Igår installerade jag Ubuntu server genom att följa denna guide http://www.howtoforge.com/perfect-serve ... onfig-3-p5, jag tror att jag fick allt att fungera förutom mail servern.
Jag kan skicka mail till och från servern men jag kan inte logga in på SquirrelMail, vad jag än skriver in som användarnamn & lösenord så får jag fel meddelande om att jag har uppgett fel inloggning uppgifter.
Lika så gäller det när jag försöker lägga till mail kontot i exempelvis Windows mail eller thunderbird men där kan problemet ligga i att jag är lite osäker på vad jag ska ange för värden.
Som jag fattar det så använder jag mig av Postfix, Courier, Saslauthd och SquirrelMail.
Jag följde guden ganska noggrant så de programmen han installerade, installerade även jag, och jag kan ju också nämna att jag installerande webmin och det är även där som jag har kunnat kontrollera om mailen som jag skickat till servern kommit fram.
Om jag gå in på http://www.minserver.se/webmail/src/configtest.php i webbläsaren så får jag fram följande:
Kod: Markera allt
SquirrelMail configtest
This script will try to check some aspects of your SquirrelMail configuration and point you to errors whereever it can find them. You need to go run conf.pl in the config/ directory first before you run this script.
SquirrelMail version: 1.4.15
Config file version: 1.4.0
Config file last modified: 09 July 2009 18:57:34
Checking PHP configuration...
PHP version 5.2.6-3ubuntu4.1 OK.
display_errors: 1
error_reporting: 6135
variables_order OK: EGPCS.
PHP extensions OK. Dynamic loading is disabled.
Checking paths...
Data dir OK.
Attachment dir OK.
Plugins are not enabled in config.
Themes OK.
Default language OK.
Base URL detected as: http://www.minserver.se/webmail/src (location base autodetected)
Checking outgoing mail service....
SMTP server OK (220 minserver.se ESMTP Postfix (Ubuntu))
Checking IMAP service....
IMAP server ready (* OK [CAPABILITY IMAP4rev1 UIDPLUS CHILDREN NAMESPACE THREAD=ORDEREDSUBJECT THREAD=REFERENCES SORT QUOTA IDLE ACL ACL2=UNION STARTTLS] Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2008 Double Precision, Inc. See COPYING for distribution information.)
Capabilities: * CAPABILITY IMAP4rev1 UIDPLUS CHILDREN NAMESPACE THREAD=ORDEREDSUBJECT THREAD=REFERENCES SORT QUOTA IDLE ACL ACL2=UNION STARTTLS
Checking internationalization (i18n) settings...
gettext - Gettext functions are available. On some systems you must have appropriate system locales compiled.
mbstring - Mbstring functions are available.
recode - Recode functions are unavailable.
iconv - Iconv functions are available.
timezone - Webmail users can change their time zone settings.
Checking database functions...
not using database functionality.
Congratulations, your SquirrelMail setup looks fine to me!
Min andra fråga är vilka värden jag ska använda mig av i exempelvis Windows mail. Måste jag lägga till @server.se på användarnamnet och kan jag använda pop3? Ska jag i sådana fall ange de som står efter ”CN=” i filen ”/etc/courier/pop3d.cnf”?
Tack på förhand.