För att få reda på om det nog var ett virus ändå (jag menar hur sannolikt är det att en insekt har tagit sig in i skärmen och varndrar runt?) laddade jag hem Avast! för Linux men scanningen gav inget resultat. Däremot verkar Avast! inte ha gått igenom hela datorn heller. Ett knappt tiotal /usr/*****-filer nekade åtkomst. Liksom en hel massa /proc/*******-filer och /sys/******-filer. Samt ett gäng /var/******-filer, /etc/****platser, en /tmp/****-fil, en /lost+found-fil, några /root/****-filer och en /media/.hal-mtab-lock-fil.
Är det här platser som bör vara nekade för Avast! eller ska jag ändra det och i så fall hur?
En intressant upptäckt kom dock av scanningen. Filen /home/emil/.gnome2/rhythtmbox/jamendo/dbdump.en.xml.tmp/dbdump.en.xml fick meddelandet "GZIP archive is corrupted" under "Operation". Vad är det för fil?
Nu har den i alla fall lagt sig till ro en bit uppe till vänster på skärmen och jag är osäker på om det är ett virus, trots osannolikheten för att en insekt ska kunna ha tagit sig in i skärmen.