C:\ borta. HJÄLP!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bowmore

Re: C:\ borta. HJÄLP!

Inlägg av Bowmore »

Kattskrället skrev:Tror det härstammar ifrån hårddisken och att det saknas ett Master Boot Record, där just information om hårddisken lagras, i början av hårddisken.
Jo, nog finns det en MBR alltid, annars skulle Rawdey fått nåt i stil med Disc boot failure eller Non-bootable disc. Felmeddelandet kommer säkerligen från eRecovery och kan bero på att den inte känner igen MBR då det är en grub-MBR. Men tror inte det är fallet då Acer eRecovery förutsätter en korrekt MBR eftersom annars skulle man inte komma till Acer eRecovery med Alt+F10 normalt sett.
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Kommer med bilder snart.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Bowmore skrev:
Kattskrället skrev:Tror det härstammar ifrån hårddisken och att det saknas ett Master Boot Record, där just information om hårddisken lagras, i början av hårddisken.
Jo, nog finns det en MBR alltid, annars skulle Rawdey fått nåt i stil med Disc boot failure eller Non-bootable disc. Felmeddelandet kommer säkerligen från eRecovery och kan bero på att den inte känner igen MBR då det är en grub-MBR. Men tror inte det är fallet då Acer eRecovery förutsätter en korrekt MBR eftersom annars skulle man inte komma till Acer eRecovery med Alt+F10 normalt sett.
Ja kanske det. Men jag har en Acer med, och klantade till det vid ett tillfälle. Det som räddade mig då var just ubuntu och att den kände av PQSERVICE partitionen, så den fanns att välja i grub vid uppstart. Men i grub heter den då Windows NT/2000/XP.

Valde den och installationen startade upp klockrent och kunde göra om alltihop från scratch som datorn var vid första uppstart efter inköp.

Det är detta som får mig att undra om inte själva PQSERVICE partitionen inte längre är vad den borde vara oavsett att grub är inblandad.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kattskrället skrev:Ja kanske det. Men jag har en Acer med, och klantade till det vid ett tillfälle. Det som räddade mig då var just ubuntu och att den kände av PQSERVICE partitionen, så den fanns att välja i grub vid uppstart. Men i grub heter den då Windows NT/2000/XP.

Valde den och installationen startade upp klockrent och kunde göra om alltihop från scratch som datorn var vid första uppstart efter inköp.
Vad jag förstår var du i samma situation som Rawdey är just nu, har en grub-MBR och bootar PQSERVICE via grub's meny.
Kattskrället skrev:Det är detta som får mig att undra om inte själva PQSERVICE partitionen inte längre är vad den borde vara oavsett att grub är inblandad.
Den borde vara intakt. Rawdey hade tydligen av misstag skrivit in grub's VBR (första sektorn i partitionen) men vi hittade turligt nog VBR-backupen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det var andra bullar det :)

Du har alltså "lyckats" installera Vista men den vägrar att boota upp pga att filen BOOTMGR saknas.

Du har alltså fått en Acer MBR installerad (bör du spara sen innan du installerar Ubuntu) som i sin tur startar upp bootningen av Vista genom att starta upp en programsnutt i VBR i din Vista-partition. Där söker VBR efter filen BOOTMGR som ska ligga under C:\ men verkar inte hitta den och det resulterar i meddelandet BOOTMGR is missing .... FIlen BOOTMGR är Vistas motsvarighet till NTLDR i XP.

Vad du kan göra är att starta upp din Ubuntu LiveCD och sen gå in i Vista-partitionen och se om filen finns där. Nu har jag inte Vista men väl Windows 7 och så här ser det bl.a ut direkt under C:\

Kod: Markera allt

-rwxrwx--- 1 root plugdev         24 2009-03-20 16:42 autoexec.bat
drwxrwx--- 1 root plugdev       4096 2009-06-17 13:29 Boot
-rwxrwx--- 1 root plugdev     383200 2009-06-17 13:13 bootmgr
-rwxrwx--- 1 root plugdev         10 2009-03-20 16:42 config.sys
-rwxrwx--- 1 root plugdev 1207459840 2009-07-11 10:46 hiberfil.sys
där du bl.a har mappen Boot och filen bootmgr. Hur ser det ut hos dig?

