När skall trådar låsas?

Diskussion gällande forumet
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

När skall trådar låsas?

Inlägg av ycc »

För närvarande tolkas regeln om när trådar får/kan låsas olika. Jag tror det är bra om vi diskuterar frågan och försöker skapa enighet.

De regler som närmast berör frågan är nedanstående. Jag tror dock att det är mindre meningsfyllt att gå in på en detaljerad grammatisk diskussion om reglernas betydelse. Det är nog bättre att diskutera själva förfarandet för trådlåsning istället. (Viss diskussion har nyligen skett om regeln 3 kap. 1 § b. Personligen menar jag att regeln är klar och att trådar där inte upprepade regelbrott skett inte får låsas. Hur andra tolkar regeln redogör de bäst för själva, men jag tolkar deras ståndpunkt som att de menar att regeln är så oklar att den inte har någon tillämpning utan att istället moderatorerna har rätt att efter egen bedömning låsa trådar på obestämd tid.)
3 kap. Åtgärder och påföljder

1 § Åtgärder

b) Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)

...

9 § Diskussioner välkomnas

a) Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas. Diskussioner kan t.ex. inte förklaras vara avslutade eller ske vid olämplig tidpunkt. Vill medlemmar diskutera ett ämne skall tillfälle till detta ges.
Jag menar att hur vi låser trådar är en viktig fråga. Den gränsar till hur vi skall förfara med vissa av våra ibland långa och återkommande diskussioner.

Min ståndpunkt är att yttrandefriheten är mycket viktig. Trådlåsning är en synnerligen kraftig inskränkning i yttrandefriheten och måste tillämpas ytterst sparsamt. Genom trådlåsning förbjuder man ju ett helt diskussionsämne. (Om vi inte tillåter diskussioner så kan problem förstoras på sikt.)

Jag menar att man t.ex.inte får låsa trådar med motiveringar som:
TrådSkaparen har begärt tråden låst.
Ämnet är uttömt.
Denna diskussion kan inget gott komma ur.

Speciellt felaktigt anser jag är att trådar låses för att de innebär kritik mot administrationen. En tråd låstes nyligen med denna motivering:
"Jag ser dock en viss riskfaktor med den här tråden, att den kommer att bli ännu en tråd som diskuterar brister i administrationen. Jag hoppas att du har förståelse för att jag låser den här och nu."

Tillåter vi låsning av liknande trådar kan modereringen t.ex. användas som ett sätt att försöka försvara forumledningen och det är inte en hållbar metod på sikt. Missnöjet hos medlemmarna ökar då.

Jag anser att det normala förloppet för trådlåsning skall vara:
* Upprepade regelbrott sker i en tråd.
* Moderatorerna får inte ordning på detta genom tillsägelse, time-out eller andra åtgärder. (Genom att mod varit inne i tråden har man markerat att tråden är under uppsikt.)
* Endast i detta fall kan en tråd låsas och får inte vara låst i mer än 24 timmar.

(Diskussionen handlar ju naturligtvis om hur aktiva debatter hanteras. Regeln är ju inte avsedd att förhindra administrativa ingrepp av typen att t.ex. trådar låses när de arkiveras. Jag tror också det kanske går att konstruera extrema exempel med kontinuerlig mobbning, kontinuerlig spam där ban inte fungerat. Vi har ju dock tursamt nog inte sett detta ännu och dessa särfall får väl haneras enligt regeln för "oförutsedda situationer". Jag tror det är viktig att vår diskussion nu hålls kvar runt de vanligast förekommande situationerna där trådlåsning sker.)

Sammanfattning:
Som jag ser det nu så bör inga andra trådar än de där upprepade regelbott skett få låsas och detta får bara ske under 24 timmar.

Finns det några fler fall där man kan låsa trådar? Jag tror det är viktigt att vi definierar denna regel bättre.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Xcore

Re: När skall trådar låsas?

Inlägg av Xcore »

När de blir fulla med spam eller har gått från grafikkort till att baka bröd.

Ett enkelt tips!

