Kan säga att jag inte fattade speciellt mycket av bilden...

Bootchartbild
xorg, massor med moduler. Det enda du behöver är väl i princip dhcpcd och w3m.Hans Linde skrev:Det här är ju en hilma kul lek.
Kan inte vi obegåvade få vara med?
Önskemål:
Vi har/tar en bärbar/stationär PC och skapar en separat Session.
Där talar ni om vad som kan plockas bort för att endast internetsurfning ska funka.
Ja.Konservburk skrev:Men bootchart bortser väl helt från bios och kärnan?
Så hur snabbt bootar ditt bios och din kärna?dmz skrev:Ja.Konservburk skrev:Men bootchart bortser väl helt från bios och kärnan?
Har du hört talas om stoppur?dmz skrev:Hur tar man reda på det?
Jag misstänkte att det var ett stoppur som gällde då jag inte kunde klura ut hur jag skulle lyckas få till ett mätvärde annars.Konservburk skrev:Har du hört talas om stoppur?dmz skrev:Hur tar man reda på det?
Det viktiga är inte att få ett perfekt mätvärde. Jag tänkte mest att om din init bara tar 12 sekunder så kanske det inte går att krama ur så mycket mer ur den. Nu vet jag inte hur pass väl du har optimerat din kärna... det kan finnas en hel del att hämta där. Men framförallt kommer en uppgradering från 2.6.28 till 2.6.30 att göra underverk för kärnans boottid. Sen har vi det här med bios som oftast är olidligt långsamt. Lösningen heter Coreboot förutsatt att ditt moderkort klarar av det.
Det beror mycket på vad du har för hårdvara. För mig blev det ganska stor skillnad, uppåt 40% snabbare.dmz skrev:Är du säker på det där med .28 -> .30? Jag är inte övertygad om att fastboot kommer att göra några underverk (testade det för ett tag sedan med .28, utan att märka någon större skillnad).
Min init kör ända tills datorn stängs av. Så det beror helt på uptime.dmz skrev:Men, till det viktigaste. Vad klarar du av att få ned din init till?
Njae, det tror jag inte. Bootchart räknar från init tills alla moduler, processer och program som är definerat i startupscripten är "klara". Det är så jag har föreställt mig det hela och det är så det ser ut rent grafiskt på min bootchart iallafall. Dessutom, om man ändrar default runlevel till t.ex 5 så har du ju inte din 'vanliga' login-prompt.Konservburk skrev: Men för att vara mer seriös... hur länge räknar bootcart? Från init startar, tills login-promten är framme?
Min burk rusade igång på 18s här; http://hostopen.net/ubr_upload/bootchart_6.pngphilip5 skrev:Jag tycker det låter som era burkar startar väldigt långsamt. Själv har jag en starttid på 20.87 sek men då startar jag en jäkla massa skit som apache, vmware, bluetooth och en del tjänster som jag nog egentligen inte behöver om jag skulle börja jaga starttid och resurser. Nu har jag en burk med 6 GB ram så det är inte så ofta jag har några minnesproblem och har inte brytt mig så mycket om sånt...
Jag frågar eftersom jag inte vet hur bootchart fungerar och därför att jag inte kan komma på något enkelt och portablet sätt för bootchart att avgöra när "init är klar", just med tanke på att init inte blir klar förrän datorn stängs av.dmz skrev:Njae, det tror jag inte. Bootchart räknar från init tills alla moduler, processer och program som är definerat i startupscripten är "klara". Det är så jag har föreställt mig det hela och det är så det ser ut rent grafiskt på min bootchart iallafall. Dessutom, om man ändrar default runlevel till t.ex 5 så har du ju inte din 'vanliga' login-prompt.Konservburk skrev: Men för att vara mer seriös... hur länge räknar bootcart? Från init startar, tills login-promten är framme?
Men vilka processer väntar den på?Once the boot process completes (denoted by the existence of specific processes)
Kräver den att det finns runlevels? Det är i så fall helkasst om du frågar mig.It will then run several logging functions in parallel and wait for the boot process to end (i.e. one of the predefined processes for runlevels 2, 3 or 5 is running)
Så den väntar i vanliga fall helt enkelt på gdmgreeter eller kdm_greet eller något liknande (frågan är vad?). Ingenting nämns om hur den gör om man använder runlevel 3 eller inte har någon runlevel alls.The logger will try to detect the end of the boot process by looking for specific processes. For example, when in runlevel 5 (multi-user graphical mode), it will look for gdmgreeter, kdm_greet, etc. As soon as one of these processes is found running, the logger will stop collecting data, package the log files and store them to /var/log/bootchart.tgz.
Då återstår att vända sig till källkoden...# Whether to automatically stop logging as the boot process completes.
# The logger will look for known processes that indicate bootup completion
# at a specific runlevel (e.g. gdm-binary, mingetty, etc.).
AUTO_STOP_LOGGER="yes"