Saknas filen bootmgr så kolla under C:\Windows\Boot\PCAT om det finns en kopia där av bootmgr som du kan kopiera över till C:\
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Jag har redan installerat Ubuntu igen.. men jag kan göra om det där annars.

Så här såg det ut i Computer:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/sfsff.png Två ACER, om jag klickar in på den till vänster så kommer man in här;
http://data.fuskbugg.se/skalman01/wafgdrstaw.png Och där ligger ju nåt som heter bootmgr.

Vet inte om det här är till någon hjälp, kanske måste återsälla den först, inte vettjaaaauu.

PS. Som ni kanske märker så är jag väldigt okunnig inom detta område.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmmm, två ACER.

Vad ger kommandot

sudo fdisk -l
resp

sudo blkid
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Det ger:

henning@Rowdy:~$     sudo fdisk -l
[sudo] password for henning: 

Disk /dev/sda: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x66474d9a

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1698    13631488   27  Unknown
/dev/sda2            1699       18553   135387787+   5  Extended
/dev/sda3   *       29939       30402     3715072    7  HPFS/NTFS
/dev/sda5            1699       15392   109997023+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           15393       16365     7815591   83  Linux
/dev/sda7           16366       18553    17575078+  83  Linux
Och:

henning@Rowdy:~$ sudo blkid
/dev/sda1: UUID="18943F8A943F6980" LABEL="PQSERVICE" TYPE="ntfs" 
/dev/sda3: UUID="CA90565E90565155" LABEL="ACER" TYPE="ntfs" 
/dev/sda5: UUID="AC3654753654428E" LABEL="ACER" TYPE="ntfs" 
/dev/sda6: UUID="40b8dec8-99e2-4e73-8e5f-827c98f8ea4f" TYPE="ext3" 
/dev/sda7: UUID="7617059f-9ab3-4078-b9de-04d7c02f624b" TYPE="ext3"
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nu är jag minst sagt förvirrad :o

Din sda1 (PQSERVICE) är intakt och ligger först på disken / ok

Din sda3 var tidigare din sda4 där Compaq diagnostics låg. Den verkar omformaterad och har bootflaggan satt vilket tyder på att det är där Vista ligger nu. Det som förvånar mig är att den bara är på ca 3.7 GB! Den heter ACER. Får verkligen Vista plats på 3.7 GB? Har du minskat den? Nåt skumt är det.

Din sda5 är en logisk NTFS-partition på ca 110 GB. Vad har du där? Den heter också ACER!

Resten är Ubuntu (sda6 & sda7) plus en del ledigt utrymme på disken.

Känns som att din ominstallation gått galet.
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Jag vet fan inte själv vad jag har gjort hahahaha.
När jag skulle intstallera Ubuntu igen så tog ja bort:
Logical: ibockad, ok
New partition size...: sätter du till ca 8000 MB med pilen till höger i fältet
Use as: ext3 är ok
Mount point: Välj /

Sen får du göra detta en gång till för home-partitionen
Logical: ibockad igen
New partition size...: sätter du till ca 24000 MB med pilen till höger i fältet
Use as: ext3 är ok
Mount point: Välj /home
Och gjorde två nya likadana. Sedan installerade jag på det. Tror jag.. hehe
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo så långt är jag med men vad innehåller den stora ACER, den som ligger i en logisk partition och är på ca 110 GB? Är det något du skapat för dina filer från DATA? Verkar inte så eftersom den heter ACER. Eller kan det vara då att du även lyckats installerat Vista i en logisk partition?
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Jag har inte gjort något annat än det jag sa i förra inlägget. Det där kom dit av sig själv ???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rawdey skrev:Jag har inte gjort något annat än det jag sa i förra inlägget. Det där kom dit av sig själv ???
Jorå, du har installerat Vista ;)

Nu kan man ju ha t.ex Vista på en logisk partition. Förutsättningen är då att man har en primär dito som kan agera bootmanager.