Samhället är inte ett dagis där alla är hövliga och snälla precis hela tiden. Folk ryker ihop ibland, det hör till. Så fungerar livet i verkligheten.

Så, varför inte hoppa över dagisnivån istället?

Och låta folk få ventilera lite vad de tänker och känner? Att lägga locket på har aldrig varit en lyckad taktik eftersom "ångan" kommer ut förr eller senare när trycket byggts upp tillräckligt. Låt folk prata som vuxna människor istället och få ut vad de känner så kommer automatiskt trycket att minska, för att till slut ebba ut helt.

Och ett tips till er som modererar.

Förstår ni inte en tråd, ägna er åt en mindre avancerad, som ni förstår. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

@ycc,

Jag tror att du har fel.

Fel, fel, fel, fel, fel. Här är stället du tänker galet:
Jag tror det är bra om vi diskuterar frågan och försöker skapa enighet.
Jag skulle vilja se EN tråd där alla varit delaktiga i diskussionen där det råder enighet om
hur saker ska vara. Ge mig en, så ska jag hålla tyst sen.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

CryingFreeman skrev:@ycc,

Jag tror att du har fel.

Jag skulle vilja se EN tråd där alla varit delaktiga i diskussionen där det råder enighet om
Finner vi inte enighet får vi lösa på annat sätt, kanske gå till omröstning.

Det viktiga är att vi modererar mer enhetligt.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

ycc skrev:
CryingFreeman skrev:@ycc,

Jag tror att du har fel.

Finner vi inte enighet får vi lösa på annat sätt, kanske gå till omröstning.

Det viktiga är att vi modererar mer enhetligt.
Varför är det viktigt?

Det viktiga är att vi handlar som vi tycker är rätt för stunden, och står för det. I dagsläget finns det inga moderatorer vad det verkar som
vågar ta besluten eftersom reglerna i den här formen som de har nu bakbinder all form av stävjande av bråk. Istället får vi gång efter
annan trådar där man står på var sin sida av ett högt plank och försöker kasta över sina åsikter till den andra sidan.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Det som känns rätt för stunden kan vara uppåt väggarna fel och skapa ännu mer bråk om det inte görs av en moderator som är kompetent nog att bedöma situationen.

Onödigt låsta trådar skapar bara en massa problem. Låt folk prata och lätta lite på trycket så lugnar det ned sig automatiskt efter ett tag. Undertryckta aggressioner är aldrig bra och något vi får dras med jämt annars. De forum som verkar fungera bäst är såna som har högt till tak (inklusive mina egna), dvs forum där folk får prata utan att behöva hålla dagisnivå och får uppföra sig som de vuxna människor de verkligen är.

Ett forum skall återspegla livet, och livet är inte bara hövligheter och snällheter hela tiden.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Här är, bara som en parantes, de mål- och ansvarspunkter som vi röstat igenom nyligen. Det här är det som vi
har diskuterat en längre tid och även om vi inte har nått konsensus så är det det här som är våra kärnvärden
i forumet och i LoCot i stort. Jag har fetstilat några passager som jag tycker är extra viktiga:

Mål och ansvar för Ubuntu Sveriges LoCo

* Support på Ubuntu, i olika editioner och remixer och däri ingående program
* Marknadsföring av ovanstående program
* Dokumentation av dessa
* Översättning av dessa

* Styra verksamheten att finna mål som medlemmarna är villiga att arbeta mot.
* Tillse att organisationen och befattningshavarna inte blir viktigare än verksamheten och att debatter om omorganisation inte får bli viktigare eller mer framträdande än att ge support eller ägna sig åt andra konkreta Ubuntu-relaterade aktiviteter.

