Skånehenrik skrev:Hur gör jag en "clean" installation för Opera? Förmodligen skedde det något när jag uppdaterade mitt Opera, när jag försöker att installera om den, till den gamla, så pekar den fortfarande till samma segment, som jag inte har rättigheter till.
Alltså segment i det här fallet med segment fault är inget man kan göra något åt och har inget att göra med användarens rättigheter eller plats på hårddisken utan är på ett mycket lägre och maskinnära plan nere i datorns minne.
Hur man avinstallerar opera beror på hur man har installerat det. Har du installerat opera med ett färdigt deb-paket så kan du från terminalen köra:
Du kan nog göra motsvarande i synaptic genom att välja fullständig avinstallation eller vad det kan vara översatt till. När man avinstallerar så här blir ändå användarnas konfigurationsfiler kvar i respektive användares hemmamapp. Det är alltså bara systemets konfigurationsfiler för paketet/programmet som rensas ut helt med "purge" (har sett tendenser till svar i forumet att purge skulle rensa alla konfigurationsfiler på alla sätt). Riktigt vart opera sparar sina konfigurationsfiler hos användaren vet jag inte men med största sannorlikhet så har du en mapp som heter .opera i din hemmamapp som du i så fall kastar (filer som börjar med en punkt "." är sk dolda filer och syns normalt inte i din filhanterar om du inte aktiverat funktionen att visa dolda filer i din filhanterare).
Vill du söka i din hemmamapp efter filer som troligen med opera att göra kan du söka efter filer i din hemmamapp som heter något med opera. Är det en fil som du vet att du ska spara så kan du troligen kasta den för att det är troligen något då som har med operas installation att göra. Du kan söka efter filer med din filhanterares sökfunktion eller från terminalen. Öppna en terminal och se till att du står i din hemmamapp (gör du oftast automatiskt när du startar en ny terminal) och kör följande kommando:
"find" är kommandot "./" är att den ska söka från platsen den står i och nedåt "-iname" att den ska söka efter fil-/mappnamn och inte bry sig om det är stora eller små bokstäver. Inom "" är det man söker efter. "*" är asterisk och betyder att vad som helst kan få stå före och i det här fallet också då efter namnet "opera" som vi letar efter.