Virus eller insekt? (Kanske en fråga om Avast!) [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Virus eller insekt? (Kanske en fråga om Avast!) [LÖST]

Inlägg av Lao Tzu »

Frågan är precis lika så dum som den låter i rubriken. Saken är den att jag idag upptäckte en liten gråbrun sak på skärmen, när jag öppnade Open Office - Writer. Den här saken har jag aldrig sett tidigare. Den ett par millimeter långa saken började springa omkring på skärmen. Givetvis trodde jag först att det var en insekt så jag tog min tröja och skulle skrapa av den när jag, döm om min förvåning, upptäckte att den gick under de svarta ramarna i Writer, den är alltså på andra sidan skärmen. Virus tänkte jag. Har jag lyckats få ett virus till Ubuntu? GNU/Linux som ska vara så osäkert och jag som inte har besökt några skumma porrsidor eller andra skumma sidor heller för övrigt. Den dök upp efter en uppdatering av systemet, annars har jag inte laddat ned något till datorn.

För att få reda på om det nog var ett virus ändå (jag menar hur sannolikt är det att en insekt har tagit sig in i skärmen och varndrar runt?) laddade jag hem Avast! för Linux men scanningen gav inget resultat. Däremot verkar Avast! inte ha gått igenom hela datorn heller. Ett knappt tiotal /usr/*****-filer nekade åtkomst. Liksom en hel massa /proc/*******-filer och /sys/******-filer. Samt ett gäng /var/******-filer, /etc/****platser, en /tmp/****-fil, en /lost+found-fil, några /root/****-filer och en /media/.hal-mtab-lock-fil.
Är det här platser som bör vara nekade för Avast! eller ska jag ändra det och i så fall hur?

En intressant upptäckt kom dock av scanningen. Filen /home/emil/.gnome2/rhythtmbox/jamendo/dbdump.en.xml.tmp/dbdump.en.xml fick meddelandet "GZIP archive is corrupted" under "Operation". Vad är det för fil?

Nu har den i alla fall lagt sig till ro en bit uppe till vänster på skärmen och jag är osäker på om det är ett virus, trots osannolikheten för att en insekt ska kunna ha tagit sig in i skärmen. :-\
Senast redigerad av 1 Lao Tzu, redigerad totalt 16 gånger.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virus eller insekt? (Kanske en fråga om Avast!)

Inlägg av CryingFreeman »

Ursäkta mig, men HAHAHAHAHAHAHA ;D

Det här var det roligaste jag läst på länge! Ett riktigt guldkorn!

Du måste nog köra Avast! som super user, genom att köra det med gksudo om du ska få med alla filer.

Låter dock som ett rätt osannolikt virus... ::)
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Du gav mig precis en helt underbar idé att programmera och skicka till kompisar ;D

Kör Avast eller AVG och se efter om det är något farligt :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Hieronymus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Hieronymus »

Vad händer om du tar ett screenshot? Kommer "insekten" med på bilden eller?
DELL XPS m1530: T9300 @ 2x 2.50GHz / 4GB ddr2 / Intel 80GB X25-M (ssd) / NVIDIA m8600 GT GDDR3 / 15.4" @ 1650x1080 (16:10) / Ubuntu 9.04
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Du säger att en fil under ~/.gnome2/rhythmbox/jamendo/... är korrupt. Jamendo är något som man kan enabla eller disabla i inställningarna inne i Rhythmbox. Det är beroende av at libgnomevfs2-extra är installerat för att det ska fungera. Jag märkte det för i Xubuntu är libgnomevfs2-extra inte installerat (vilket det är i Ubuntu). Det gjorde att jag fick ett fellmeddelande om Jamendo varje gång jag startade Rhythmbox i Xubuntu. Felmeddelandet försvann när jag installerade libgnomevfs2-extra. Detta kanske kan vara till någon ledtråd.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Hieronymus skrev:Vad händer om du tar ett screenshot? Kommer "insekten" med på bilden eller?
Smart idé. Jag provade och insekten kom inte med. Nu har den dessutom gett sig av. Försvunnit ur bild. Ibland har man tur ändå. Tur att det inte var virus och tur att den inte dog där inne i skärmen. :P

Frågan är bara hur i hela friden den kunde ta sig in där?

Tack för hjälpen i alla fall.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"