lexicon alpha + guitar rig i wine

Problem med att spela musik, film osv.
Zachry
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

lexicon alpha + guitar rig i wine

Inlägg av Zachry »

Tjena

Jag har ett Lexicon alpha ljudkort som jag använder när jag spelar in hemma.
Ubuntu hittar ljudkortet och de fungerar i både ut o insignal

sedan har jag installerat guitar rig 3 via "wine" programet startar osv men jag kan inte välja mitt ljudkort i listan me input och output. (Ska tillägga att jag inte har Guitar rig 3ś fotkontroll med deras inbyggda ljudkort utan använder de fristående ljudkortet lexicon alpha. ifall nån missa de :P )
jag kollade i wineś ljudinställningar och där kan jag inte heller välja/lägga till mitt ljudkort (vet inte om de skulle spelat nån roll)

Jag testade med nått program jackd/jacked eller nått sånt men lyckades inte förstå helt ur de funka.

Jag tycker de borde funka med tanke på att andra har fått Guitar rig 3 att funka med orginal ljudkort.
och mitt ljudkort funkar som de ska förövrigt i ubuntu även i vissa andra musikprogram (ardour/rosegarden)

Ska väll kanske tillägga att jag kör Ubuntu 9.04 64-bit

tacksam för alla svar :-*
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: lexicon alpha + guitar rig i wine

Inlägg av CryingFreeman »

Verkar här som att det funkar på Fedora Linux iaf:

http://www.linuxquestions.org/questions ... s.-724565/

Kolla i terminalen (Program -> Tillbehör -> Terminal) med ljudkortet inkopplat på någon USB-port vad du ser om du kör kommandot

Kod: Markera allt

lsusb
Jag vet inte riktigt vad för output det blir, men kolla om du får något som påminner om Lexicon, alpha, nånting. Om det är oklart så får du posta outputen av kommandot här, genom att markera med vänsterknappen, högerklicka och välja Kopiera och klistra in det i en [ CODE ]-ruta genom att klicka på Code-knappen i menyraden när du svarar på inlägget.

Prova också att lägga till paketet qjackctl och kör igång det. Du kan läsa lite mer om det här: http://linux-daw.blogspot.com/2006/12/j ... ckctl.html

Ber om ursäkt att inte informationen är helt aktuell där kanske, men jag har inte hållt på aktivt med ljudbiten på ett tag...
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Utanför ämnet: Jag är hemsk ledsen för att jag inte kan hjälpa dig. Istället ställer jag en motfråga, fungerar alphan bra för dig? Min har en fördröjning på ca en sek. om jag kör direkt output med den (i ubuntu då, direkt till monitor funkar)
Zachry

Inlägg av Zachry »

lsusb verkade inte hitta kortet

Kod: Markera allt

Bus 001 Device 004: ID 0bda:0151 Realtek Semiconductor Corp. Mass Stroage Device
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 003: ID 03f0:0024 Hewlett-Packard KU-0316 Keyboard
Bus 002 Device 002: ID 1210:000a  
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
qjackctl "Jack control" provade jag innan men kunde inte hitta nått att ställa in.

plus att nu verkar de som om de inte kommer nått ljud ut. tidigare kunde jag spela upp musik via alpha kortet förutom med spotify. nu verkar de som om allt e dött förutom test ljuden (System/Inställningar/Ljud/enheter) btw finns de 3 alternativ där för mitt kort 2st "OSS" (båda ger ljud) i "test" och en "ALSA" (vilket inte ger ljud)
Zachry

Inlägg av Zachry »

Rasmus skrev:Utanför ämnet: Jag är hemsk ledsen för att jag inte kan hjälpa dig. Istället ställer jag en motfråga, fungerar alphan bra för dig? Min har en fördröjning på ca en sek. om jag kör direkt output med den (i ubuntu då, direkt till monitor funkar)

Jag har bara provat att spela in med den en gång lite snabbt i ubuntu tyvär så hadde jag inget ljud i monitorerna så jag vet inte hur pass mycket latency det va men den va inställd på 64 i sampling så de vart mest bara sprak av de som spelats in men den stog då på ca 1.2ms latency då. i windows så står de 5.6ms med 512 sample när jag spelar in vet ej om de stämmer för man hör ingen fördröjning

de du kan göra om du inte gjort de redan är att testa att sänka samplingen vilket medför lägre fördröjning. sänker du den för mycket så hinner inte datorn me o de blir hopp eller lite sprak testa då att höja den en aning. hur du gör detta är beroende på musikprogram du använder till skillnad från windows då du ändrar i egenskaperna för ljudkortet på en gång.
hoppas de hjälper dig nått

Sen en fråga tillbaka hur fungerar kortet för dig har du bara kopplat in de & allt funka sen eller var du tvungen att ändra nått?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Stort tack!
Zachry skrev:Sen en fråga tillbaka hur fungerar kortet för dig har du bara kopplat in de & allt funka sen eller var du tvungen att ändra nått?
Kortet funkade direkt (om vi bortser från fördröjningen, ska testa ditt tips när jag kommer hem)
Zachry

Inlägg av Zachry »

OK nu verkar de ha hänt nått skumt jag installerade en ny codec pga inget ljud funkade längre. så nu kan jag bara få ljud när jag använder filmuppspelaren och jag kan spela in i ardour (doc så kan jag inte höra i monitorerna samtidigt som jag spelar men de e nog nått i programet som måste ändras) och ljudinspelaren funkar me.

spotify funkar fortfarande inte via alphan och nu funkar de heller inte längre att spela upp i firefox

allt de där spelar egentligen inte nån roll eftersom jag inte kommer använda ubuntu för "seriös inspelning" utan de kommer ske i cubase/windows men poppar de upp nån frän grej i huvvet ska de inte va svårare än att dra igång guitar rig spela in snutten spara till senare. ist för att reboota datorn köra igång vista o hela den proceduren o sen återvända till ubuntu när de e klart.

Datorns inbyggda ljudkort funkar klockrent (iaf innan jag börja pilla :P ) så de kommer jag använda för allt de andra ovanstående.

så de jag behöver hjälp med är att få guitar rig 3 att hitta mitt ljudkort.
eller få datorn att förstå att de finns ett (verkar skumt att man kan spela in o ut från vissa källor fast datorn inte vet att de finns nått kort??)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Välkommen till djungeln. Ljud är något av det rörigaste du kan hålla på med i linux.

http://blogs.adobe.com/penguin.swf/2007 ... ungle.html

För er som inte orkar läsa bloggen, kolla istället på bilden nedan och se den nuvarande ljudarkitekturen om man skulle blåsa på med allt samtidigt:

http://blogs.adobe.com/penguin.swf/linuxaudio.png
Zachry

Inlägg av Zachry »

Haha påminner lite om dom där labyrinterna på cornflakes packeten vilken är den snabbaste vägen o vilken är en återvänds gränd :P

doc är jag lite halft inställd på att de e wine som strular me ljudet eftersom alphan inte finns me bland ljud alternativen i inställningarna.

och efter att sett den där djungeln så tar jag nog och ställer frågan: Finns det några alternativ till Guitar rig 3 eller liknande
bara de finns lite gittar effektrer + en "loop machine" eller "bandare" och gärna ett lättanvänt program som inte kräver wine eller liknande kanske man ska tillägga.

Btw ni som oxå äger en lexicon alpha hur fungerar den för er och hur har ni configurerat de hela (om ni nu gjort de)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"