Problem med grafikkortsdrivrutiner (ATI) i Ubuntu 9.04

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
LibraryLad
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Problem med grafikkortsdrivrutiner (ATI) i Ubuntu 9.04

Inlägg av LibraryLad »

Hej, det är min första post så ha lite överseende (och jag har försökt söka efter lösningar men inte hittat något som hjälpt)) plz :)

Jag har stooora problem att få drivrutiner till mitt ATI Radeon HD 4850 kort att funka i Ubuntu (och jag har 2 skärmar kopplade till datorn). Ok, jag har än så länge "bara" jobbat med de proprietära drivrutinerna, men hur jag än gör så blir nånting konstigt, Jag har testat installerat dem genom att ladda ner dem från ATis hemsida och jag har testat från "Hardware Drivers".

Första gången så blev bägge skärmarna mirrored och den högra skärmen hade svarta kanter runt skrivbordet (den är större än vänstra skärmen). Det gick absolut inte att ändra dessa inställningar även efter jag ändrat dem och startat om datorn ett flertal gånger + Ubuntu kände inte igen skärmarna - något den gjorde tidigare. Detta är det mest uppenbara, lade inte märke till något mer. Detta hände när jag installerade genom att hämta drivrutinerna från ATIs hemsida.

Andra gången så installerade jag från "Hardware Deivers" och det gick smärtfritt tills jag startade om datorn. Allt gick långsamt som tusan och det gick knappt att göra något och jag ska nämna att vänsta skärmen flimrade.

Kan någon hjälpa mig? Är det någor jag missat eller har jag bara väldigt mycket otur? Märkte nyss när jag kollade igenom Add/remove att det finns något som heter "ATI binary X.Org driver" och " ATI Catalyst Control Center" - är detta något som jag skulle ha haft från början för att slippa dessa problem?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med grafikkortsdrivrutiner (ATI) i Ubuntu 9.04

Inlägg av Cadryc »

Har du testat utan att installera några drivrutiner? Då används de öppna drivrutinerna för ATIs kort, de funkar bättre i vissa avseenden men det kanske bara gäller äldre grafikkort. Tyvärr är ATIs proprietära drivrutin inte speciellt bra än, men den utvecklas och det kommer en ny version varje månad. Även den öppna drivrutinen utvecklas och framtiden ser ljus ut, men för tillfället är det si och så :-/

Annars har du nog bäst chans att lyckas har du med drivrutinerna du laddar ner direkt från ATI eftersom de är nyast. Inaktivera först drivrutinen i "Hardware drivers". Använd sen ATI Catalyst Control Center för att ställa in skärmarna, det låter som att du använt System → Inställningar → Skärm, när man använder den proprietära drivrutinen så brukar tillverkarens egna program funka bättre.

ATI Catalyst Control Centre installeras automatiskt med drivrutinen från ATIs sida, den hamnar nånstans under Program, under Tillbehör om jag minns rätt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
LibraryLad

Inlägg av LibraryLad »

Ok, tack! Just nu har jag inga drivrutiner alls installerade annat än grundinställningarna från Ubuntu, typ. Ska ge det ett till försök med ATIs proprietära drivrutin. Jag hoppas att det går smidigare denna gång ;)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Jag tycker också att du ska testa dem öppna, vet dock ej om jag nånsin har haft dem som standard?

https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
LibraryLad

Inlägg av LibraryLad »

Rasmus skrev:Jag tycker också att du ska testa dem öppna, vet dock ej om jag nånsin har haft dem som standard?

https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Jag har kollat igenom detta tidigare men som jag förstod så kunde inte jag göra efter det sättet. Hittade inte den "serie" som mitt kort har, som jag tror var liknande rv7**.