* Stödja medlemmar av LoCot, användare av Ubuntu och annan fri mjukvara genom att upprätthålla en effektiv plattform främst för teknisk support men även annat som gemenskapen anser vara viktigt och/eller intressant (andra projekt och inriktningar bör främst drivas på initiativ av medlemmarna, ledningsgruppen bör fokusera på support/dokumentation).
* Detta genom att driva och utveckla webbplatsen ubuntu-se.org, IRC-kanalen #ubuntu-se samt maillistan på ett aktivt och sunt sätt, uppnås genom regelbunden rekrytering till förtroendeposter och en genomgående öppen dialog inom gemenskapen.
Visst ska det vara högt i tak, men frågan är om vem som helst ska ha möjligheten att återigen älta
samma gamla trådar om moderering, organisation, omorganisation, debatter, moderering igen,
vem som sa vad när, GNU/Linux vs. Linux, Vi vill att det ska stå LINUX på framsidan, fritt vs.
proprietärt, flash vs. ogg, brunt vs. nåt annat, Gnome vs. KDE och så vidare och så vidare. Ger det
den miljö vi vill skapa för att driva Ubuntu framåt i Sverige, eller driver det bort aktiva medlemmar
till andra forum?

Att ha en genomgående öppen dialog innebär inte att tillåta vad som helst. Det innebär att vara
transparent och tillmötesgående.
Xcore

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:Visst ska det vara högt i tak, men frågan är om vem som helst ska ha möjligheten att återigen älta samma gamla trådar om moderering, organisation, omorganisation, debatter, moderering igen, vem som sa vad när, GNU/Linux vs. Linux, Vi vill att det ska stå LINUX på framsidan, fritt vs. proprietärt, flash vs. ogg, brunt vs. nåt annat, Gnome vs. KDE och så vidare och så vidare. Ger det den miljö vi vill skapa för att driva Ubuntu framåt i Sverige, eller driver det bort aktiva medlemmar till andra forum? Att ha en genomgående öppen dialog innebär inte att tillåta vad som helst. Det innebär att vara transparent och tillmötesgående.
Jag tror inte att öppenhet driver bort någon faktiskt.

En regel brukar vara att tråk trådar tar ut sig själv. Ältar man en petitess så finns sällan intresse att hålla på någon längre stund eftersom folk blir uttråkade helt enkelt. Såna trådar självdör rätt snart. Problemet med att modda för hårt är att det skapar en tryckt stämning i hela forumet och folk vet inte vad man får säga eller vad man inte får säga. Bättre då att skapa en mer avslappad diskussionsmiljö. ;)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Xcore skrev:Det som känns rätt för stunden kan vara uppåt väggarna fel och skapa ännu mer bråk ...

Onödigt låsta trådar skapar bara en massa problem. Låt folk prata och lätta lite på trycket så lugnar det ned sig automatiskt efter ett tag. Undertryckta aggressioner är aldrig bra och något vi får dras med jämt annars.
Jag håller med Xcore. En moderator får inte, på basen av vad den "tycker är rätt för stunden", förhindra andra medlemmar att diskutera det de anser viktigt. Detta förfarande kan leda till godtcyke och i värsta fall att trådar med åsikter som moderatorn inte gillar, låses.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Xcore skrev: Jag tror inte att öppenhet driver bort någon faktiskt.

En regel brukar vara att tråk trådar tar ut sig själv. Ältar man en petitess så finns sällan intresse att hålla på någon längre stund eftersom folk blir uttråkade helt enkelt. Såna trådar självdör rätt snart. Problemet med att modda för hårt är att det skapar en tryckt stämning i hela forumet och folk vet inte vad man får säga eller vad man inte får säga. Bättre då att skapa en mer avslappad diskussionsmiljö. ;)
Jag VET att öppenhet driver bort folk. Jag skulle kunna räkna upp några om du vill, men jag tror att
ni alla känner till några som gett upp på grund av det klimat som råder här. Kvar är diskussionsgräddan,
de som alltid återkommer när de känner att något ska diskuteras och vändas och vridas på, och som
inte tvekar att ge sig in ens en sekund.
ycc skrev:Jag håller med Xcore. En moderator får inte, på basen av vad den "tycker är rätt för stunden", förhindra andra medlemmar att diskutera det de anser viktigt. Detta förfarande kan leda till godtcyke och i värsta fall att trådar med åsikter som moderatorn inte gillar, låses.
Då tycker jag att vi inför ett tillägg till §9 a som stipulerar att "ständigt återkommande diskussioner kan komma att flyttas till tavlan Återkommande diskussioner."

