APRS diggipeater-Amatörradio

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
PeppeHoj

APRS diggipeater-Amatörradio

Inlägg av PeppeHoj »

Hej !
Här bakom döljer sig en nybörjare på Linux, men det lilla jag redan har sett, så är jag såld.
Som en av några hobbies, är jag radioamatör. En kul hobby, där radio & dator kan gå hand i hand.
Bla finns APRS system (http://www.aprs.fi) En öppen sida, där man loggar in med sitt smeknamn, Då får man upp
en Goggle erth karta, där man kan se platser samt fordon som förflyttar sig i realtid.

För att få detta att fungera bra, krävs diggipeatrar som vidarbefodrar signaler i luften, till de platser som
"tar ner" till I-net och andra mobila användare.

Jag önskar få till en linux baserad dator med mjukvara och modem att fungera.
Jag sökte, och fann några AX.25 APP filer och lite sådant, MEN hur gör jag för att köra filerna
och compilera dessa i Linuxmiljö ?

Jag kommer ihåg gamla DOS och liknande. Testade med att köra filen efter jag ändrat i egenskaper,
men jag misstänker att filerna ska inporteras i ett eget program, för att få fram exikverbara filer ?

Och hur går man tillväga då ?

Hoppas jag har uttryckt mig någorlunda, så någon kanske kan ge mig lite ledtrådar....

(Dessa "hamradio diggipeater" filer hämtade jag för Linux)

/ Peter
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: APRS diggipeater-Amatörradio

Inlägg av janne-5011 »

hej är det härifrån du laddat ner filerna?
http://sourceforge.net/projects/ax25/

här fanns lite info har du läst det ?om det nu är relevant
http://www.sissom.org/portdigi/sw_ax25.html

kan du länka till filerna du har?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
PeppeHoj

Inlägg av PeppeHoj »

Hej !

Det stämmer. Det var på Sissomsidan jag hämtade ax.25 filerna.

När allt fungerar, ska man skriva in olika parametrar, typ log/lat, höjd över havet, sin anropsignal, mm. Men först ska byggstenarna byggas ihop.

Men nu när jag har filerna, hur går jag tillväga sedan ? Ska jag flytta in de i terminalen och köra dom där, eller?

I windows kunde man använda "kör" eller likande, men i Linuxmiljö är jag ovetandes....

mvh

Peter
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

ok för att isntallera dom där filerna:

packa upp libax25:
högerklicka på filen och välj packa upp
jag föreslår att du gör det i din hemmapp.

öpnna sen terminalen och
skriv

Kod: Markera allt

cd mappnamn 
(namnet på mappen du packde upp, cd betyder change directory)

skriv i terminalen

./configure;make
sen

sudo make install

nu har du fått en start, följ resten som det står på länken nedan, gör likadant, dvs packa upp två filer till och gör samma sak.

http://www.sissom.org/portdigi/sw_ax25.html

skriv här om det strular till sig klistra isf gärna in felmeddelandet du eventuellt får.

fins det en README filerna i det du packar upp läs den det kan vara väsentlig info i den :)

EDIT: OBS jag ändrade "make install" till "sudo make install"
Senast redigerad av 1 janne-5011, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

hittade ett forum som är dedikerat till det du är intresserad av :)
http://www.hamradioforum.net/
PeppeHoj

Inlägg av PeppeHoj »

Tack !

Ska kolla detta inom kort. Måste bara hjälpa lillbrossan i 5 min med hans filtervattenpump som fått el-spader..

Återkommer senare med svar.

mvh

Peter
PeppeHoj

Inlägg av PeppeHoj »

Hej igen !

Hann precis fixa lite el installationer innan åskan kom allt för nära.

Nu har jag testat lite, och det ser ut att fungera. Nu ska de olika filerna ligga i olika bibliotek samt att någon fil måste starta från rooten. Men det hoppas jag kunna reda ut så småning om. Massor av read me filer som ska läsas igenom. Men nu är jag en mycket större bit på väg i denna härliga Linux värld. Min son (16 år) har kommit in på dataprogramerar linjen, och håller med om att Linux är "framtiden".

Ett STORT tack. Ska läsa igenom, och begrunda. Men nu fick jag kommandot och att det ska köras i terminalen. Vilket var det jag sökte.

Nu återstår "bara" resten hi hi.

Tack !

Mvh

Peter
PeppeHoj

Inlägg av PeppeHoj »

Nu har grillad kyckling & kaffe intagits, så halva natten är räddad.
Hittade "digined" som tydligen ska vara anpassad till både DOS & Linux.
http://digined.pe1mew.nl/

Så jag har lite att bita i, som nybörjare på Linux. Vilka kommando som gäller osv. Men helt klart väldigt intressant.