Men hur som helst, nu har jag installerat ATIs proprietära drivrutiner men jag kan varken ställa in att jag har 2 skärmar (som ska arbeta som en) eller vilken som är till vänster resp. höger. Men jag tror jag är på väg mot rätt lösning, det finns folk som menar att "fglrx" har något att göra med mitt problem.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Jag har ett 4850 (serie r700, samma som du alltså) och har aldrig haft några problem över huvud taget.
LibraryLad

Inlägg av LibraryLad »

Rasmus skrev:Jag har ett 4850 (serie r700, samma som du alltså) och har aldrig haft några problem över huvud taget.
Det är som sagt den jag har (ATI Radeon HD 4850). Får nog ta och testa det om jag inte blir klok på ATIs drivrutiner (något som verkar stämma)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Okej om du är intresserad kör jag två skärmar med denna xorg (öppna drivare då)

Kod: Markera allt

Section "Monitor"
    Identifier  "Monitor0"
    Option      "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "Monitor1"
    Option      "DPMS"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "Radeon0"
        Driver          "ati"
        BusID           "PCI:1:0:0"
        Screen		0
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "Radeon1"
        Driver          "ati"
        BusID           "PCI:1:0:0"
        Screen		1
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Screen0"
    Device      "Radeon0"
    Monitor     "Monitor0"
    DefaultDepth 24
    Subsection "Display"
        Depth       24
        Modes       "1680x1050" "1024x768"
    EndSubsection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Screen1"
    Device      "Radeon1"
    Monitor     "Monitor1"
    DefaultDepth 24
    Subsection "Display"
        Depth       24
        Modes      "1280x1024" "1024x768"
    EndSubsection
EndSection

Section "DRI"
        Mode 0666
EndSection

Section "Extensions"
        Option "Composite" "Enable"
EndSection

Section "ServerLayout"
    Identifier  "Dual-Monitor"
    Screen 0    "Screen0" LeftOf "Screen1"
    Screen 1    "Screen1" 0 0
EndSection
EDIT: Du lär ju behöva ändra upplösning och så, men filen är väldigt generell och borde funka på dem flesta skärmar/grafikkort

EDIT2: Kan nämna en konstig bugg också, om du drar musen till den andra skärmen "fastnar" den på den du drar den ifrån.
LibraryLad

Inlägg av LibraryLad »

Nope, jag blev verkligen inte klok på ATIs proprietära drivrutin, nu är jag bara trött. Har hållit på i 2 dagar att få några drivrutiner över huvudtaget att funka men det blir inte rätt någonstans. Börjar bli j-igt less som ni kanske förstår :P

Ska nog ge upp idag och hoppas att jag har mer ork imorgon.

Btw Jag ska först testa det där med 2 skärmar, sedan om någon kanske har en enklare guide till att fixa open source drivrutiner så skulle jag vara tacksam. Har svårt att se hur man ska kontrollera och veta vad man gör när jag kollar i guiden, kanske det löser sig när jag väl ska följa den men jag tar inga risker ;)

Edit: Det fungerar, iaf ser ut som det ska, när jag inte har några som helst drivrutiner installerade. Jag känner att jag nog kommer att låta datorn återgå till detta tillstånd förr eller senare om jag inte får drivrutinerna att funka som jag vill (eller nära nog).
LibraryLad

Inlägg av LibraryLad »

Fortsatte idag med ATIs drivrutiner och det gick dåligt än en gång, men när jag startade om datorn verkade det mesta funka. Visst skärmarna var uppdelade var för sig, men allt syntes.

Men när jag väl försökte ställa in att man kan flytta fönster mellan skärmarna (vet inte vad ATI kallar det) så gick allt åt h-e. När jag startade om datorn så hände inget annat än skärmarna blev svart. Då startade jag recovery mode och använde mig utav xfix och igen startade om Ubuntu - så hände inget annat än en svart skärm och en vit skärm.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Ta bort xorg.conf
Om inte det hjälper får du avinstallera ati drivarna
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det är proprietära drivarna ni mocklar med nu va? Om det skiter sig så starta i recovery mode, välj Drop to root shell (eller liknande) så kommer du in i en konsoll och kan skriva kommandon, skriv

aticonfig --initial -f
skriv sen

reboot
så startar datorn om.

