Får inte igång VLC [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nierw

Får inte igång VLC [LÖST]

Inlägg av nierw »

Efter uppgradering till 8.10 så får jag inte igång VLC spelaren. Når jag försöker får jag detta meddelande "Kunde inte hitta wxvlc". Försöker installera med wxvlc med Synaptic men den hittar inte wxvlc. Har googlat på wxvlc och gjort installation av programmet, men det fungerar inte ändå. Tacksam för hjälp.
mvh/nierw
Senast redigerad av 1 nierw, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Får inte igång VLC

Inlägg av CryingFreeman »

Har du testat att exempelvis köra det via <Alt>+<F2> och bara skriva

Kod: Markera allt

vlc
?
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

varför söker du på wxvlc i synaptic istället för bara vlc ?
nierw

Inlägg av nierw »

Det fungerar med Alt+F2 Jag har installerat vlc med synaptic, men eftersom det inte fungerade letade jag vidare.
mvh/nierw
Användarvisningsbild
CryingFreeman

nierw skrev:Det fungerar med Alt+F2 Jag har installerat vlc med synaptic, men eftersom det inte fungerade letade jag vidare.
mvh/nierw
Gå då in på System -> Inställningar -> Huvudmeny och leta upp Mediaspelaren VLC under Ljud och Video, ta egenskaper på den och ändra innehållet i Kommando till

Kod: Markera allt

vlc %f
så lär du få igång det från menyn också.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

nierw skrev:Efter uppgradering till 8.10 så får jag inte igång VLC spelaren. Når jag försöker får jag detta meddelande "Kunde inte hitta wxvlc". Försöker installera med wxvlc med Synaptic men den hittar inte wxvlc. Har googlat på wxvlc och gjort installation av programmet, men det fungerar inte ändå. Tacksam för hjälp.
mvh/nierw
Vilken version av VLC har du installerad nu? wxvlc finns inte längre efter version 0.9.x eftersom man ersatt wxwidgets med QT4 istället som standard.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
nierw

Inlägg av nierw »

Det står så redan, och det fungerar. Men problemet är att tidigare kunde jag gå in i en mapp och höger klicka på filen och starta med vlc "ts" fil. En annan fråga, hur gör man för att klippa in ett tidigare svar?
mvh/nierw
Användarvisningsbild
CryingFreeman

nierw skrev:Det står så redan, och det fungerar. Men problemet är att tidigare kunde jag gå in i en mapp och höger klicka på filen och starta med vlc "ts" fil. En annan fråga, hur gör man för att klippa in ett tidigare svar?
mvh/nierw
Du letar efter en liten knapp som det står "citera" på, som bör finnas i meddelandets ruta högst upp till höger.

Prova att gå in i filhanteraren (Hem, exempelvis) och högerklicka på en sån fil du vill öppna, välj Egenskaper och fliken Öppna med.
Där kan du först och främst ta bort den VLC-instans som är förvald (antar jag) och sen trycker du på Lägg till och väljer VLC från den listan.

Då tror jag att det skulle kunna funka. :)
nierw

Inlägg av nierw »

Det är då det kommer upp" kunde inte hitta wxvlc"
mvh/nierw
Ps
Det finns flera vlc spelare på listan. kan man rensa den?
Ds
Användarvisningsbild
CryingFreeman

nierw skrev:Det är då det kommer upp" kunde inte hitta wxvlc"
mvh/nierw
Ps
Det finns flera vlc spelare på listan. kan man rensa den?
Ds
Som sagt:
Prova att gå in i filhanteraren (Hem, exempelvis) och högerklicka på en sån fil du vill öppna, välj Egenskaper [längst ned i menyn] och [i det fönster som kommer upp] fliken Öppna med.
Där kan du välja mellan Lägg till, Ta bort eller Återställ. :)

Ser du inte dessa alternativ är du på fel ställe, och då provar du instruktionen från början igen. ;D
nierw

Inlägg av nierw »

Ser du inte dessa alternativ är du på fel ställe, och då provar du instruktionen från början igen. ;D[/quote]

Om jag öppnar egenskaper så dyker det upp olika flikar rättigheter, emblem och öppna med. Där kan jag inte välja vlc, fö rdå kommer felmeddelandet upp. Det går inte att välja vlc.
mvh/nierw
Användarvisningsbild
CryingFreeman

nierw skrev: Om jag öppnar egenskaper så dyker det upp olika flikar rättigheter, emblem och öppna med. Där kan jag inte välja vlc, fö rdå kommer felmeddelandet upp. Det går inte att välja vlc.
mvh/nierw
Prova då Lägg till och försök att hitta VLC i den lista som kommer upp i ett nytt fönster. Du kommer då att få (ytterligare) en VLC att välja på i Öppna med. Välj den istället.

Kan du inte trycka på Ta bort på den felaktiga VLC heller?
nierw

Inlägg av nierw »

Äntligen. Trodde att jag hade testat all vlc som dök upp, men hittade en och nu fungerar det. Tusen tack :) CryingFreeman :
)mvh/nierw
Användarvisningsbild
CryingFreeman

nierw skrev:Äntligen. Trodde att jag hade testat all vlc som dök upp, men hittade en och nu fungerar det. Tusen tack :) CryingFreeman :
)mvh/nierw
Varsågod. Sätt gärna tråden som LÖST: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=30369

Kom ihåg att redigera första inlägget i tråden, inte sista.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"