Grundinfo om partitionering [Löst]
Grundinfo om partitionering [Löst]
Antar att Linux partitioneringsmodell bygger på motsv för Unix.
1. Var hittar jag modellen för hur partitioner (logiska, extended osv) kan byggas upp om jag har 2 diskar, sda och sdb?
2. Hur många partitioner av de olika typerna kan jag skapa och hur förhåller de sig till varandra? (Utgår från ext3).
3. Vilka filer innehåller info om mina partitioner och uppdateras dessa automatiskt när jag ändrar strukturen (lägger till,
tar bort partitioner)?
1. Var hittar jag modellen för hur partitioner (logiska, extended osv) kan byggas upp om jag har 2 diskar, sda och sdb?
2. Hur många partitioner av de olika typerna kan jag skapa och hur förhåller de sig till varandra? (Utgår från ext3).
3. Vilka filer innehåller info om mina partitioner och uppdateras dessa automatiskt när jag ändrar strukturen (lägger till,
tar bort partitioner)?
Senast redigerad av 1 Kenna, redigerad totalt 17 gånger.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Grundinfo om partitionering
1. Jag förstår inte riktigt, du får skapa partitionerna i vilken ordning du vill och hur många du vill (du kan antingen ha en för hela systemet eller montera varje mapp i en enskild partition). Men det kanske inte var det du menade
2. Du kan ha fyra primära partitioner och "oändligt" (det finns en gräns men den är så hög att du troligtvis inte kommer nå upp till den) med logiska. Dem logiska ska ligga i en extended, den får du bara ha en av. Den tar även upp en primär, så om du redan nu har fyra primära måste du ta bort en innan du kan skapa en extended.
3. Dina partitioner/hårdiskar hittar du som /dev/sda1 (s för en seriell kontroller, ide brukar vara h men kan vara s också) (a är för din första hårddisk, b är andra och så vidare...) (1 är för din första partition, 2 är din andra osv.) den kan även peka på /dev/sda och då menas hela disken. Dessa uppdateras automatsikt. /etc/fstab innehåller vilka partitioner som monteras vid boot. Denna uppdateras inte automatiskt (iaf. inte i ubuntus standardutförande)
EDIT: språket blev lite konstigt på sina ställen, det är iaf. läsbart.
2. Du kan ha fyra primära partitioner och "oändligt" (det finns en gräns men den är så hög att du troligtvis inte kommer nå upp till den) med logiska. Dem logiska ska ligga i en extended, den får du bara ha en av. Den tar även upp en primär, så om du redan nu har fyra primära måste du ta bort en innan du kan skapa en extended.
3. Dina partitioner/hårdiskar hittar du som /dev/sda1 (s för en seriell kontroller, ide brukar vara h men kan vara s också) (a är för din första hårddisk, b är andra och så vidare...) (1 är för din första partition, 2 är din andra osv.) den kan även peka på /dev/sda och då menas hela disken. Dessa uppdateras automatsikt. /etc/fstab innehåller vilka partitioner som monteras vid boot. Denna uppdateras inte automatiskt (iaf. inte i ubuntus standardutförande)
EDIT: språket blev lite konstigt på sina ställen, det är iaf. läsbart.
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 13 gånger.
Förhoppningsvis under Wikin annars borde det skapas en.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos
Kolla under Howtos/Partitionera - Omfattande genomgång
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos
Kolla under Howtos/Partitionera - Omfattande genomgång
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Jag tolkar svaren så här: (tar en fråga åt gången)
1. Partitionsstrukturen, generellt på en hårddisk som jag önskar installera Linux på, är
Max 4 st primära (sda1, sda2, sda3, sda4) som var för sig kan delas upp i ett antal logiska.
Dvs under sda1 kan jag skapa de logiska t ex sda5, sda6, sda7 och
under sda2 fortsätta med de logiska sda8, sda9, sda10 och
under sda3 fortsätta med de logiska sda11, sda12, sda13 och
under sda4 fortsätta med de logiska sda14, sda15, sda16
förutsatt att sda1,2,3,4 har beteckningen extended. Om dessa har beteckningen primära kan jag då
gör om dem till extended utan att tappa data?
(Eller tänker jag fel)?
1. Partitionsstrukturen, generellt på en hårddisk som jag önskar installera Linux på, är
Max 4 st primära (sda1, sda2, sda3, sda4) som var för sig kan delas upp i ett antal logiska.
Dvs under sda1 kan jag skapa de logiska t ex sda5, sda6, sda7 och
under sda2 fortsätta med de logiska sda8, sda9, sda10 och
under sda3 fortsätta med de logiska sda11, sda12, sda13 och
under sda4 fortsätta med de logiska sda14, sda15, sda16
förutsatt att sda1,2,3,4 har beteckningen extended. Om dessa har beteckningen primära kan jag då
gör om dem till extended utan att tappa data?
(Eller tänker jag fel)?
- Rasmus
Nästan rätt. Du kan bara ha en extended (iaf när jag testade för 2-3 år sedan, kan ha ändrat sig).
En extended är endast en extended, i sig kan en extended inte innehålla någon data utan du måste skapa en partition inuti extended för att kunna spara data, du kan inte häller göra om en primär till en extended.
En extended är endast en extended, i sig kan en extended inte innehålla någon data utan du måste skapa en partition inuti extended för att kunna spara data, du kan inte häller göra om en primär till en extended.
Ett annat sätt att uttrycka det på är att:
- varje hårddisk rymmer upp till FYRA primära partitioner
- EN av de primära partitionerna kan ersättas med en utökad (extended) partition
- en utökad partition kan i Linux rymma upp till FEMTON (*) logiska partitioner
(*) möjligen kan antalet ha ändrats men det är som jag läst och förstått det.