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Min lösning med dubbla skärmar var att gå tillbaka till Ubuntu 8.10.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
petroleum
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av petroleum »

Jag har ett 4850 också - dock inte dubbla skärmar .. jag har bara problem med ATI´s olika drivers .. utan dom så funkar allt hyffsat .. med dom så hackar filmer & fönster - drar jag upp en film i helskärm hänger sig datorn. Hade liknande under Ubuntu 8.10 men det har fasen blivit värre - jag måste bara svära: jag är sä djävla less på ATI kort under GNU/Linux !
Användarvisningsbild
petroleum

Inlägg av petroleum »

Jag måste fråga .. kommer mina problem att försvinna om jag köper ett NVIDIA .. 9800 el Geforce GTS 250 ?
Sabbath

Inlägg av Sabbath »

När man ändå är inne på ämnet:

Jag sitter också med Radeon HD4850 och följer guiden för ATI's egna drivrutiner (dock Ubuntu's egna guide). https://help.ubuntu.com/community/Binar ... 20(Jaunty)

Jag har aktiverat drivrutinerna, det var inga problem. Det första kommandot man skriver in är inte heller något problem men det andra får svaret att mappen inte finns:

sudo insmod /lib/modules/`uname -r`/volatile/fglrx.ko
insmod: can't read '/lib/modules/2.6.28-13-generic/volatile/fglrx.ko': No such file or directory
Vad gör jag nu, vad är det för mapp den tycker sig sakna?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

@petroleum, jag vet inte exakt vad om gäller med just de två korten, men mitt gamla Geforce 7900 funkar bra, Compiz flyter väldigt bra med flera vidofönster igång (mer än vad mitt nya ATI 4870 i bokhyllan klarar, faktum är att farsans Geforce 3 Ti 200 klarar detta mycket bättre än ATI 4870). Och om jag minns rätt så är det version 180 av nvidias drivare jag har och jag tror det är samma version för alla nyare kort (vågar dock inte svära på det)
Dubbla skärmar har jag inte testat, men med syrrans laptop (nån integrerad nvidia) så funkar det fint.

Som sagt, Nvidia har i dagsläget bättre drivrutiner, och såg att Inet har ett parti GTS 250 för en tusenlapp nu. Men själv så räknar jag med att drivrutinerna till ATIs kort kommer bli mycket bättre, förhoppningsvis inom ett halvår - ett år, då stoppar jag in mitt 4870 igen.

@ Sabbath, har du prövat

sudo sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
(ändra till rätt filnamn, dvs versionsnumret) Det funkade för mig med flera drivrutiner direkt fån ATIs sida

Förresten, du har väl inte aktiverat drivrutinerna i System → Administration → Hårdvarudrivrutiner ?
Senast redigerad av 2 Cadryc, redigerad totalt 12 gång.

Sabbath

Inlägg av Sabbath »

Ska testa med drivrutinerna från hemsidan och jo, jag har aktiverat dem dock har jag inte startat om datorn än (jag vill undvika text-baserat läge, det är så svårt att läsa forum då :)).

Edit: Det löste det hela (det jag drog från hemsidan alltså), thx.
Användarvisningsbild
petroleum

Inlägg av petroleum »

Tack för svar..

Har kört NVIDIA tidigare ( 6600 GTX ) hoppade sedan till ATI 4850 - visst det går fin under Windoze ( Jag dual bootar för jag kan inte sluta spela ;) ) men nu har jag lessnat..

Under alla år har ATI´s drivers varit riktigt dåliga .. så nu blir det tillbaka till NVIDIA, så jag kan njuta i både gnu/linux & windoze.

Jag beställer denna
http://www.leadtek.com/eng/3d_graphic/o ... nameid=485

http://www.datorbutiken.com/default.asp ... ct=5408346 1440 kr
LibraryLad

Inlägg av LibraryLad »

Ursäkta att jag inte svarat eller sagt något i tråden på länge men jag blev bara less efter alla problem, men nu är jag tillbaka.

Cadryc: Tack så mycket! Det funkade med det kommandot att återgå till det "normala".

Jag får väl inse att det inte kommer att fungera som jag vill och vänta tills nästa dator (som kommer ha Nvidia istället för ATI). Så jag tackar för all hjälp jag fått och jag önskar er andra som har problem - lycka till.
Skriv svar

Återgå till "Bild"