Ni som läser tråden och vill labba med radio,(tillsammans med datorer) kan läsa mer på www.ssa.se eller kontakta en radioklubb i närheten, för att ta ett certifikat. Med ett cert i handen, är det fritt fram att använda amatörradio satelliter, köra månstuds, lära sig telegrafi (om man vill) få kompisar runt hela världen med hjälp av kortvågsradio mm mm mm.
Själv gillar jag kortare våglängder. Microvågor, VHF & UHF. Använt bla. norrsken som studsmatta.

Allt är upp till var och en, att finna sitt område inom hobby'n. När alla andra kommunikationer är utslagna, så finns radion kvar....

APRS, Automatic Positions Rapporting System används idag mycket av kommersiella användare. Typ Taxi, Polis, ambulans, spårning av stulna fordon mm,mm.
Men vi själva kan se var många av kompisarna tillbringar sin semestertid, oavsett var i världen.

Det blev en stor parantes och lite "off thred". Hoppas att forums admin har lite överseende med detta inlägg. Men hobby som hobby. Roligt när det går att användas tillsammans.

Peter
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

blev nyfiken och kollade lite på
http://www.tigertronics.com/bp2info.htm
ang hårdvaran.

hur ansluter man dom där APRS-grejerna till datorn? USB ?
PeppeHoj

Inlägg av PeppeHoj »

Hej !

En ganska vanlig anslutning brukar vara Com 1 Har man ingen Comport kan man köpa en USB till COM port. Sedan ansluts datorn till APRS servrar vian I-net.

De diggipeatrar som kör utan dator, vidarebefodrar bara "paketen" i luften till den närmaste anslutna I-net datorn.

APRS har en unik igennkänning på paketen som är i lutfen och snurrar, så man minimerar kollisioner och gör mer plats. Skickar man filer, skickas en hel "säck" med paket. Skulle något paket i säcken saknas, görs bara en omfrågning på just detta paket. När alla paket är kompletta, knyts säcken ihop och skickas iväg. Där av ordet "packet radio" som APRS bygger på. Små datapaket.

Så från luften till en radio. Från radion till ett packetmodem. Detta kan vara "dumt" eller med program. Från modemet till dator via Comport. Från dator vidare ut till vida världen.

De fordon som har packetradio/APRS kan man skirva typ SMS till, om de har intellegenta modem. Har de datorn med sig, kan man även skicka filer. Allt över radio.

Mycket av den moderna kommunikationstekniken av idag, är framexprementerad i hobbyrummen runt om i världen av radioamatörer.

Vi har 3 gyllene regler som gäller över hela klotet: Inte prata politik eller religion samt att det inte är tillåtet att använda det till komersiellt bruk. Men att labba och komma med finurliga lösningar är helt ok. Många gånger är det personer med högskola eller lik som "tar med sig" en framlabbad sak, och vidarutvecklar det till en komersiell produkt.

Däremot får vi vara samhället behjälpligt med säkerhetssamband vid tex bilrayllyn, teleavbrott, etc. För vad händer när tele & datanät går ner ?? Hur ska man påkalla hjälp mm ?

Så man kan göra mycket roliga saker....Bara att välja o vraka.

Hoppas det var till någon nytta.

/Peter
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

PeppeHoj ok jag är med. Frågar av intresse pga att jag har en väderstation och jag har sett att en del sänder väderdata med hjälp av APRS,
om jag nu fattat detta rätt
http://www.findu.com/cgi-bin/ariss/index.cgi
ska kolla upp detta mer, om det kan vara bättre än det jag har nu eller en kul grej till att mecka med :)
PeppeHoj

Inlägg av PeppeHoj »

Ja, det stämmer. Många som kör väder via packetradio. Du kan Googla på "paketradio" så gissar jag att du har natten räddad....

Finns en del väderstationer på www.aprs.fi Logga in med ett smeknamn.
Där kan du zooma in på gatunivå. Klickar du på stationsnamnet kan man få reda på mera info.
Håller du musen på någon station, kan du se hur den länkar sig vidare. Om du låter musen stanna kvar på en station en stund, kan man se hur den "routar" om till andra diggipeartrar. Helt automatiskt. Rätt spännande. Och himla kul.

Ovsett var man är, kan man hålla kontakten även där det inte finns täckning för mobilen...

Har du fler frågor. eller undrar över något, så tveka inte att fråga. För det finns inga dumma frågor.
För det gör jag, frågar alltså..

