Windows installationsskivor vägrar boota

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Windows installationsskivor vägrar boota

Inlägg av xtr3m3 »

Håller på och ska installera windows xp åt en jag känner. Men datorn vägrar boota från skivorna. Har testat xp, vista och windows 7. Kommer inte upp nått meddelande alls som frågar om jag vill köra skivan.

Testade att köra in ubuntu-skivan och det var inga problem alls. Den bootade och installerade som vanligt.
Det är inga fel på skivorna heller då jag nyligen andvänt dom för att installera andra datorer.

Har dock märkt en sak. Ubuntu vill inte montera skivan när man stoppar i den för det står nått om skrivskydd m.m.
I min dator monterar den utan problem (kör ubuntu 9,04 precis som på den andra datorn).

Kan det vara nått med dvd-spelaren? Då borde den väl inte kunnat boota ubuntu-skivan eller?
Har även funderat på om det är nått med moderkortet som kräver att man använder sig av startdisketter.

Laddade ner en windows 98 startdiskett från bootdisk. Det roliga är bara att när jag försöker föra över filerna till disketten så står det att Det finns 1,4 MB tillgängligt, men 1,4 MB krävs.
Måste vara det lustigaste meddelande jag varit med om ;D

*EDIT*

Fick en av Xp-skivorna att boota efter att ha satt jumpern på master istället för slave. Dock så är det en engelsk xp. Dom andra vägrar fortfarande att boota.
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Windows installationsskivor vägrar boota

Inlägg av vulfgar »

Jag har råkat ut för liknande problem för ett par år sedan, men har tyvärr varken lösning eller förklaring. I mitt fall var det en dator som det tidigare varit XP på, alltså inget linux. När jag sedan installerat ubuntu så gick det däremot att installera XP också och jag ändrade sedan i grub så att XP startade som första alternativ.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows installationsskivor vägrar boota

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Trodde det var en engelsk skiva eftersom jag skrivit dit det på den men det visade sig vara en svensk :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"