Kan du kolla de båda ACER under Computer.
- ta först reda på hur stor resp ACER är genom att högerklicka på resp ikon och välj Egenskaper.
- vilken av de två innehåller filen bootmgr? Den minsta eller största?

Den ena är ca 3.7GB och den andra ca 110GB

Därefter kör kommandot

gedit /boot/grub/menu.lst
och klistra in raderna i slutet av den filen, dvs allt det som ligger efter raderna
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Other operating systems:
root
Ska ta en koll i Acer-manualen också och se om det står nåt speciellt om återställning.

Edit
Ändrat i sista quote.
Tror dessutom att jag kommit på vad du gör för fel men vi kör vidare med detta först.
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Den ena är på 104GB och den andra 3.5GB
Den _största_ innehåller bootmgr

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title		Windows Vista (loader)
rootnoverify	(hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader	+1

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda5
title		Windows Vista (loader)
rootnoverify	(hd0,4)
savedefault
makeactive
chainloader	+1
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, jag antar att du provat att starta upp Vista med det sista alternativet i grubs meny?

Problemet är att du installerat Vista på en logisk partition. Iofs går det men då måste du ha en bootmanager som ligger i en primär partition. Den enda som kan bli aktuell är då den andra ACER (sda3) på 3.5 GB men den saknar bootmgr så det lär inte fungera.

Du skulle kunna göra ännu en ominstallation av Vista på en primär partition i det lediga utrymmet du har kvar. Hur stort är det? Det kan du se i GParted som du kan installera via Synaptic eller via terminalen med kommandot

sudo apt-get install gparted
Om det räcker så kan vi göra ett nytt försök när du känner för det. Innan behöver vi då göra lite förberedelser.
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Är det ok för din del att ha Vista på en 87 GiB (=93.65 GB) primär partition?

Du kommer då att ha resten kvar men jag förslår då att du sparar en kopia av Acer-MBR innan du sen via LiveCD skriver in en grub-MBR så att du kommer åt Ubuntu igen. Partitionen sda5 på 110GB kan du sen använda för att återlagra DATA-filer du backat upp.
Rawdey

Inlägg av Rawdey »

Ok
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

OK, här en instruktion på vad du behöver göra:

- Skapa en primär partition i hela det lediga utrymmet
- Formatera den (sda4) sen till ntfs.
- Göm (*) de båda ACER-partitionerna sda3 och sda5, dock inte den nyskapade sda4
- Starta om och starta upp PQSERVICE via det första Vista-alternativet i grub-menyn
- installera Vista på den ca 90 GB partitionen, var noga här så du väljer rätt

(*) du gömmer en partition genom att högerklicka på den, välja Hantera flaggor och markera hidden
Genom att dölja partitionerna så undviker du problem som Windows kan ställa till med speciellt när det gäller var Windows bootmanager (bootmgr mm) ska ligga. Förhoppningsvis hamnar den nu rätt, dvs i sda4.

När du gjort installationen så får vi hoppas att du kan starta upp Vista direkt.

Sen kommer du inte åt Ubuntu men det fixar vi via LiveCD.
I den ska vi, om du vill, först ta en backup på Acer-MBR som du sen kan lagra på en annan disk. Bra att ha och tar bara ca 500 bytes.
Därefter återställer vi grub-MBR och fixar grubs menu.lst så att du kan starta upp Vista från grub-menyn.

Nu får vi hålla tummarna att det går rätt denna gång. Det ska bevisligen fungera att installera Vista och få det att fungera.

Har du några mer funderingar innan så ställ dem :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"