Hej !
Jag har en gammal dator, Packardbell imedia4900D, 900MHz (i686), max 512 RAM,......
Jag undrar hur man kan uppgradera på enklast möjliga sätt.
Kan man stoppa i ett nytt moderkort med processor och sen bara trycka på startknappen så OSet på hårddisken
startar upp som tidigare men nu snabbare ?
Uppgradera Moderkort på stationär dator
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Uppgradera Moderkort på stationär dator
Borde vara fullt möjligt att bara plugga i disken och köra (kan krävas några inställningar i bios först).
Hittade denna guide: http://www.michaelstevenstech.com/moving_xp.html
Nu gäller dock guiden xp och jag har inte kollat igenom den så du får väl se om den är användbar.
Att bara stoppa i moderkortet och processorn hjälper nog inte. Förmodar att du har ett gammalt DDR ram-minne. Det kommer inte att passa i ett nytt moderkort utan du lär får köpa ny såna också.
Sen har du förmodligen då också en gammal IDE-disk. Kan vara lite krångligt att få igång dom på ett nyare kort med SATA men det går bara man testar sig fram och sätter sladden på rätt ställe.
Samma sak gäller grafikkortet som jag skulle kunna tro är ett agp så du får antingen ta ett moderkort med inbyggd grafik eller köpa nytt grafikkort.
Om du inte pillrat så mycket inne i dator tidigare så kan det vara lite knepigt med att få alla sladdar att sitta där dom ska.
Lycka till.
Hittade denna guide: http://www.michaelstevenstech.com/moving_xp.html
Nu gäller dock guiden xp och jag har inte kollat igenom den så du får väl se om den är användbar.
Att bara stoppa i moderkortet och processorn hjälper nog inte. Förmodar att du har ett gammalt DDR ram-minne. Det kommer inte att passa i ett nytt moderkort utan du lär får köpa ny såna också.
Sen har du förmodligen då också en gammal IDE-disk. Kan vara lite krångligt att få igång dom på ett nyare kort med SATA men det går bara man testar sig fram och sätter sladden på rätt ställe.
Samma sak gäller grafikkortet som jag skulle kunna tro är ett agp så du får antingen ta ett moderkort med inbyggd grafik eller köpa nytt grafikkort.
Om du inte pillrat så mycket inne i dator tidigare så kan det vara lite knepigt med att få alla sladdar att sitta där dom ska.
Lycka till.