Kdenlive och wmv

Problem med att spela musik, film osv.
Yelles
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Kdenlive och wmv

Inlägg av Yelles »

Hej,

Har precis installerat Kdenlive, tänkte nämligen lära mig lite videoredigering. Dock så har jag importerat filmerna tidigare på min gamla win burk och är i wmv format vilket Kdenlive inte tyckte helt om, ljudet spelas upp men endast en vit skärm, är detta något man kan fixa i programmet eller måste jag konvertera om filerna i något annat format?

Tack!
Datorn: P-4 HT 3,4 ghz, 2 gb, 250gb*3 sata, geforce 8800 gts 512 mb - Win Vista
Servern: P-D q-core 2,6 ghz 1066 fsb, 4 gb, 2x500 sata - Ubuntu 8,04
Bärbara: P-Dual core 2 ghz, 4gb, 300 gb IDE, geforce G105M 512 mb - Ubuntu 9,04
HP: Yelles.se - Inleed.se
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Kdenlive och wmv

Inlägg av philip5 »

Jag vet inte riktigt om det hjälper med ditt problem men på min repo har du senaste versionen av kdenlive (0.7.5) och MLT (0.4.4) som är renderingsmotorn som kdenlive använder. Det har fixats en del i de nyare versionerna, inte minst vad gäller stabilitet.

Du hittar min repo och instruktioner hur du använder den om du följer länken nedan i min signatur.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Yelles
Kontakt:

Inlägg av Yelles »

philip5 skrev:Jag vet inte riktigt om det hjälper med ditt problem men på min repo har du senaste versionen av kdenlive (0.7.5) och MLT (0.4.4) som är renderingsmotorn som kdenlive använder. Det har fixats en del i de nyare versionerna, inte minst vad gäller stabilitet.

Du hittar min repo och instruktioner hur du använder den om du följer länken nedan i min signatur.
Nej, 0.7.3 samt 0.4.2.2, tack för tipset, hur uppdaterar man detta? Jag har för mig att jag läste att programmet skulle uppdatera sig själv men har inte fått någon fråga om detta...

Glöm det sista jag skrev med tanke på att det kanske inte var i lagens namn... borttaget :)
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Yelles skrev: Nej, 0.7.3 samt 0.4.2.2, tack för tipset, hur uppdaterar man detta? Jag har för mig att jag läste att programmet skulle uppdatera sig själv men har inte fått någon fråga om detta...
Nej program uppdaterar sig inte självt till nya versioner i Ubuntu eller inte ens i de flesta linuxdistar. Normalt får man vänta tills nästa release av Ubuntu innan man får uppdaterade versioner av program. Vad som däremot uppdateras är bugg- och säkerhetsfixar. Detta är för att man ska veta att de program i en release ska fungera så stabilt som möjligt tillsammans och man inte introducerar nya buggar med en ny version av något.

Undantaget till denna regel är vad som finns i repon backports (unsupported updates). I den hamnar nya versioner av program som har stor efterfrågan på nya versioner men eftersom de ligger separat så kan man välja att få dem eller inte.

Det finns ett fåtal linuxdistar som släpper nya versioner av program vartefter de släpps uppströms av utvecklarna av de enskilda programmen och det brukar kallas att distarna har "rolling releases".

Alltså om man ska ha en nyare version t ex Kdenlive så får man antingen bygga det själv, ladda det från en 3e-parts repo som man litar på (som min) eller vänta tills nästa version av Ubuntu kommer (i oktober). Man kan så klart köra med utvecklingsversionen av nästakommande Ubuntu om man väljer den lite mer farligt instabila vägen eftersom den i praktiken kan vara i ett sådant skick att en inte råkar boota från ena dagen till den andra om man har otur.
Yelles
Kontakt:

Inlägg av Yelles »

philip5 skrev:
Yelles skrev: Nej, 0.7.3 samt 0.4.2.2, tack för tipset, hur uppdaterar man detta? Jag har för mig att jag läste att programmet skulle uppdatera sig själv men har inte fått någon fråga om detta...
Nej program uppdaterar sig inte självt till nya versioner i Ubuntu eller inte ens i de flesta linuxdistar. Normalt får man vänta tills nästa release av Ubuntu innan man får uppdaterade versioner av program. Vad som däremot uppdateras är bugg- och säkerhetsfixar. Detta är för att man ska veta att de program i en release ska fungera så stabilt som möjligt tillsammans och man inte introducerar nya buggar med en ny version av något.

Undantaget till denna regel är vad som finns i repon backports (unsupported updates). I den hamnar nya versioner av program som har stor efterfrågan på nya versioner men eftersom de ligger separat så kan man välja att få dem eller inte.

Det finns ett fåtal linuxdistar som släpper nya versioner av program vartefter de släpps uppströms av utvecklarna av de enskilda programmen och det brukar kallas att distarna har "rolling releases".

Alltså om man ska ha en nyare version t ex Kdenlive så får man antingen bygga det själv, ladda det från en 3e-parts repo som man litar på (som min) eller vänta tills nästa version av Ubuntu kommer (i oktober). Man kan så klart köra med utvecklingsversionen av nästakommande Ubuntu om man väljer den lite mer farligt instabila vägen eftersom den i praktiken kan vara i ett sådant skick att en inte råkar boota från ena dagen till den andra om man har otur.
Ah tack för förklaringen.

Jag tror dock inte det är programmet som krånglar utan kan inte se wmv med något annat program, vlc etc... Läste om att de var problem med ubuntu och läsa wmv filer i allmänhet främst den nya? "sorten" ? Nåväl, får forska lite vidare på detta, tack!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Har du installerat w32codecs/w64codecs ? Välj det ena eller andra beroende på vilken processorarkitektur du kör.
Jag vet iofs inte riktigt vad du menar med "nya" wmv-formatet, men det kanske kan vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Om det är en DRM-skyddad wmv-fil så är man nog rätt körd på Linux över huvud taget. :(
Yelles
Kontakt:

Inlägg av Yelles »

CryingFreeman skrev:Har du installerat w32codecs/w64codecs ? Välj det ena eller andra beroende på vilken processorarkitektur du kör.
Jag vet iofs inte riktigt vad du menar med "nya" wmv-formatet, men det kanske kan vara värt ett försök.
Arh, det är väll inte ens lagligt (A) nåväl min syster snodde min dator 5 minuter och installerade 64-bit versionen >:D blev dock ingen skillnad...
philip5 skrev:Om det är en DRM-skyddad wmv-fil så är man nog rätt körd på Linux över huvud taget. :(
Det jag fruktar! Men hur orkar MS, det är väll mina filmer och inte deras :(
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"