serialsniffer skrev:Själv tycker inte jag att hela trådar skall tas bort, om det inte kommit överens om det inom hela administrationen. Då är det bättre att låsa och sen diskutera det antingen i moderingsforumet eller över pm till alla som kan tänkas behövas bli inblandade.
Kan ju bara säga vad jag anser om det hela, vilket inte har någon större impact direkt...
Men, att radera en hel tråd, kan i min bok inte vara acceptabel på någon punkt. Aldrig.
Likaså ogillar jag starkt, att poster "bortmodereras" och stoppas undan i en "soptunna". Vad vinner man på det?
Kör man då istället på CF:s modell, att gå in "tidigt" i tråden, antingen låsa den, eller förvarna att låsning är på G, så vet alla per automatik att nu gäller det att hålla sig i skinnet.
Håller de sig inte i skinnet, ja då blir tråden låst. Kommentaren som moderatorn avger ska givetvis vara vänlig men bestämd oavsett på vilket sätt moderatorn ämnar agera.
Vem blir den skyldige?
Ja inte faan blir det moderatorn, utan det blir det klantarsel som inte kunde hålla sig i skinnet utan lät tungan fladdra mer än nödvändigt som medlemmarna kommer utse som boven i dramat.
I långa loppet så "lär" sig medlemmarna vad som är acceptabelt och vad som icke är det. Mao, forumet kommer ta en annan ton i sina trådar och poster per automatik...
Banningar lär inte behövas då trådarna kommer låsas avsevärt mycket tidigare än dagsläget då trådarna inte "hinner" spåra ur på samma sätt som är fallet idag.
Med det sagt så måste ju givetvis kritik tillåtas framföras, oavsett vem i hierarkin den är ämnad för. Så länge det är konstruktiv kritik som framförs på ett vettigt sätt. Den som bara gapar och skriker utan att egentligen ha nåt vettigt att tillföra göre sig icke besvär....tråd låst.
Mina 5 rubel i detta.
Edit: Jag med flera, har framfört i princip samma budskap till ledning och administratörer, men vad jag förstått så valde moderatorerna att jobba vidare efter den modell som de ansåg fungera bäst för ubuntu-se.org, mao radera trådar, bortmodereringar till soptunnan och banningar.