Handbok för mods?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Handbok för mods?

Inlägg av Grön Göling »

Tråden började litet abrupt och lösryckt. Är den en fortsättning av något annat och i så fall vad?
Dylika referenser vore bra att få då man upptäcker en ny tråd. Har mods möjligheten att lägga in en liten blänkare då de ev. flyttar delar av tråd någonstans. På båda ställena; d.v.s. där tråden kapas och/eller flyttas ifrån samt som ett första meddelande dit den nya tråden flyttats?
Jag citerar det jag skrivit i en annan tråd, för det här är något som faktiskt saknas.
Om man skulle konskvent genomföra det jag föreslår ovan, så skulle det bli en aning mindre snårigt här och där i forumet och kanske man skulle slippa en massa trådar som pratar om samma sak?

Skulle man inte kunna sätta upp några enkla tumregler för mods att följa i fall av tvivel kanske? Eller i fall av nybörjaremods?

Mina 50 öre.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Handbok för mods?

Inlägg av Kattskrället »

Vad jag förstått, så finns det ingen handbok överhuvudtaget. Utan de mods som finns agerar i stort efter de regler som finns uppsatta för forumet och därefter så jobbar de efter eget huvud och tyckande.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Finns lite riktlinjer osv klistrade i mod-forumet som jag spikade dit för bra länge sedan. Mest en liten guide för nya mods hur forumet fungerar osv, och lite att tänka på osv.
Nån kanske kan klista in det här?

Kanske kan förfinas en aning... :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Är det ok för en mod att radera en hel tråd med enligt den "handboken" Emil?
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

Inlägg av serialsniffer »

Kattskrället skrev:Är det ok för en mod att radera en hel tråd med enligt den "handboken" Emil?

Vi tar aldrig bort trådar, men inlägg kan tasbort och flyttas till bortmodererade inlägg
------------------------
Serial Sniffer

Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.

Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

serialsniffer skrev:
Kattskrället skrev:Är det ok för en mod att radera en hel tråd med enligt den "handboken" Emil?

Vi tar aldrig bort trådar, men inlägg kan tasbort och flyttas till bortmodererade inlägg
Men en hel tråd raderades bara för ett par dagar sedan...anses det som ok inom moderatorkåren?
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

Jag har för mig att jag fick strikta order om att aldrig ta bort en hel tråd, skall se vad jag kan hitta i loggen:)
------------------------
Serial Sniffer

Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

Har kollat i loggen och sett flera trådar som tagits bort, blandannat Hund som tog bort någon tråd ang panther tror jag det var..

även några andra medlemmar har tagit bort trådar, men dom är endast vanliga medlemmar så det är om dom har möjlighet att ta bort egna trådar.
Hur som helst är en tråd helt borttagen så är den omöjlig att återställa.
------------------------
Serial Sniffer

Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

serialsniffer skrev:Har kollat i loggen och sett flera trådar som tagits bort, blandannat Hund som tog bort någon tråd ang panther tror jag det var..

även några andra medlemmar har tagit bort trådar, men dom är endast vanliga medlemmar så det är om dom har möjlighet att ta bort egna trådar.
Och då kommer frågan igen, kan detta ses som acceptabelt att administratörer och moderatorer raderar hela trådar på eget bevåg?
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

Själv tycker inte jag att hela trådar skall tas bort, om det inte kommit överens om det inom hela administrationen. Då är det bättre att låsa och sen diskutera det antingen i moderingsforumet eller över pm till alla som kan tänkas behövas bli inblandade.
------------------------
Serial Sniffer

Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

serialsniffer skrev:Själv tycker inte jag att hela trådar skall tas bort, om det inte kommit överens om det inom hela administrationen. Då är det bättre att låsa och sen diskutera det antingen i moderingsforumet eller över pm till alla som kan tänkas behövas bli inblandade.
Kan ju bara säga vad jag anser om det hela, vilket inte har någon större impact direkt...

Men, att radera en hel tråd, kan i min bok inte vara acceptabel på någon punkt. Aldrig.

Likaså ogillar jag starkt, att poster "bortmodereras" och stoppas undan i en "soptunna". Vad vinner man på det?

Kör man då istället på CF:s modell, att gå in "tidigt" i tråden, antingen låsa den, eller förvarna att låsning är på G, så vet alla per automatik att nu gäller det att hålla sig i skinnet.
Håller de sig inte i skinnet, ja då blir tråden låst. Kommentaren som moderatorn avger ska givetvis vara vänlig men bestämd oavsett på vilket sätt moderatorn ämnar agera.

Vem blir den skyldige?

Ja inte faan blir det moderatorn, utan det blir det klantarsel som inte kunde hålla sig i skinnet utan lät tungan fladdra mer än nödvändigt som medlemmarna kommer utse som boven i dramat.

I långa loppet så "lär" sig medlemmarna vad som är acceptabelt och vad som icke är det. Mao, forumet kommer ta en annan ton i sina trådar och poster per automatik...

Banningar lär inte behövas då trådarna kommer låsas avsevärt mycket tidigare än dagsläget då trådarna inte "hinner" spåra ur på samma sätt som är fallet idag.

Med det sagt så måste ju givetvis kritik tillåtas framföras, oavsett vem i hierarkin den är ämnad för. Så länge det är konstruktiv kritik som framförs på ett vettigt sätt. Den som bara gapar och skriker utan att egentligen ha nåt vettigt att tillföra göre sig icke besvär....tråd låst.

