Automatiskt "starta" och "stänga av" Ubuntu Server?
Automatiskt "starta" och "stänga av" Ubuntu Server?
Jag har en server som är tänkt att köra ett par skript säg två-tre ggr per dygn. Jag tycker det verkar onödigt att ha servern igång 24h om dygnet när servern i praktiken bara behöver gå i 2-3 per dygn. Går det på något smart sätt att schemalägga servern så att servern tex startar upp kl 8:00 och sedan stänger ner sig kl 9:00 för att återigen starta kl 15:00 och stänga ner kl 16:00? Jag känner till WOL, men tycker att det verkar onödigt att behöva väcka servern från en annan dator via nätverk. Går det inte att "autostarta" en servern frö att köra ett par skript och sedan låta servern "vila" mellan varven?
Vad säger ni om det här?
Vad säger ni om det här?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Automatiskt "starta" och "stänga av" Ubuntu Server?
Kolla i BIOS om du har någon möjlighet att starta datorn vid klockslag.
Japp, ska göra det. Kommer tillbaka när jag har haft möjlighet att kontrollera saken.KiviE skrev:Kolla i BIOS om du har någon möjlighet att starta datorn vid klockslag.
Ok, nu har jag kollat. Jag kontrollerade BIOS-inställningarna på en av två datorer som kan komma ifråga. Den andra datorn är inte hel så den kan jag inte kontrollera BIOS på. Hur som helst, den första datorn har under Power Managment Setup lite intressanta inställningar. Bland annat en som heter Resume by Alarm. Det går att ställa vilken dag i månaden 0-31 och sedan en tid. Då startar datorn mycket riktigt på vald datum och tid, problemet är att det går bara att ställa in en datum och en tid. Jag vill ju att datorn ska starta varje dag vissa tidet, typ kl 8:00 och kl 12:00. Det verkar inte gå att ställa in i Resume by Alarm. Jag testade datum 0, men då startade datorn inte alls. Vej ej vad datum 0 betyder. Det finns ju redan en inställning för disable/enable.
Därtill finns det en drös andra inställningar i BIOS. Resume On PCI Event, Resume On Ring, Resume On LAN. Dessutom finns det någonting som heter ACPI Function och ACPI Suspend Type, vilket jag inte riktigt vet vad det är.
Vad säger ni, ser det ut att gå datorn att autostarta mer en en gång per dygn eller iaf varje dag vid en viss tid (men helst vid flera olika tider varje dag), månadens alla dagar?
Update:
Jag kollade även BIOS på min stationära dator och där ser jag att Resume by Alarm går att ställa in på "Everyday". Så jag antar att det kanske inte går på min andra dator.
En annan fråga är ju om det går att köra WOL utan att man behöver skriva in lösenord på datorn man väcker upp? Det går att bara väcka en dator med WOL utan password eller måste man ansluta via ssh eller så? Annars går det ju att gå en omväg och låta min andra dator (som har everyday-funktion) autostarta och sedan mha WOL väcka "server-datorn" för att sedan själv stänga av sig igen när "servern" är vaken?
Därtill finns det en drös andra inställningar i BIOS. Resume On PCI Event, Resume On Ring, Resume On LAN. Dessutom finns det någonting som heter ACPI Function och ACPI Suspend Type, vilket jag inte riktigt vet vad det är.
Vad säger ni, ser det ut att gå datorn att autostarta mer en en gång per dygn eller iaf varje dag vid en viss tid (men helst vid flera olika tider varje dag), månadens alla dagar?
Update:
Jag kollade även BIOS på min stationära dator och där ser jag att Resume by Alarm går att ställa in på "Everyday". Så jag antar att det kanske inte går på min andra dator.
En annan fråga är ju om det går att köra WOL utan att man behöver skriva in lösenord på datorn man väcker upp? Det går att bara väcka en dator med WOL utan password eller måste man ansluta via ssh eller så? Annars går det ju att gå en omväg och låta min andra dator (som har everyday-funktion) autostarta och sedan mha WOL väcka "server-datorn" för att sedan själv stänga av sig igen när "servern" är vaken?
Ok, jag har hittat ett program som heter rtcwake. Problemet är att jag får det inte att fungera ordentligt. Jag kör med: sudo rtcwake -s 120, men även om jag säger 120 sek så startar inte rtcwake så som det ska. Jag får upp det här i Terminalen direkt efter att jag tryckt Enter: rtcwake: wakeup from "standby" using /dev/rtc0 at Sun Jul 12 22:02:10 2009
Tiden stämmer inte alls och framförallt, varför går inte datorn in i standby-läge öht?
Om jag får det här att fungera så hade ju det varit suveränt att kombinera med ett cron job för att servern ska autostarta vissa tider och stänga ner sig mellan varven.
Tiden stämmer inte alls och framförallt, varför går inte datorn in i standby-läge öht?
Om jag får det här att fungera så hade ju det varit suveränt att kombinera med ett cron job för att servern ska autostarta vissa tider och stänga ner sig mellan varven.
Nu har jag testat att köra: sudo rtcwake -s 60 -m mem och även sudo rtcwake -s 60 -m disk. Problemet är att vid mem startar inte skrivbordet öht och vid disk så står Ubuntu och tuggar när progressbaren syns när systemet startar. Default option som är -m standby gör inget öht. Det verkar inte som om rtcwake fungerar som det ska?