/Peter
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

Tack PeppeHoj. Googlat på lite och det fanns lite att läsa som sagt.
Soldrivna APRS -väderstationer-hemmabyggen mm för överkomliga priser.
Intressant! men helt nytt för mig.
PeppeHoj

Inlägg av PeppeHoj »

Hej Janne !

Ja, det är precis som för mig, fast här e det Linux som är nytt för mig.

Jag kikade på Digined, och den är verkligen komplex ! Där kan man koppla in väderstation, fjärrstyra en massa. Få olika digitala och analoga värden från tex batterispänning, mm mm.

Väl värd att kolla in !! Men den klarar jag inte av själv att fixa till i dagsläget. Många nya bergepp i Linuxvälden för mig. http://digined.pe1mew.nl/

Bara read me filen är en hel bok. Något man får printa ut och läsa många ggr för att förstå alla godsaker. Men man kan tydligen köra den diggipeatern väldigt enkel med, om jag läste rätt.

Där finns alla kjällkoder och rubbet. Så för "den händiga" är det nog rena julaftonen...
Finns även information om hur olika digined stationer kommunicerar "internt" och undviker att sprida onödiga paket i luften. Väldigt smarta saker.

När det var poppis med sk BBS'er på I-net, hade vi radioamatörer haft detta sedan länge, och trådlöst ! Packetradio. Men det är lite utdöende, så därför kom någon på att man kunde använda samma modem till andra saker istället, och då blev det APRS. Grunden är densamma. Man sänder paket. Men nu är det positioner och väder som sänds istället för "brev".

Microvågor är oxå ganska kul. Då det begav sig som bäst, använde vi vanliga "dörröppnare" dvs de små lådorna som sitter på vissa dörrar för att känna när folk närmar sig dörren, och dörren öppnas.

Med lite modifieringar, kunde vi både sända bild & ljud över 5 mil, med kanon kvalité !
Effekten ur dessa lådor är väldigt svag, Ca 10 milli watt mW. Men med hjälp av parabol (lampskärm från Ikea) fick man upp förstärkningen, så det gick riktigt långt.

Man kan modulera en laserpenna så man kan prata "i strålen". Men det kräver en mottagare, känslig för ljus, i den andra änden. Då blir det bara ljud i ena riktningen.

Några få exempel vad man kan hitta på....

Har man sedan dator tillgänglig, kan man styra riktantenner, frekvensen på sin radio, få reda på långväga o sällsynta stationer Sk DX. Så när du läser "DX Cluster" som finns i vissa diggipeatrar så är det en kanal på I-net, där folk skriver in vad de har hört för några sällsynta stationer, så att andra oxå kan komma i kontakt med dom.

Ofta är dessa DX stationer på "omöjliga platser". Utan ström, utan befolkning mm mm. Det finns även amatörradio ombord på rymdfärjan, som de har igång ibland.

Det finns utrymmen för amatör TV kanaler mm mm.

Så jag vill påstå att amatörradions är många, och omöjliga att hålla på med alt det innebär. Men oftast får man ompisar som sysslar vad de gillar, så utbyter man erfarenheter med varandra.
Precis som inom datorvärlden. Allt lika spännande och intressant.

Jag har en APRS radio på min motorcykel, så är jag är ute och kör, kan jag slå på den, så syns det i realtid på APRS sidan. Bra om man har bestämt med någon, så de vet när det är dax att tina bullarna och sätta på kaffet. Eller visa var man är på semester, och helt plötsligt dyker ett helt gäng andra amatörer upp. Då blir det grillfest med tbh.

Så det som ligger närmast mig just nu, är att kunna sparka igång en digined diggipeater.

Jag har en enkortsdator med Ubuntu som jag tänkte använda. Den går att köra på batterier, vilket kan vara bra vid spänningsbortfall. Då brukar trafiken öka med frågor om hur stort och omfattande avbrottet är. Likadant vid teleavbrott..Då ökar oxå trafiken i luften.

Radio har jag, och jag ska besöka en kompis och skaffa ett sk Baycom modem.
Detta modem har ingen "intellegens" utan gör bara om datasignalerna till radion.
Intellegensen tar ju digineden hand om.

Så är mina tankegångar just nu.....Men de kan ändras under natten...Det är ju en del i hobbyns natur. Men ju mer jag funderat, ju mer lutar det åt denna lösningen.

Så slå en flukt på "Neddens" hemsida och ladda ner om du är intresserad. Jag tror du ser logiken bättre, än vad jag gör i nuläget hi hi.

Men man är ju aldrig för gammal för att lära sig nya saker....

/Peter
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"