Jag har installerat Ubuntu Server i VirtualBox. Dessutom har jag installerat Guest Additions. Jag har sedan ställt in att VirtualBOx ska använda en egen network adapter (eller vad det heter i VB nätverksinställningar) för att VitualBox och Server-installationen ska ha en ip-adress som skiljer sig från min desktop-installation som är host till VB.
Av någon anledning tappar VB lite då och då kontakten med Internet? Firefox laddar inte in sidorna och skript so kommunicerar med Internet slutar fungera. Varför är Internet instabilt på min Ubuntu Server installation i VirtualBox? Vid omstart av Ubuntu Server i VB fungerar Internet igen, åtminstone ett tag till.
VirtualBox tappar kontakten med Internet, varför?
Re: VirtualBox tappar kontakten med Internet, varför?
Nu kom jag på vad det heter, någonting med bridge adapter eller någonting sådant, alltså en inställning i VirtualBox som gör att VB får ett eget ip-nummer. Men varför är uppkopplingen instabil?!
Fungerar det bättre om du använder dig av standardinställningarna för nätverksdelen i VBox?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Vad menar du med standardinställningar? Om jag inte kör med bridge adapter och egen ip-adress till VirtualBox så fungerar uppkopplingen utmärkt i VB vad jag har märkt hittills iaf. Så Internet blir instabilt när jag kör med just bridge adapter för att få en speciell ip i just VB.Hund skrev:Fungerar det bättre om du använder dig av standardinställningarna för nätverksdelen i VBox?
Det var det jag menade.
Nätverk är jag inte så haj på men du borde med all enkelhet(?) kunna använda dig av en DDNS tjänst som t.ex No-IP för att få en adress du kan ansluta till utan att brygga etc. Om jag inte är helt fel ute?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Just nu så struntar jag i VirtualBox, även om det hade varit bra att veta varför VB tappade kontakten med Internet. Problemet är att om jag har VB igång med en server i så går det inte att besöka min sajt från min vanliga dator (VBs host alltså) eftersom sajten (servern) och min host har samma ip. MEd bridge adapter så fick VB en egen ip-adress än hosten vilket alltså fungerade. Nu ska jag ändå inte ha min server i VB så det spelare ingen roll längre, men det är ändå intressant att veta varför VB måste startas om emellanåt.Hund skrev:Det var det jag menade.Nätverk är jag inte så haj på men du borde med all enkelhet(?) kunna använda dig av en DDNS tjänst som t.ex No-IP för att få en adress du kan ansluta till utan att brygga etc. Om jag inte är helt fel ute?