Update:
Problemet är att när jag kör: sudo rtcwake -m standby -s 120 så får jag svaret: rtcwake: wakeup from "standby" using /dev/rtc0 at Mon Jul 13 07:51:49 2009 i Terminalen. Det verkar ju som om rtcwake väcker datorn direkt? Varför? Och varför fungerar inte rtcwake -m mem -s 120 eller rtcwake -m disk -s 120 som dom ska?
Jag har även försökt med programmet nvram-wakeup men det svarar att mitt moderkort inte stöds av programmet.
Update:
Problemet är att när jag kör: sudo rtcwake -m standby -s 120 så får jag svaret: rtcwake: wakeup from "standby" using /dev/rtc0 at Mon Jul 13 07:51:49 2009 i Terminalen. Det verkar ju som om rtcwake väcker datorn direkt? Varför? Och varför fungerar inte rtcwake -m mem -s 120 eller rtcwake -m disk -s 120 som dom ska?
Jag har även försökt med programmet nvram-wakeup men det svarar att mitt moderkort inte stöds av programmet.
Hm, jag misstänker BIOS. Jag testade att ändra under ACPI i BIOS från S3 till S1 och nu fungerar sudo rtcwake -s 120 utan problem. Det som är konstigt är att när jag kör kommandot så är skärmen hela tiden på! Jag ser alltså hela tiden Ubuntus skrivbord och efter 120 sek (eller när jag rör på musen) så startar datorn upp igen och det står att rtcwake har startat upp datorn. Varför går inte skärmen in i viloläge när jag kör kommandot sudo rtcwake -s 120 med ACPI satt till S1 i BIOS, medan när ACPI är satt till S3 i BIOS så fungerar inte rtcwake -s 120 utan datorn vaknar en bråkdel av en sekund efter att jag kört kommandot? Det känns som om det är något knepigt med hur Skrivbordet/grafiken i Ubuntu hanteras av BIOS+rtcwake, men jag vet inte...
Vad är det som händer egentligen?
Vad är det som händer egentligen?
Jag fortsätter prata med mig själv då i brist på hjälp.
Nu har jag iaf testat att installera Ubuntu Sever 9.04 på en annan dator och efter att ha laborerat lite med ACPI S1 och S3 så fick jag sudo rtcwake -s 120 -m mem att fungera på server-datorn. Däremot fungerar inte sudo rtcwake -s 120 -m standby eller sudo rtcwake -s 120 -m disk. Varför vet jag inte, men kanske hänger det samman med problemen jag har att få rtcwake att fungera på min desktop-dator? Helt klart så började sudo rtcwake -s 120 -m mem att fungera på server-datorn (men inte på desktop-datorn) efter att jag ändrat från S1 till S3 under ACPI i Power Management i BIOS. Problemen är ändå likartade, dels vägrar rtcwake att stänga ner datorn öht på båda datorerna jag har testat sudo rtcwake -s 120. Däremot fungerar sudo rtcwake -s 120 -m disk på båda, men problemen uppstår vid omstart. Samma problem tycker jag, Ubuntu hänger sig vid uppstarten, när Ubuntu laddar in med progress-baren i Ubuntu desktop och under det att all text rullar förbi på server-versionen. Är det något fel på rtcwake? Det är ju lite märkligt med samma typ av strul på två helt olika datorer.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Vad är det h*n håller på med när den hänger sig?
Fråga mig inte, den står bara still, inget händer och efter en bra stund stänger jag av och startar om manuellt.
- Rasmus
i grub så kan du trycka "e" där väljer du sedan raden som innehåller "kernel". På den tar du bort splash (står nära slutet) och trycker enter, sedan b.ubot skrev:Fråga mig inte, den står bara still, inget händer och efter en bra stund stänger jag av och startar om manuellt.
Ok, men i Ubuntu Server finns ju ingen splash och där står bara datorn och tuggar, inget händer? Det står att den "läser" från en sökväg, men sedan händer inget.Rasmus skrev:i grub så kan du trycka "e" där väljer du sedan raden som innehåller "kernel". På den tar du bort splash (står nära slutet) och trycker enter, sedan b.ubot skrev:Fråga mig inte, den står bara still, inget händer och efter en bra stund stänger jag av och startar om manuellt.
- Rasmus
vad för sökväg? Observera att jag inte kan något om rtcwake, jag försöker bara få fram lite information.ubot skrev:Ok, men i Ubuntu Server finns ju ingen splash och där står bara datorn och tuggar, inget händer? Det står att den "läser" från en sökväg, men sedan händer inget.Rasmus skrev:i grub så kan du trycka "e" där väljer du sedan raden som innehåller "kernel". På den tar du bort splash (står nära slutet) och trycker enter, sedan b.ubot skrev:Fråga mig inte, den står bara still, inget händer och efter en bra stund stänger jag av och startar om manuellt.
Jag minns inte, det var en lång sökväg. Jag misstänker att det var sökvägen till utrymmet där rtcwake soparat inställningar när jag körde rtcwake -s 120 -m disk, där -m disk står för att inställningarna ska sparas till disk vid suspend.Rasmus skrev:vad för sökväg? Observera att jag inte kan något om rtcwake, jag försöker bara få fram lite information.ubot skrev:Ok, men i Ubuntu Server finns ju ingen splash och där står bara datorn och tuggar, inget händer? Det står att den "läser" från en sökväg, men sedan händer inget.Rasmus skrev:i grub så kan du trycka "e" där väljer du sedan raden som innehåller "kernel". På den tar du bort splash (står nära slutet) och trycker enter, sedan b.ubot skrev:Fråga mig inte, den står bara still, inget händer och efter en bra stund stänger jag av och startar om manuellt.