Hej igen.
Börjar kännas som om jag skriver lite för många ämnen i den här delen av forumet nuförtiden. Hoppas ingen tar illa upp över att herr Dimi figurerar i så många trådar i terminaldelan av forumet :-).
Jag säng surfar ofta på kvällarna och har ibland en sovande flickvän liggandes brevid. Då jag är en mycket trevlig herre som inte vill störa damen mer än nödvändigt så skulle jag vilja ha en dag och en natt session att logga in i. Alltså jag skulle vilja ha en session där alla fönster är mörka resp en där alla fönster är ljusa. Det som jag använder oftast är w3m, alpine och urxvt som terminal fönster.
Det piffigaste skulle naturligtvis vara att dessa tre saker tex kl 2100 automagiskt gick över och blir mörka och sedan kl 0430 på morgonen växlar över och blir ljusa. Men med min fantasi och kreavtivitetsförmåga så tänker jag att jag skapar två olika användare en som har mörka resp ljusa inställningar per default. Vad tror ni, går det att fixa på något trevligare vis utan att behöva involvera ett till användarkonto?
Mvh
mörkläggning nattetid?
-
Re: mörkläggning nattetid?
Vad använder du för terminal?
För urxvt. Spara scriptet som ~/bin/my-urxvt-terminal och gör exekverbar.
För gnome-terminal. Spara scriptet som ~/bin/my-gnome-terminal och gör exekverbar. Skapa två profiler "Day" och "Night" med personliga färger i Edit > Profiles i gnome-terminalen.
Skapa en programstartere i panelen som startar önskat script, eller definiera en tangentbordsgenväg.
Nackdel. Det kollar tiden när terminalen öppnas (startas). När när den väl är startad behåller den sin färg.
För urxvt. Spara scriptet som ~/bin/my-urxvt-terminal och gör exekverbar.
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
# Select colours based on time
case $(date +%H) in
21|22|23|24|00|01|02|03|04)
bg=black
fg=white
cr=lightgreen
;;
*)
bg=white
fg=black
cr=darkgreen
;;
esac
# Start a terminal
exec urxvt -bg $bg -fg $fg -cr $cr "$@"
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
# Select colours based on time
case $(date +%H) in
21|22|23|24|00|01|02|03|04)
profile=Night
;;
*)
profile=Day
;;
esac
# Start a terminal
exec gnome-terminal --window-with-profile="$profile" "$@"
Nackdel. Det kollar tiden när terminalen öppnas (startas). När när den väl är startad behåller den sin färg.
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: mörkläggning nattetid? [LÖST]
Ahh.
Verkligen fint. Just vad jag ville ha.
Tackar så mycket.
Verkligen fint. Just vad jag ville ha.
Tackar så mycket.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Compiz-fusion har en funktion för att invertera skrivbordet. Har man då vanlogtvis ett ljust skrivbord så blir ju då detta mörkt.
- Dimi
Tack för tipset. Nu kör jag inte compiz-fusion, det verkar dessutom vara lite overkill för att ändra på några terminalfönster. :-)