Mina 5 rubel i detta.

Edit: Jag med flera, har framfört i princip samma budskap till ledning och administratörer, men vad jag förstått så valde moderatorerna att jobba vidare efter den modell som de ansåg fungera bäst för ubuntu-se.org, mao radera trådar, bortmodereringar till soptunnan och banningar.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Okej, här är mina egna grundregler för moderering.

Moderatorns sex budord.

1. Moderera inte bort trådar eller inlägg. Lås trådarna istället (*). Det är syndarna som får stå där med hundhuvudet, inte du.

2. Gå in tidigt när du ser att det håller på att spåra ur, och förvarna om eventuell låsning.

3. Låsningen skall motiveras på ett hövligt sätt.

4. Flyttade trådar ska efterlämna hänvisning med motivering.

5. Var rättvis. Överträdelser är överträdelser även om de kommer från en kompis till dig. Kan du inte vara objektiv, lämna över till någon som kan.

6. Moderera inte i trådar där du själv deltar.

*) Undantaget är vid extrema regelbrott och spam.
Jag tror att det här är det enda som behövs. Faktiskt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

serialsniffer skrev:Har kollat i loggen och sett flera trådar som tagits bort, blandannat Hund som tog bort någon tråd ang panther tror jag det var..

Det finns alltid två sidor av en bok..

Jag gick igenom loggen och hittade flera användare som tagit bort både sina trådar och inlägg. Däremot hittade jag bara 1 admin som hade tagit bort en tråd och det var jag, som bilden visar:
screenshot1.png
screenshot1.png (5.97 KiB) Visad 2294 gånger
Här är den borttagna tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=198&t=41359

Det finns ytterligare en "borttagen" tråd av en mod, David och den finns i papperskorgen, varför den flyttades dit vet jag inte. Det finns klara instruktioner om att inget flyttas dit. Han får dock flytta tillbaka tråden själv.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

CryingFreeman skrev:Okej, här är mina egna grundregler för moderering.

Moderatorns sex budord.

1. Moderera inte bort trådar eller inlägg. Lås trådarna istället (*). Det är syndarna som får stå där med hundhuvudet, inte du.

2. Gå in tidigt när du ser att det håller på att spåra ur, och förvarna om eventuell låsning.

3. Låsningen skall motiveras på ett hövligt sätt.

4. Flyttade trådar ska efterlämna hänvisning med motivering.

5. Var rättvis. Överträdelser är överträdelser även om de kommer från en kompis till dig. Kan du inte vara objektiv, lämna över till någon som kan.

6. Moderera inte i trådar där du själv deltar.

*) Undantaget är vid extrema regelbrott och spam.
Jag instämmer med CryingFreeman...
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Exry »

Rune.K skrev:
CryingFreeman skrev:Okej, här är mina egna grundregler för moderering.

Moderatorns sex budord.

/../
Jag instämmer med CryingFreeman...
Måste säga att även jag håller med, speciellt det om att varken ta bort inlägg eller trådar, (1).
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Emil.s skrev:Finns lite riktlinjer osv klistrade i mod-forumet som jag spikade dit för bra länge sedan. Mest en liten guide för nya mods hur forumet fungerar osv, och lite att tänka på osv.

Vore trevligt om någon admin/mod kan lägga ut riktlinjerna Emil.s pratar om, tror inte att det är några statshemligheter.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Rune.K skrev:
Emil.s skrev:Finns lite riktlinjer osv klistrade i mod-forumet som jag spikade dit för bra länge sedan. Mest en liten guide för nya mods hur forumet fungerar osv, och lite att tänka på osv.

Vore trevligt om någon admin/mod kan lägga ut riktlinjerna Emil.s pratar om, tror inte att det är några statshemligheter.
Ne, det är lugnt för mig om nån postar ut det här.
Inga trådar ska tas bort. Istället ska de låsas, alternativt flyttas till "Bortmodererade inlägg".

Att ta bort en tråd skulle bara missgynna moderatorkåren, då de inte har några bevis för t.ex personangrepp osv, samtidigt som misstänksamheten ökar bland alla andra; "Hm, de tog bort tråden, men vad stod det i den? Försöker de mörka information!?" osv...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Emil.s skrev:
Inga trådar ska tas bort. Istället ska de låsas, alternativt flyttas till "Bortmodererade inlägg".

Att ta bort en tråd skulle bara missgynna moderatorkåren, då de inte har några bevis för t.ex personangrepp osv, samtidigt som misstänksamheten ökar bland alla andra; "Hm, de tog bort tråden, men vad stod det i den? Försöker de mörka information!?" osv...
....och ändå har det återigen hänt......http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p335918
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Jag har lagt ett förslag om att införa ett semipublikt resolution center, eller kanske mer som en
klagomur. Genom att göra den (semi)publik får alla (som vill) se hur ärendet framskrider och
behandlas. Det uppmuntrar därför att man är trevlig från båda håll, vilket är en förutsättning
för att få en lite mer harmonisk stämning här inne. ;)

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=41476
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Delade tråd då den spårade ur till diskussion om något helt annat som vanligt.

De delade inläggen kan återfinnas här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=41486
Skriv svar

Återgå till "Forum"