Sandbox för utveckling

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Sandbox för utveckling

Inlägg av P.Forsberg »

Behovsanalys..inte så lätt att svara på det.
Att skapa något nytt, dvs ett nytt forumsdel, som man kalla för sandlåda eller liknande, har varit uppe tidigare i form av ett "socialt forum", som jag personligen tyckte om, då ubuntuforums.org kör med samma sak.
Men detta betyder samtidigt att ett nytt ställe skapas och det här forumet står kvar med endast support....
Jag vet inte. Dom sista månaderna har jag personligen ändrat min inställning till café och debatt-delen. Jag tror faktiskt att dom verkligen behövs.
Vi kan inte lösa problem genom att flytta dom till ett annat ställe.
Vilka problem då? Jo, problemen med att alltför många trådar härinne "flippa" ur och sluta med en allvarligt kritik av "ledningen". Om och om igen.
Så att man blir trött att läsa.
Vad som behöv är helt enkelt en struktur hur man i framtiden behandlar dessa trådar, från moderatorernas samt från ledningens sida.
Ingen vill skapa någon åsiktsförtryck, men ändå behöver vi en rakt linje för medarbetare att gå efter.
Och den linje behövs.
Det var gubbens behovsanalys.

LJ
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Re: ubuntu-se.org - Behovsanalys

Inlägg av whac »

Är det bara dmz som förstår mig här inne? :P Sandlådeförslaget jag nämnde har inget med nya forumdelar att göra. (Läs mera här: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandbox_(s ... velopment)). Det var två helt olika idéer jag gav, ett som rör portalen eller hela sajten och en annan idé som gäller en ny forumdel. Läs om, läs rätt! :P
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

haha, sandbox is the shit.
jag tycker att det är en asbra idé.
det är inte all sandlådementalitet som är dålig.. ;)
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Ulsak, tack för att du förstår! :D
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Okej, ska försöka förtydliga: Sandlådeförslaget gäller som sagt var inte bara forumet utan hela sidan. Själva idéen är att man kan kopiera sidan och allt innehåll som den ser ut nu och lägga kopian under tex sandlåda.ubuntu-se.org. Där kan alla modifiera sidan som de själva tycker att den ska se ut, lägga till funktioner osv, som ett förslag på hur den verkliga sidan kommer att se ut i framtiden. Ungefär som ubuntu brainstorm fast mera praktiskt. Användaren kommer med förslag på funktioner fast till skillnad från ubuntu brainstorm så har användaren chansen att implementera och visa själva hur det ska se ut. Självklart kan det fungera, kan en wiki fungera så kan detta fungera. =)

Nu blev förklararkörteln trött. Hoppas ni fattar nu iaf. :P
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Sandbox för utveckling

Inlägg av CryingFreeman »

Det här blir en tråd om hur man ska sätta upp en sandbox på bästa sätt.

Debatt huruvida vi ska eller inte ska ha en sandbox är helt irrelevant och jag hoppas att moderatorerna ska kunna moderera bort såna inlägg. Den som inte gillar idén med en sandbox får helt enkelt undvika att använda den.

Motiv:
Det gäller att förbereda marken för serveradmins så att de på enklaste sätt kan implementera en dylik funktion på sajten. Om den ska ha en ny flik, hur den ska integreras osv är inte heller föremål för diskussion i den här tråden. Sandlådan kan mycket väl ligga fristående på den här servern, eller någon annanstans.

Jag upprepar:

Hur?

Välkomna in i utvecklingsarbetet.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Sandbox för utveckling

Inlägg av dmz »

Kopiera /phpbb3 till /sandbox och därifrån leka vidare? Eller missar jag något väsentligt?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

dmz skrev:Kopiera /phpbb3 till /sandbox och därifrån leka vidare? Eller missar jag något väsentligt?
Då får du bara forummjukvaran, ubuntu-se.org är en kombination av flera system och det är inte säkert att vi ska behålla dem som finns idag.

Dessutom vore det bra om man kunde spegla databaserna så att den vanliga sidan fungerar som vanligt och den nya kan jobba mot datan men utan att ändra i den, bara visa den.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

En variant är att kopiera alla forumdelar och lägga några virtualhosts med -dev bakom,

T ex:

Kod: Markera allt

drupal-dev.ubuntu-se.org
phpBB3-dev.ubuntu-se.org
wiki-dev.ubuntu-se.org
maillista-dev.ubuntu-se.org
planet.ubuntu-se.org
Alternativt ha kvar samma struktur som idag och istället ha det som "underkataloger" till domänen

Kod: Markera allt

ubuntu-se.org/drupal-dev
ubuntu-se.org/phpBB3-dev
ubuntu-se.org/wiki-dev
ubuntu-se.org/maillista-dev
ubuntu-se.org/planet-dev
Alternativet är som sagt att hosta hela klabbet på en separat server. En sån lösning behöver ju inte speciellt mycket bandbredd och kan därför läggas på en hemmaserver lika gärna som på ett webbhotell.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

De problem jag kan se är väl mest relaterade till live-testande mot den vanliga sidan, eller ska man ha en statisk databas att leka med?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

upnorth skrev:De problem jag kan se är väl mest relaterade till live-testande mot den vanliga sidan, eller ska man ha en statisk databas att leka med?
Det bästa vore ju att göra en databaskopia med jämna mellanrum, när det är lite trafik på sajten, så att testmiljöerna hålls uppdaterade hela tiden.

Där jag jobbade hade vi en skarp miljö, en testmiljö samt personliga utvecklingsmiljöer. Allt versionshanterades i subversion och när vi utvecklare var färdiga med koden petade vi in det i testsystemet först, för att göra användbarhetstester o dyl, sen lyfte vi det vidare till produktionsplattformen.

Jag hade ju gärna sett att vi sätter upp någon form av versionshantering i samband med ett sånt här projekt.
Något som andol också varit inne på: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=35150
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Använd FreeMind för att bygga webbplatsen, tilll steget före layout och innehåll.
Jag gjorde en avbild, http://www.trixon.se/ubuntu/ av dagens webbplats.
Det är mycket enkelt att flytta runt objekt och laborera. Det är en vanlig textfil
som lämpar sig för att versionhanteras.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"