det alltså inte är. Jag tyckte själv att idén verkade attraktiv när jag som van photoshoppare började använda Gimp. Men det är bättre att man lär sig använda Gimp så som det är tänkt att användas.
Jag använder en Nikon D1 till kamera, brukar dock fota i .jpg av ren lathet. Efter jag installerade Ubuntu på min main-burk så har jag bara använt Gimp till bildredigering. Det funkar väldigt bra faktiskt. Jag försöker få folk att inse att Gimp är lika bra som Photoshop, efter man har lärt sig det. Dock inte många som tror på det... Jag saknar faktiskt inte Photoshop ett dugg.
Att så många använder Photoshop beror troligen på vana och att man har hört att det år så bra. Detta även om man bara behärskar någon procent av de funktioner som finns.
Ändå så skryter man för varandra om att man har den senaste utgåvan, detta av ett program som man inte kan ett dugg om.
För normalanvändaren såväl för den mer avancerade finns alla nödvändiga funktioner i gimpen. Jag har sysslat en hel del med bilder avsedda för tryck och web. Jag har aldrig haft problem med att få de resultat jag eftersträvat.
Samma sak gäller för de publikationer som jag producerat i Scribus - Inga problem. Vissa alster har varit afficher på mer än en meters storlek andra tidskrifter med 30-40 sidor.
Som jag kan se det så räcker den öppna programvaran till för väldigt många, om inte för alla. Det kan dock ta lite tid att ställa om sig till andra användargranssnitt men väl där så har man en uppsjö av kvalificerade program att tillgå i förråden. Inget tankande från Piratebay, allt bara ett musklick bort.