Hur fort bootar din dator?
Re: Hur fort bootar din dator?
1min48sek till inlogg...dærefter 1min12sek till klar maskin! Helt perfekt...tryck på knappen, slå en båge, tvætta hænderna och sætt på kaffet, logga in, vænta tills kaffet runnit ner, hæll upp en mugg och trøskverket slænger precis upp den sista deskleten... 

Egen .config och en kernel helt utan moduler.Rasmus skrev:JäklarÄr det dem ända modifieringarna du har gjort?
"fastboot rootfstype=ext4" i /boot/grub/menu.lst
CONCURRENCY=shell i /etc/init.d/rc
Inklusive dessa ändringar var jag nere under 7 sekunder. Sista sekunden bestod av mer trixande.

Vet inte alltså. Snarare tvärtom för min del...Konservburk skrev:Det beror mycket på vad du har för hårdvara. För mig blev det ganska stor skillnad, uppåt 40% snabbare.dmz skrev:Är du säker på det där med .28 -> .30? Jag är inte övertygad om att fastboot kommer att göra några underverk (testade det för ett tag sedan med .28, utan att märka någon större skillnad).
Default: http://data.fuskbugg.se/skalman01/bootchart-default.png
Pyttelite tweakad: http://data.fuskbugg.se/skalman01/bootc ... itcpio.png
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Boot-chart registrerar ju 18 s men klockat tar det 48 s från GRUB till Inlog. Vad gör den under övriga tiden?
Förstår inte det här. Som jag hoppas skall synas på bilagan så visar bootchart att det tar 17 s att boota.
Med timer från GRUB till login tar det 47 s.
Vad händer under 30 s som inte kommer med på bootchart?
När terrängen inte stämmer med kartan, gäller bootchart??
När terrängen inte stämmer med kartan, gäller bootchart??
- Bilagor
-
- Färgblindhet gör det inte lättare att tolka charten. Det ser väl inte ut att vara allt för mycket dödtid, eller hur?
- Hippocampus-jaunty-20090905-1.png (182.58 KiB) Visad 2568 gånger
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vet inte, men BIOS tar väl lite tid på sig och sen har du sannolikt en väntetid när GRUB låter dig välja kärna att bota på. Kanske är det mer somn händer innan init startar?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- Konservburk
Först trycker du på strömbrytaren,gorade skrev:Förstår inte det här. Som jag hoppas skall synas på bilagan så visar bootchart att det tar 17 s att boota.
sedan gör BIOS vad den ska,
därefter tar GRUB över,
och startar själva linux-kärnan.
Bootchart kommer in i bilden först när linux-kärnan startar init (den första processen). Den mäter bara från det att den första processen startas fram till loginprompten dyker upp. Allt som görs innan init startas, eller efter loginprompten är uppe kommer med andra ord inte alls med i mätningen. Jag har tidigare i tråden konstaterat att det enkelt går att "lura" bootchart så att den tror att datorn bootar på nolltid genom att ändra i vilken ording saker startas och helt enkelt börja med loginprompten.
Få se om jag fattar rätt:
Starta BIOS tar sin tid. Det är ju klart.
Från att man i GRUB valt kärna och startar den så tar det cirka en halv minut för kärnan att starta.
Sedan startar den ett antal funktioner som bootchart mäter fram till dess man kommer till loginprompten.
Sedan man loggat in så startar Gnome och det går på några sekunder.
Det som tar mest tid är således start av kärnan. För att komma åt detta måste man konfigurera om den
så att den inte checkar batterier som inte finns i en desktop t ex?
Det är ju lite genant att från GRUB tar det ungefär samma tid att få upp Windows XP Pro 64bit som Linux.
Starta BIOS tar sin tid. Det är ju klart.
Från att man i GRUB valt kärna och startar den så tar det cirka en halv minut för kärnan att starta.
Sedan startar den ett antal funktioner som bootchart mäter fram till dess man kommer till loginprompten.
Sedan man loggat in så startar Gnome och det går på några sekunder.
Det som tar mest tid är således start av kärnan. För att komma åt detta måste man konfigurera om den
så att den inte checkar batterier som inte finns i en desktop t ex?
Det är ju lite genant att från GRUB tar det ungefär samma tid att få upp Windows XP Pro 64bit som Linux.
- Konservburk
Det är linux-kärnan som kommer med ubuntu som är segstartad. Det går att få ner tiden rejält om man kompilerar en linux-kärna själv och ser till att välja bort allt som man faktiskt inte använder. Jag har lekt en del med det där på min filserver. En eller ett par sekunder är inte någon omöjlighet. Genom att använda coreboot kan man även skippa BIOS + GRUB helt och låta linux-kärnan dra igång i princip direkt när man trycker på strömbrytaren.gorade skrev:Det är ju lite genant att från GRUB tar det ungefär samma tid att få upp Windows XP Pro 64bit som Linux.
Tack, för svaret!Det är linux-kärnan som kommer med ubuntu som är segstartad. Det går att få ner tiden rejält om man kompilerar en linux-kärna själv och ser till att välja bort allt som man faktiskt inte använder.
Jo, det var det jag misstänkte. Kompilera linuxkärnan låter som ett mastigt projekt för att få ner boot up tiden. Det kräver allt en cost/benefit-analys, tror jag.
En snygg bootchart (16 s nu), är ju alltid något.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Konservburk skrev:Det är linux-kärnan som kommer med ubuntu som är segstartad. Det går att få ner tiden rejält om man kompilerar en linux-kärna själv och ser till att välja bort allt som man faktiskt inte använder. Jag har lekt en del med det där på min filserver. En eller ett par sekunder är inte någon omöjlighet. Genom att använda coreboot kan man även skippa BIOS + GRUB helt och låta linux-kärnan dra igång i princip direkt när man trycker på strömbrytaren.gorade skrev:Det är ju lite genant att från GRUB tar det ungefär samma tid att få upp Windows XP Pro 64bit som Linux.
Det här vore ju hel kul att få till med en Pentium 3 Laptop.
För att sedan välja LXDE skrivbord (eller nått).
Går det att göra något som "funkar på allt" eller kräver det unika lösning iom att du även föreslår att BIOS skippas?
Jag "råkar" ha en HPlaptop med Pentium 3.

