Jag har fått några signaler om att vi brister lite i kommunikationen mellan vanliga medlemmar och
moderatorer. Det är inte alltid enkelt att arbeta som moderator, speciellt inte i det klimat som vi
haft under det senaste halvåret. Men vi måste också se till att kommunikationen mellan
administrationen och medlemmarna är transparent och överblickbar.
Ubuntuforums.org har en bra lösning som verkar fungera fint hos dem och det är deras
Resolution Center
där vanliga medlemmar får ifrågasätta tagna beslut och där den ansvarige moderatorn får stå till
svars för varför h*n agerade som h*n gjorde.
Jag tror att det skulle fungera bra hos oss.
Semipublikt Resolution Center
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Grön Göling
- Städsegrön
Re: Semipublikt Resolution Center
Mmmm....varför inte!
Det kan vara värt ett försök.
Det kan vara värt ett försök.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Bra ide. Det där med att skicka pm om man är missnöjd funkar inte, och en offentlig klagomålslåda gör att man slipper ifrån upplevelsen
att problem myglas bort.
att problem myglas bort.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
- CryingFreeman
Jag är inte helt säker på hur phpBB3 funkar i det här avseendet, men går det att fixa så att även
bannade medlemmar har skrivrättigheter i en forumdel? För det skulle underlätta om även sådana
hade någonstans att driva sina "fall".
Om nu inte det är möjligt, skulle man kunna fixa till en grupp "Bannad", som inte har rättigheter
någon annanstans än i just den delen, och lägga till den gruppen till bannade medlemmar? Jag har
aldrig varit tvungen att banna någon, så jag har inte kollat möjligheterna till detta, och om i så
fall denna gruppen kan "slå ut" alla andra rättigheter, t ex genom att sätta den som primär grupp.
bannade medlemmar har skrivrättigheter i en forumdel? För det skulle underlätta om även sådana
hade någonstans att driva sina "fall".

Om nu inte det är möjligt, skulle man kunna fixa till en grupp "Bannad", som inte har rättigheter
någon annanstans än i just den delen, och lägga till den gruppen till bannade medlemmar? Jag har
aldrig varit tvungen att banna någon, så jag har inte kollat möjligheterna till detta, och om i så
fall denna gruppen kan "slå ut" alla andra rättigheter, t ex genom att sätta den som primär grupp.
Observera att det alltid är en admin som beslutar dvs Matthew, bapoumpa eller bodhi
Moderatorn förklarar bara sitt agerande samt länkar. Har ingen som helst beslutsrätt, hela avgörandet ligger
på en admin, är man sedan inte nöjd så finns forum council
Bemödar man sig
att läsa UF-s regler så är då regelboken gemensam för användare/moderatorer.
http://ubuntuforums.org/index.php?page=policy
Slutligen har U-F underforum dit återkommande "tjötnissars" gnölande förpassas.........
Moderatorn förklarar bara sitt agerande samt länkar. Har ingen som helst beslutsrätt, hela avgörandet ligger
på en admin, är man sedan inte nöjd så finns forum council
Bemödar man sig

http://ubuntuforums.org/index.php?page=policy
Slutligen har U-F underforum dit återkommande "tjötnissars" gnölande förpassas.........

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
En bra ide! Helt klart värd att spinna vidare på.
Mycket bra idé!
Jag tror att vi skulle slippa väldigt många "bråktrådar", som ofta handlar om att en admin/mod kanske missbedömt något.
Då är det bra om alla kan läsa en dialog mellan "bråkstakaren" och moderatorkåren.
Jag tror att vi skulle slippa väldigt många "bråktrådar", som ofta handlar om att en admin/mod kanske missbedömt något.
Då är det bra om alla kan läsa en dialog mellan "bråkstakaren" och moderatorkåren.