Jag har precis skaffat en ny dator och har stött på något jag inte sett förut.
Vid installation av Ubuntu och andra Linuxdistributioner (verkar det) uppstår problem vid installation från Live-CD. Då partitioneraren startar blir fönstren enormt långa. De ryms inte längre på bildskärmen utan "svämmar över" i sidled, se skärmdump. Bilderna är tagna av hela skärmbredden och det borde framgå att jag bara kan se en liten del av fönstret.
Så ser det inte ut på mina andra datorer.
Jag har försökt med olika inställningar vid uppstart och i Liveläget, men inget hjälper.
Det är svårt att att installera när man bara ser en liten del av partitioneraren och olika alternativ. Jag får dra fönstren fram och tillbaka för att kryssa i rutor och trycka Framåt etc. Risken för att göra fel blir stor.
Jag postar en skärmdump på skärminställningarna i Liveläget också, kanske säger den något? Vad jag förstår bekräftar bilden bara att fönstret är större än skärmen.
När Ubuntu väl har installerats försvinner problemet och bildskärm/fönster fungerar som de ska och ännu bättre efter installation av proprietär drivrutin.
Jag hoppas att någon vet vad detta märkliga fel beror på och kan hjälpa mig till rätta!
Problem med fönsterstorlek vid installation
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Problem med fönsterstorlek vid installation
- Bilagor
-
- Skärmbild-Installera.png (51.87 KiB) Visad 658 gånger
-
- Skärmbild.png (72.3 KiB) Visad 658 gånger
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Problem med fönsterstorlek vid installation
Hej Pavel.
Du skriver visserligen att
inställningar när du kör andra operativsystem). Vid uppstart av live-skivan får du efter bara några sekunder frågan om vilket språk
du skall använda dig av under sessionen. Där och då, svarar du med att ange just det språk du föredrar. Samtidigt, längst ner på skärmen,
får du upp en del alternativa valmöjligheter via funktionsknapparna F1 till F6.
F5, för att ta den, har bl.a. valen "Inget" (som hos mig är förvalt alternativ) och, förutom en del annat, valet "Förstorare".
För mig låter det som om det senare skulle kunna vara något som stör i ditt fall.
Under F6 har jag alternativet "acpi=off". Kontrollera vad du har hos dig och är det inte samma hos dig, testa det alternativet.
Vid valet om vad du vill göra med skivan, i starten av CD:n får du också
1. Prova Ubuntu utan att göra förändringar på din dator
2. Installera Ubuntu
3. Check disc for defects
etc. . skulle jag nog även testa alternativ 3.
När jag hade läst din tråd, blev jag tvungen att testa efter vad du har skrivit här. Jag startade upp en annan dator med Live-skiva i.
Hos mig blev det helt OK. Så, vad jag förstår, ligger något fel antingen i datorn i sig, på den liveCD du har, alternativt att det är något
val enligt ovan bland t.ex. F1-6, som gör att du får det så konstigt.
Förutom att jag själv inte har Vista hos mig, ser jag (av dina bilder ovan) att vi båda även kör med Mandriva och LinuxMint (Gloria) bland
annat och jag själv har inte förmärkt något liknande dina problem där heller. Har du det på övriga Linuxdistar, så lutar det åt att det är något
med din hårdvara. I vart fall, knappast på någon enstaka bränd ISO-skiva.
Detta blev ingen direkt hjälp, men som sagt, några ord på vägen. Jag hoppas att det kommer att lösa sig för dig. Kanske att någon med
direkt förslag till hjälp, träder in och ger dig en lösning på det hela.
Lycka till!
Tukken
Nej, tyvärr, jag VET inte vad detta beror på, men kanske att jag kan ge dig några "ord på vägen".Jag hoppas att någon vet vad detta märkliga fel beror på och kan hjälpa mig till rätta!
Du skriver visserligen att
men, förmodligen är det ändå där, som jag vill tro, att ditt problem ligger. (Detta förutsatt att den dator du avser, har rättJag har försökt med olika inställningar vid uppstart och i Liveläget, men inget hjälper.
inställningar när du kör andra operativsystem). Vid uppstart av live-skivan får du efter bara några sekunder frågan om vilket språk
du skall använda dig av under sessionen. Där och då, svarar du med att ange just det språk du föredrar. Samtidigt, längst ner på skärmen,
får du upp en del alternativa valmöjligheter via funktionsknapparna F1 till F6.
