Problem med skärmupplösning med GeForce4 MX/Ti i 8.04
Problem med skärmupplösning med GeForce4 MX/Ti i 8.04
Hej
När jag först installerad Ubuntu 8.04 för några veckor sedan var skärmupplösningen bra men för några dagar sedan var upplösningen plötsligt 800x600 och det gick inte att ändra förrän igår, då det plötsligt fanns fler alternativ under inställningar > skärmupplösning. När jag idag loggar in så är upplösningen tillbaka till 800x600 och de högre alternativen är bort.
Jag har försökt köra gksudo displayconfig-gtk och ställa in grafikkortet (GeForce 4) och hitta skärmen (Hansol TCO 99 730E), som inte fanns i listan. Är GeForce 4 MX/Ti, som jag har samma som GeForce 4 (generic), som fanns i listan? Har även försökt köra lite andra alternativ men inget hjälper.
Jag har haft högre upplösningar med Windows och med Ubuntu 8.04, så det ska ju gå.
Vad bör jag göra?
När jag först installerad Ubuntu 8.04 för några veckor sedan var skärmupplösningen bra men för några dagar sedan var upplösningen plötsligt 800x600 och det gick inte att ändra förrän igår, då det plötsligt fanns fler alternativ under inställningar > skärmupplösning. När jag idag loggar in så är upplösningen tillbaka till 800x600 och de högre alternativen är bort.
Jag har försökt köra gksudo displayconfig-gtk och ställa in grafikkortet (GeForce 4) och hitta skärmen (Hansol TCO 99 730E), som inte fanns i listan. Är GeForce 4 MX/Ti, som jag har samma som GeForce 4 (generic), som fanns i listan? Har även försökt köra lite andra alternativ men inget hjälper.
Jag har haft högre upplösningar med Windows och med Ubuntu 8.04, så det ska ju gå.
Vad bör jag göra?
Re: Problem med skärmupplösning med GeForce4 MX/Ti i 8.04
GeForce 4 är väl den du skall satsa på. Det kan också finnas nvidia-legacy att installera ifrån Envy. Envy finns i synaptic och är ett hjälpprogram för att installera just grafikdrivrutiner.
Ang. skärmen: i displayconfig-gtk kan du pröva dig fram bland skärmarna om du inte hittar din egen. Gå på storleken till att börja med.
När du hittat rätt ta en backup på filen /etc/X11/xorg.conf direkt!!! Den kan du använda i nyare Ubuntuversioner också. Det fina verktyget displayconfig-gtk finns numera inte kvar i de nyare ubuntuversionerna och då kan det vara bra med en backup.
Ang. skärmen: i displayconfig-gtk kan du pröva dig fram bland skärmarna om du inte hittar din egen. Gå på storleken till att börja med.
När du hittat rätt ta en backup på filen /etc/X11/xorg.conf direkt!!! Den kan du använda i nyare Ubuntuversioner också. Det fina verktyget displayconfig-gtk finns numera inte kvar i de nyare ubuntuversionerna och då kan det vara bra med en backup.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
När man installerar drivarna till geforce kort i hårdvarudrivrutiner så brukar väl oftast nvidia settings installeras också eller?
Testa att köra:
Är det installerat så dyker nvidias kontrollpanel upp och där kan du nu ändra upplösning under X Server Display Configuration.
Sen när du ändrat upplösning och klickat på Apply så klicka där det står Save to X Configuration File.
Sen är det bara att avsluta.
Du kan ju testa iallfall.
Testa att köra:
Kod: Markera allt
gksudo nvidia-settings
Är det installerat så dyker nvidias kontrollpanel upp och där kan du nu ändra upplösning under X Server Display Configuration.
Sen när du ändrat upplösning och klickat på Apply så klicka där det står Save to X Configuration File.

Tack, jag provade att köra (alt+F2) : gksudo nvidia-settings men inget dök upp på skärmen.
orr3bo skrev:När man installerar drivarna till geforce kort i hårdvarudrivrutiner så brukar väl oftast nvidia settings installeras också eller?
Testa att köra:
Kod: Markera allt
gksudo nvidia-settings
Jag glömde nämna att jag är nybörjare...
Vad är Synaptic?
Vart hittar jag filen /etc/X11/xorg.conf? (Jag provade att söka efter den under Platser> Sök efter filer)
Ska jag kopiera den filen till en USB-sticka för att göra en backup?
Jag sökte på Envy, Synaptic och Nvidia-legacy och hittade då sidan:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... r-mha.html
Är det dessa instruktioner jag ska följa? Även om jag inte har Ubuntu 9.04?
Vad är Synaptic?
Vart hittar jag filen /etc/X11/xorg.conf? (Jag provade att söka efter den under Platser> Sök efter filer)
Ska jag kopiera den filen till en USB-sticka för att göra en backup?
Jag sökte på Envy, Synaptic och Nvidia-legacy och hittade då sidan:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... r-mha.html
Är det dessa instruktioner jag ska följa? Även om jag inte har Ubuntu 9.04?
webaake skrev:GeForce 4 är väl den du skall satsa på. Det kan också finnas nvidia-legacy att installera ifrån Envy. Envy finns i synaptic och är ett hjälpprogram för att installera just grafikdrivrutiner.
Från "Pakethanteraren Synaptic" kan du söka på och installera Envy, till att börja med. Synaptic finns i Systemmenyn.
Inifårn Envy installerar du sedan Nvidia-legacy, jag tror version 73.x eller kanske 93.x, kommer inte ihåg. Men de nyaste Nvidia fungerar inte med ditt kort, t ex 173.x osv.
För att kunna göra de andra nödvändiga åtgärderna är det bra att köra från en terminal: 'Tillbehör' -> 'Terminal' t ex:
gksudo displayconfig-gtk --> tryck enter -> skriv in lösenord som inte syns. -> tryck enter igen.
EDIT: Bossiemans blogg är bra men lite gammal. Envy finns numer i Synaptic och behöver inte hämtas separat, som han skriver. Dock är det högst aktuellt med hans tips om hur man tar backup från terminalen.
Inifårn Envy installerar du sedan Nvidia-legacy, jag tror version 73.x eller kanske 93.x, kommer inte ihåg. Men de nyaste Nvidia fungerar inte med ditt kort, t ex 173.x osv.
För att kunna göra de andra nödvändiga åtgärderna är det bra att köra från en terminal: 'Tillbehör' -> 'Terminal' t ex:
gksudo displayconfig-gtk --> tryck enter -> skriv in lösenord som inte syns. -> tryck enter igen.
EDIT: Bossiemans blogg är bra men lite gammal. Envy finns numer i Synaptic och behöver inte hämtas separat, som han skriver. Dock är det högst aktuellt med hans tips om hur man tar backup från terminalen.
Tack för tipsen. Jag försökte hitta Nvidia-legacy version 73.x eller 93.x i Synaptic men hittade ingen av dem. Provade med några andra packet men det fungerade inte, så jag gav upp och installerade om Ubuntu istället. Nu är skärmupplösningen perfekt, hoppas att det håller sig. Det måste ha varit någon av alla de uppdateringar, som jag laddar ner hela tiden, som ställde till det.
Pröva Envy nästa gång.Inifrån Envy installerar du sedan Nvidia-legacy