Sen skapar vi en sån tavla. Det funkar för Ubuntuforums med över 800 000 registrerade medlemmar. Det funkar till och med bättre hos dem, varför skulle det inte funka hos oss?

Jag tycker inte att människor ska skrämmas bort på grund av en liten klicks envetna diskussionsvilja.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Att vi försöker leka präktiga och supersnälla tror jag inte är någon lösning, eftersom vi är vuxna personer med vår alldeles egen vilja och tankar.

Man skall inte ta folk för barn som inte vet deras eget bästa. Att moderera för mycket skapar bara en otrevlig och tryckt stämning. De som blir rädda för öppenhet kanske borde söka upp ett dagisforum möjligtvis om detta är lite för häftigt för dem. Vuxna människor bör få framföra sina åsikter utan att de tas bort.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

CryingFreeman skrev:Då tycker jag att vi inför ett tillägg till §9 a som stipulerar att "ständigt återkommande diskussioner kan komma att flyttas till tavlan Återkommande diskussioner."
Då är vi överens om ett förslag vi båda kan ställa oss bakom, CF. Jättebra.

Vi kör ditt tillägg enligt ovan
"ständigt återkommande diskussioner kan komma att flyttas till tavlan Återkommande diskussioner."
Och vi gör ett tillägg till 3 kap. 1 § Åtgärder b) så att de som anser regeln oklar inte behöver tveka:
b) Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. I andra fall bör trådar inte låsas annat än för administrativa ändamål såsom t.ex. arkivering. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)
Verkar ju jättebra att vi redan är överens CF. :)

EDIT:
Ändrade "pröva" till "vi båda kan ställa oss bakom".
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Ett tillägg:

Tavlan Återkommande diskussioner bör i mitt tycke dessutom vara semi-publik, alltså att man aktivt måste gå med i en grupp för att se den. Hänvisningar till de trådar som flyttats ska finnas i den tavla där tråden hade sitt ursprung. Detta för att undvika diskussioner om att någon försöker "gömma undan" trådar i den tavlan. Flyttar kan också överklagas i ett Resolution Center, vilket är en öppen eller semiöppen tavla för alla.

Exempel:
Re: Jag vill att det ska stå GNU/LINUX!

Tråden har flyttats till tavlan Återkommande Diskussioner. Denna kan du gå med i om du vill se
vad som skrivs genom att klicka här och välja gruppen Återkommande diskussioner.

Tråden återfinns nedan:
viewtopic.php?f=60&t=41486

Överklagan om flytt eller andra administrativa åtgärder kan göras i tavlan Resolution Center.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

CF, jag håller med om det du skriver i ditt tillägg. Viktigt att man inte försöker gömma något.

Jag tror också detta tillägg bör vara med:
b) Om upprepade, kraftiga överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. I andra fall bör trådar inte låsas annat än för administrativa ändamål såsom t.ex. arkivering. I första hand bör moderator försöka åtgärda regelbrott i tråden genom andra åtgärder än låsning av tråden. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)
Bara för att ingen skall försöka "tjuvlåsa" en tråd bara för att en medlem t.ex. hamnat OT ett par gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Jag vill också föra till diskussionen det som Kattskrället skrev i en annan tråd:
Kan ju bara säga vad jag anser om det hela, vilket inte har någon större impact direkt...

Men, att radera en hel tråd, kan i min bok inte vara acceptabel på någon punkt. Aldrig.

Likaså ogillar jag starkt, att poster "bortmodereras" och stoppas undan i en "soptunna". Vad vinner man på det?

Kör man då istället på CF:s modell, att gå in "tidigt" i tråden, antingen låsa den, eller förvarna att låsning är på G, så vet alla per automatik att nu gäller det att hålla sig i skinnet.
Håller de sig inte i skinnet, ja då blir tråden låst. Kommentaren som moderatorn avger ska givetvis vara vänlig men bestämd oavsett på vilket sätt moderatorn ämnar agera.

Vem blir den skyldige?

Ja inte faan blir det moderatorn, utan det blir det klantarsel som inte kunde hålla sig i skinnet utan lät tungan fladdra mer än nödvändigt som medlemmarna kommer utse som boven i dramat.