F5, för att ta den, har bl.a. valen "Inget" (som hos mig är förvalt alternativ) och, förutom en del annat, valet "Förstorare".
För mig låter det som om det senare skulle kunna vara något som stör i ditt fall.
Under F6 har jag alternativet "acpi=off". Kontrollera vad du har hos dig och är det inte samma hos dig, testa det alternativet.
Vid valet om vad du vill göra med skivan, i starten av CD:n får du också
1. Prova Ubuntu utan att göra förändringar på din dator
2. Installera Ubuntu
3. Check disc for defects
etc. . skulle jag nog även testa alternativ 3.
När jag hade läst din tråd, blev jag tvungen att testa efter vad du har skrivit här. Jag startade upp en annan dator med Live-skiva i.
Hos mig blev det helt OK. Så, vad jag förstår, ligger något fel antingen i datorn i sig, på den liveCD du har, alternativt att det är något
val enligt ovan bland t.ex. F1-6, som gör att du får det så konstigt.
Förutom att jag själv inte har Vista hos mig, ser jag (av dina bilder ovan) att vi båda även kör med Mandriva och LinuxMint (Gloria) bland
annat och jag själv har inte förmärkt något liknande dina problem där heller. Har du det på övriga Linuxdistar, så lutar det åt att det är något
med din hårdvara. I vart fall, knappast på någon enstaka bränd ISO-skiva.
Detta blev ingen direkt hjälp, men som sagt, några ord på vägen. Jag hoppas att det kommer att lösa sig för dig. Kanske att någon med
direkt förslag till hjälp, träder in och ger dig en lösning på det hela.
Lycka till!
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem med fönsterstorlek vid installation
Jag har testat med acpi=off, förstoraren och en del andra alternativ vid starten av LiveCD:en. Problemet kvarstår. Det är så vitt jag kan bedöma efter tester inget fel på skivan. Den fungerar utmärkt på andra datorer och den har inga fel då jag kört test på den. Jag har också testat med några andra LiveCD skivor med andra distar jag hade gripbara och det blir samma problem med dem. Fel på CD-skiva torde därför kunna uteslutas.
Återstår fel på hårdvara. Har du eller någon annan någon idé om vad det skulle kunna vara, grafikkort? DVD-spelaren? Datorn är alldeles nyinköpt så garantin gäller väl för alla hårdvarufel. Det känns bara som om jag skulle behöva något litet fastare att gå på om jag ska lämna in den för översyn. Att lämna in datorn och säga att "fönstren då jag installerar från Linux LiveCD-skivor är för stora" känns något obestämt och magert. Det första de gör på servicen är säkert att blåsa hårddisken och installera om Windows. I Windows har jag inte haft några problem och då kan de ju hävda att datorn är i prima skick.
Datorn fungerar utmärkt i Vista(nåja...), Ubuntu och andra Linuxdistar när de väl är installerade. Jag har inte märkt några problem alls trots ganska intensiv testning. Några idéer om var felet kan ligga?
Återstår fel på hårdvara. Har du eller någon annan någon idé om vad det skulle kunna vara, grafikkort? DVD-spelaren? Datorn är alldeles nyinköpt så garantin gäller väl för alla hårdvarufel. Det känns bara som om jag skulle behöva något litet fastare att gå på om jag ska lämna in den för översyn. Att lämna in datorn och säga att "fönstren då jag installerar från Linux LiveCD-skivor är för stora" känns något obestämt och magert. Det första de gör på servicen är säkert att blåsa hårddisken och installera om Windows. I Windows har jag inte haft några problem och då kan de ju hävda att datorn är i prima skick.
Datorn fungerar utmärkt i Vista(nåja...), Ubuntu och andra Linuxdistar när de väl är installerade. Jag har inte märkt några problem alls trots ganska intensiv testning. Några idéer om var felet kan ligga?