Ska jag starta en separat tråd....

Buggar bootchart för er i Karmic? För mig är starttiden 1.05 min enligt bootchart. Men jag är ytterst tveksam att jag gått från 20-25 sek till 1.05 min utan att jag märker skillnad.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
bugg #438015Hund skrev:Buggar bootchart för er i Karmic? För mig är starttiden 1.05 min enligt bootchart. Men jag är ytterst tveksam att jag gått från 20-25 sek till 1.05 min utan att jag märker skillnad.
Hur ska man då kunna jämföra? 

Med en vanlig armbandsklocka naturligtvis...Hund skrev:Hur ska man då kunna jämföra?

Den bör inte vara direktkopplad till din dators klocka..................
Jobbigt ju.Rune.K skrev:Med en vanlig armbandsklocka naturligtvis...Hund skrev:Hur ska man då kunna jämföra?
Den bör inte vara direktkopplad till din dators klocka..................

Jaha, då är man uppdaterad till Karmic 9.10. Enligt armbandsklockan tar det 46 sek från GRUB till inloggningsfönstret. En sekund kortare än med 9.04. Har ännu inte bemödat mig med Bootlog ännu eftersom jag inte blir klok på vad den egentligen mäter.
Det är ju väggtiden som är det intressanta. Vad får andra för resultat?
Det är ju väggtiden som är det intressanta. Vad får andra för resultat?

...förstår de som testar systemet !...... alltså systemet bootar upp lika snabbt oavsett siba/elgiganten/mediamarkt dator,
det är väl efter boot som man jämför egentligen här och var, i regel bland media.
väldigt intressant som skrevs om innan bios....

tack...