I långa loppet så "lär" sig medlemmarna vad som är acceptabelt och vad som icke är det. Mao, forumet kommer ta en annan ton i sina trådar och poster per automatik...

Banningar lär inte behövas då trådarna kommer låsas avsevärt mycket tidigare än dagsläget då trådarna inte "hinner" spåra ur på samma sätt som är fallet idag.

Med det sagt så måste ju givetvis kritik tillåtas framföras, oavsett vem i hierarkin den är ämnad för. Så länge det är konstruktiv kritik som framförs på ett vettigt sätt. Den som bara gapar och skriker utan att egentligen ha nåt vettigt att tillföra göre sig icke besvär....tråd låst.
(min emfas)

Detta innebär givetvis inte att förbjuda åsikter. Bara omforma sättet de framförs på.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Istället för att leka dagis, är det inte bättre att vi postar ärligt? Dvs framför våra åsikter med ett vardagligt vuxenspråk? Varför sitta och låtsas att vara något vi inte är? Ärlighet håller längst, som Rune K's signatur säger. Att sitta och vara tillgjord skapar aldrig en bra atmosfär.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Xcore skrev:Istället för att leka dagis, är det inte bättre att vi postar ärligt? Dvs framför våra åsikter med ett vardagligt vuxenspråk? Varför sitta och låtsas att vara något vi inte är? Ärlighet håller längst, som Rune K's signatur säger. Att sitta och vara tillgjord skapar aldrig en bra atmosfär.
Så om jag känner att näe, jag orkar inte sitta här och låtsas, jag vill be dig dra åt helvete, då ska jag göra det? Eller varför inte kalla alla för öknamn, det piggar alltid upp.

Hur tycker du att det rimmar med Code of Conduct? Civil, respectful och allt det där, du vet.
Xcore

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:
Xcore skrev:Istället för att leka dagis, är det inte bättre att vi postar ärligt? Dvs framför våra åsikter med ett vardagligt vuxenspråk? Varför sitta och låtsas att vara något vi inte är? Ärlighet håller längst, som Rune K's signatur säger. Att sitta och vara tillgjord skapar aldrig en bra atmosfär.
Så om jag känner att näe, jag orkar inte sitta här och låtsas, jag vill be dig dra åt helvete, då ska jag göra det? Eller varför inte kalla alla för öknamn, det piggar alltid upp.

Hur tycker du att det rimmar med Code of Conduct? Civil, respectful och allt det där, du vet.
Låt mig säga så här CF. Hellre en "ärlig åsikt" än något hycklande som inte är sant. :)

Det ger både respekt och pluspoäng hos mig.

Däremot bör man se mer allvarligt på "oprovocerade" personangrepp. Dvs, någon går in och kallar en annan för totalidiot, utan att denne har gjort något.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

För att leka paragrafryttare, vill jag påpeka att det finns fler forumregler än
2 kap. Särskilda regler
9 § Diskussioner välkomnas
a) Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas. Diskussioner kan t.ex. inte förklaras vara avslutade eller ske vid olämplig tidpunkt. Vill medlemmar diskutera ett ämne skall tillfälle till detta ges.
Det är de här >
1 kap. Allmänna regler
1 § Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
2 § Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
3 § Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.
4 § Tillämpa netikett.
I mitt tycke är det dom absolut viktigaste reglerna!

Jag är tveksam till ycc's resonemang när han plockar ut endast en specialregel för att förklara "krig" mot att låsa trådar.
Själv ser jag hellre att man låser en tråd i ett tidigt skede än att man låter den urarta för att sedan varna/bannlysa någon medlem.
Det är väl ingen som vinner på det?
Dessutom tror jag att många nykomlingar skräms bort av alla oändliga diskussioner.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

@Rune.K:
+1

Jag drar mig ur diskussionen nu eftersom jag sagt det jag vill säga och jag tror heller inte att
alla deltagare i tråden kommer att komma överens om hur vi ska göra.

Så, ha en trevlig ändlös-diskussions-måndag. :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"