Alltså, varje hårddisk kan rymma upp till 3+15 = 18 partitioner.
Den utökade partitionen är egentligen ingen partition utan endast en behållare av logiska partitioner.
- varje hårddisk rymmer upp till FYRA primära partitioner
- EN av de primära partitionerna kan ersättas med en utökad (extended) partition
- en utökad partition kan i Linux rymma upp till FEMTON (*) logiska partitioner
(*) möjligen kan antalet ha ändrats men det är som jag läst och förstått det.
Alltså, varje hårddisk kan rymma upp till 3+15 = 18 partitioner.
Den utökade partitionen är egentligen ingen partition utan endast en behållare av logiska partitioner.
Tack Bowmore. Din info ger mig klart svar på fråga 1 och 2.
Ang 3:dje frågan
Kan jag göra mount manuellt på en partition som inte finns i fstab?
Hur är mtab kopplat till partitionsstrukturen?
Ang 3:dje frågan
Kan jag göra mount manuellt på en partition som inte finns i fstab?
Hur är mtab kopplat till partitionsstrukturen?
- Rasmus
Kod: Markera allt
mount /dev/sda1 /sökväg/till/mapp
Jag har sett siffrorna 15 och 63. Siffran 15 verkar vara den som gäller.Rasmus skrev:@bowmore jag hade för mig att jag har läst att det var runt hundra nånting, men ditt låter mycket rimligare. Då var det ju inte så högt antal...
I Windows finns en total begränsning i enhetsbeteckningen A-Z för samtliga anslutna diskar. MS funderar på att utöka detta med AA, AB, osv men tror inte det har realiserats än.
Vad jag vet så det som står i filen mtab är de partitioner som faktiskt är monterade för tillfället.Kenna skrev: Hur är mtab kopplat till partitionsstrukturen?
mtab sköta av systemet, det är ingen fil man ändrar i.
Jag börjar skönja partitionsstrukturen nu och kommer med flera frågor.
Har en bootflaggad primärpartition, sda1, på 180 Gb - av vilka 10 Gb utnyttjas - som jag önskar minska till 40Gb utan att lagrad data förstörs.
Är detta möjligt och hur gör jag?
Såvitt jag kan se ger inte GParted någon hjälp.
Har en bootflaggad primärpartition, sda1, på 180 Gb - av vilka 10 Gb utnyttjas - som jag önskar minska till 40Gb utan att lagrad data förstörs.
- Rasmus
Starta bara gparted, väl partitionen och tryck på resize/move, sen är det bara att dra den till rätt storlek. Partitionen måste vara avmonterad, om det är en logisk måste alla med högre nummer också avmonteras innan ändringarna kan genomföras.Kenna skrev:Jag börjar skönja partitionsstrukturen nu och kommer med flera frågor.
Enligt GParted kan jag inte avmontera sda1. Får svaret:
---
Partitionen kunde inte avmonteras från följande monteringspunkter:
/
Antagligen är andra partitioner också monterade på dessa monteringspunkter. Det rekommenderas att du avmonterar dem manuellt.
----
Hur avmonterar jag manuellt och hur vet jag vilka partitioner som finns monterade på /
---
/
Antagligen är andra partitioner också monterade på dessa monteringspunkter. Det rekommenderas att du avmonterar dem manuellt.
----
Hur avmonterar jag manuellt och hur vet jag vilka partitioner som finns monterade på /
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
För ett tag sedan försökte jag skriva ner lite om partitioneringen. Vet inte om det kan vara till hjälp?
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Jag får nog revidera min uppfattning ang max antal logiska partitionerBowmore skrev:Jag har sett siffrorna 15 och 63. Siffran 15 verkar vara den som gäller.Rasmus skrev:@bowmore jag hade för mig att jag har läst att det var runt hundra nånting, men ditt låter mycket rimligare. Då var det ju inte så högt antal...

Hittade denna Linux Partition HOWTO och där står bl.a
Det innebär att gränsen för antalet partitioner per disk är 63 för IDE och säkert också för SATA.The primary partition used to house the logical partitions is called an extended partition and it has its own file system type (0x05). Unlike primary partitions, logical partitions must be contiguous. Each logical partition contains a pointer to the next logical partition, which implies that the number of logical partitions is unlimited. However, linux imposes limits on the total number of partitions on a drive, so this effectively limits the number of logical partitions. This is 15 partitions total on an SCSI disk and 63 total on an IDE disk.
Gränsen 15 gäller bara SCSI-diskar.
Man kan alltså ha maximalt 63 partitioner vilket ger ett av följande alternativ:
- 0 primära och max 63 logiska
- 1 primär och max 62 logiska
- 2 primära och max 61 logiska
- 3 primära och max 60 logiska
- Rasmus
Du kan ej avmontera / Ska du ändra på den måste du ha en live cd.Kenna skrev:Enligt GParted kan jag inte avmontera sda1. Får svaret:
---
/
----
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 14 gånger.
Tänker testa
Vilket är kommandot för att, via Terminal, avmontera min /
- Rasmus
Det går inte, / är rooten, det finns inte något lägre än / Systemet ligger där, om du försöker avmontera den kommer du få problem. Du måste använda en live cd alternativt en annan installation.Kenna skrev:Tänker testa
Jag uttryckte mig inte som jag tänkte
Jag har en live CD.
Efter uppstart med CD:n skall jag således kunna avmontera min /
Vilket är Terminalkommandot för detta?
Jag har en live CD.
Efter uppstart med CD:n skall jag således kunna avmontera min /
Vilket är Terminalkommandot för detta?
- Rasmus
När du har en live cd igång har du inget monterat (om du nu inte gjort det själv) och kan således köra på.
Terminal för att avmontera
Terminal för att avmontera
Kod: Markera allt
umount /dev/or/mount/point